45 924 läst ·
129 svar
46k läst
129 svar
Vägförening ska bygga mötesplats över vår uppfart
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Fast man behöver kanske börja med att reda ut om det verkligen är ett servitut, eller om tomten helt ekelt inte går där, som påstås i några inlägg högre upp.
Du kallar det servitut, men enligt bilden jag bifogar ser det inte ut som ett servitut, det ser ut som att mötesplatsen ligger utanför din tomt, och att du använt en annan fastighet som om den vore en del av din fastighet. Så det låter ju konstigt att du skulle få bygglov för en carport på den andra fastigheten, hur kunde det gå till?M Mickeellstrom skrev:Hej,
Jag tänkte kolla med er vad jag har för rättigheter, försöker att söka info, men väldigt klurigt.
Det är så att över vår tomt samt delvis grannens går ett servitut för vägföreningen.
På detta servitut tänker nu föreningen bygga en mötesplats som upptar en yta om ca 7*40 meter.
Detta servitut går rakt över våran infart samt bygglov för carport som är godkänt.
När vi sökte bygglovet var det sagt att servitutet ej kommer nyttjas men det finns där likväl.
Servitutet är sedan gammalt när det var en liten skogsväg där man ville ha en mötesplats för skogsuttag och liknande. Numera är hela gatan bebyggd med permanentbostäder.
Vad kan jag ställa för motkrav?
Det känns ju sådär att få en enorm mötesplats över så stor del av tomten, samt över våran uppfart.
Rent krasst så kommer en ny uppfart inte få plats då det täcker typ hela tomten.
Bifogar karta.
Ser ju helt barockt ut! Oavsett hur tomtgränserna går, vilken mark som är vems, så kommer ju denna så kallade mötesplats att placeras rakt framför din infart. Med tanke på storleken på ytan så finns ju risken att ytan kommer användas som parkering för lastbils/långtradar/traktorsläp som därmed kommer blockera din infart. Så både placeringen och storleken är ju helt onödiga. Det känns ju nästan som att någon i vägföreningen försöker straffa er av någon anledning...
Tyvärr har jag inget att komma med rent juridiskt. Råd att kontakta både trafikverk och jurist har du redan fått. Mitt förslag är att du gör både ock. Eller ber en jurist göra det förra...
7 x 40 meter...
edit: Med tanke på foto ovan kan ju föreningens förslag helt enkelt bero på att de har utrymme att nyttja just där, men det förtar inte det ologiska i storleken. En normal mötesplats lär ju få plats utan att hindra någons infart.
Tyvärr har jag inget att komma med rent juridiskt. Råd att kontakta både trafikverk och jurist har du redan fått. Mitt förslag är att du gör både ock. Eller ber en jurist göra det förra...
7 x 40 meter...
edit: Med tanke på foto ovan kan ju föreningens förslag helt enkelt bero på att de har utrymme att nyttja just där, men det förtar inte det ologiska i storleken. En normal mötesplats lär ju få plats utan att hindra någons infart.
Man kan kanske iaf kan kräva att dagvattendiken grävs i samband med detta på servitutets mark. Sen om det är en äldre väg så mäter man oftast från centrum av befintlig väg. Då gamla vägar har en tendens att ”flytta” lite på sig.
Vet inte om detta hjälper nåt
Vet inte om detta hjälper nåt
Det verkar som att TS tappade intresset...Jonatan79 skrev:
Läser man hans inlägg med tanke på den informationen som framkommit efteråt så är det uppenbart att det mesta han skrev var felaktigt. Det är inget servitut, det är inget som går över hans mark, han kan knappast ha fått bygglov på en carport som går över grannmarken, och vägföreningen hade knappast godkänt en carport där när de planerar något helt annat för samma område.
TS lär vara helt chanslös att påverka grannfastigheten, när TS köpte sin fastighet fanns redan alla förutsättningar på pränt, om han inte begripit informationen spelar ingen roll.
Gillar han inte läget så är det bara att sälja och hitta något annat...
Det är nog inte vägbanan som blir 7 meter bred, utan hela vägområdet inklusive diken.Dowser4711 skrev:
Är det staff av nåt slag så borde detta vara läsvärt. https://bostadsjuristerna.se/5-vanligaste-misstagen-avseende-likhetsprincipen/T ToRy skrev:Ser ju helt barockt ut! Oavsett hur tomtgränserna går, vilken mark som är vems, så kommer ju denna så kallade mötesplats att placeras rakt framför din infart. Med tanke på storleken på ytan så finns ju risken att ytan kommer användas som parkering för lastbils/långtradar/traktorsläp som därmed kommer blockera din infart. Så både placeringen och storleken är ju helt onödiga. Det känns ju nästan som att någon i vägföreningen försöker straffa er av någon anledning...
7 x 40 meter...
Oavsett om det är så eller inte, så känns det inte applicerbart på detta fallet. Det handlar om en vägförening som tänker använda sin mark till det den är avsedd för. Det TS kallar ”servitut” är uppenbarligen helt felaktigt. Inte heller lär han ha fått bygglov för något som delvis skall hamna på grannfastighetens mark...F fsn skrev: