F
Nissens Nissens skrev:
Oavsett om det är så eller inte, så känns det inte applicerbart på detta fallet. Det handlar om en vägförening som tänker använda sin mark till det den är avsedd för. Det TS kallar ”servitut” är uppenbarligen helt felaktigt. Inte heller lär han ha fått bygglov för något som delvis skall hamna på grannfastighetens mark...
Kan jag hålla med om... man anlägger inte gräsmatta på annans mark och piper om drt när den sen plötsligt försvinner.

antar att ingen av oss är jurist? Är det ett rent straff så kan det ändå vara en möjlighet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fast nu skulle jag vilja påstå att samfälligheten inte äger marken där, utan det är stamfastigheten som tomterna styckades av ifrån en gång i tiden.

TS kan mycket väl ha fått OK på att nyttja den marken från just markägaren.

Vänliga hälsningar, boende med vägförening där vägen ligger på tredje parts mark.

• Gilla
Storpontus och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu skulle jag vilja påstå att samfälligheten inte äger marken där, utan det är stamfastigheten som tomterna styckades av ifrån en gång i tiden.

TS kan mycket väl ha fått OK på att nyttja den marken från just markägaren.

Vänliga hälsningar, boende med vägförening där vägen ligger på tredje parts mark.
Och det kan vara så att det finns en "avstyckad" samfällighet där vägen går men att lantmäteriet inte har brutit ut den i kartan. Ser ju ut på Hitta att det finns en samfällighet (samma) i båda sidor om denna väg vi diskuterar. Vet inte hur gamla tomterna är men här i området där jag bor kan man se att samfälligheten växer efterhand som man går igenom gamla papper när man gör andra lantmäteriförrättningar längs vägen.
Borde gå att få fram i sådana fall. Och om den i sådana fall har så brett och stort område just där denna mötesplats ska vara. Annars får väl TS bjuda markägaren att stycka av den delen som eventuellt blir ingenmansland mellan tomten och vägen innan vägföreningen/samfälligheten snor den. (y):geek::lying:

Den stora frågan är vart TS tog vägen?:thinking:

• Gilla
Knoparen och 5 till
  • Laddar…
Och det jag undrar mest nu är hur 17 ni kan veta exakt vilken tomt det handlar om?

M Mickeellstrom skrev:
Övrig info är att vägbanan är 3.5 meter i bredd, så det kommer ju se rent bedrövligt ut.
Begär som krav i motion i styrelsemöte på vägföreningen att du har rätt med skyltar och att utfärda parkeringsbot självklart tillfallande dig annars kommer du att ha parkerade bilar från svampplockare framför garageporten i evighet utan att kunna göra något åt det.

K Kirre2 skrev:
Och det jag undrar mest nu är hur 17 ni kan veta exakt vilken tomt det handlar om?
TS första inlägg innehöll tillräckligt mycket information för att mha hitta.se hitta hans tomt. Uppenbarligen fler än jag som gjort det.

• Gilla
Per_Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Om man läser lite mellan raderna här, så verkar det sannorlikt att TS har retat upp Någon/några i denna vägförening.
Som nu passar på att Ge igen och utnyttja vägens rättighet till sträckning.
Skulle som sagt vara väldigt intressant att få reda på upprinnelsen till denna historia.
Menar att någon har ju gjort sig omaket att knåpa ihop en historia för vägbygget för att få bidraget oxå...
Någonting/någon handling, bör ju ha triggat det oxå..

///BG

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Konstigt nog verkar TS även vara nyvald ordförande i vägföreningen.
Att stoppa projektet då borde inte vara omöjligt.

Soppan blir konstigare och konstigare.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 5 till
  • Laddar…
hur sjutton hittar ni vart denna fastighet ligger ???

Testa att knappa in personens namn i valfri sökmotor.

• Haha
Maria T
  • Laddar…
useless useless skrev:
Testa att knappa in personens namn i valfri sökmotor.
Då får jag fem träffar.

Man ska vara försiktig med att använda tomtkartorna på Hitta som nån slags referens eftersom de inte är tagna från Lantmäteriet utan vanligen från kommunernas fastighetsregister och dessa två databaser är väldigt sällan i synk och dessutom inte alltid injusterade mot flygfotografierna.
Dock är många kommuner medvetna om detta och brukar åka runt och mäta in fastigheterna för att få in ”verkliga” koordinater att matcha de teoretiska dito.
För att tillföra lite till frågan, så finns det utöver de strikta utformningarna i fastighetspapperna också det här med hävd som kan spöka. Om en fastighet nyttjats på ett visst sätt sen ”urminnes tider”, så kan det ha en viss juridisk grund. Vidare är det intressant vad byggnadsnämnden kan tillföra frågan eftersom TS har bygglov på en carport i det aktuella området.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Titta noga på ritningen TS har lagt in så följer ju de röda strecken exakt tomtgränsen på hitta osv

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Låter ju mer som att man vill göra en parkeringsplats än en mötesplats, eller som en del tror, det är ett straff mot TS...
Verkar vara en stor förening i alla fall, någon som får fram hur många mil väg som ingår?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.