Claes Sörmland
Jag håller med några av ovanstående talare. Jag skulle öppna eventuellt brev i positiv ton. T ex

Hej styrelsen för XXX vägförening,

Vi planerar att ansluta vår fastighet till GA:X genom att vi nå en överenskommelse med XXX vägförening. För att nå denna överenskommelse behöver vi följande beslutsunderlag från föreningen:

XXX
YYY

Dessa underlag måste vi ha för att bedöma om kostnaden för vår fastighets anslutning är skälig och rättvis. Vänligen skicka oss dessa underlag så att vi kan komma framåt och nå en överenskommelse om vår fastighets anslutning.

Föreningen dessutom tagit upp ett antal olika punkter som inte har med vår fastighets anslutning att göra. Vi önskar lösa dem snarast. Jag listar dessa nedan och önskar lösa dem snarast så att vi kan fokusera på att nå en överenskommelse om vår fastighets anslutning:

XX
YY

• Gilla
Guzzi och 12 till
  • Laddar…
Känns som att denna vägförening har amerikanska HOA som förebilder :rofl:

Men jo, förslaget att vara possitiv när man öppnar, läser och svarar på brev kan man komma långt med, även om motparten inte är det.
Men, efter att ha följt hela tråden kan jag förstå att freddan börjar få slut på sin possitivitet.
Själv hade jag sagt "a nä, vi skiter i allt det här, jag behåller mitt servitut så är det bra med det, försvinn från min gård" för ett halvår sen typ :crysmile: Jag har noll tålamod för sånna här sandlådefasoner, det ska vara rakt på sak med alla kort på borden för min del. Så jag beundrar freddans tålamod ändå :D

För din skull hoppas jag att det blir bra i slutändan så alla är nöjda, men jeez vad omständigt det tydligen måste vara :sweat:

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har man tröttnat på fru ordförandes lekar till den grad att man helt enkelt inte alls orkar med hennes beteende så är nog det bästa att inte svara alls. Då ligger bollen hos fru ordförande. Vill hon begära en förrättning hos LM så får de göra det. Då svarar man LM när de hör av sig.

• Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man tröttnat på fru ordförandes lekar till den grad att man helt enkelt inte alls orkar med hennes beteende så är nog det bästa att inte svara alls. Då ligger bollen hos fru ordförande. Vill hon begära en förrättning hos LM så får de göra det. Då svarar man LM när de hör av sig.
Jag har inte bestämt mej än riktigt, jag har fortfarande inte svarat och tänkt tanken att jag skiter i de. Dom får göra sin grejj så svarar jag bara i den mån jag måste så får de blir som de blir. Vill LM att jag ska betala får jag väll gära de, de blir bra mycke dyrare men då har de iaf gått rätt till. Samtidigt är frågan om de e bättre :thinking: om jag svarar gör jag detta ikväll annars får de bli LM

Du har fått massor av bra råd nu i slutet, det bästa var nog att du behöver vara lite mer aktiv i kommunikationen. Som det är nu är det ordföranden som håller i taktpinnen och det enda som finns på pränt är hennes förslag, hennes åsikter, hennes sida av saken. Det blir en väldig obalans när hon lägger fram förslag - hur orimliga de än är - och du bara ratar dem eller helt enkelt inte svarar på dem. Jag kan förstå att hon tycker att du vägrar ansluta dig.
Därför tror jag att du behöver sluta knyta näven i fickan och visa vad det är du tycker är orimligt. Jag förstår att du tycker du framfört din sida vid tidigare möten och samtal men nu är det dags att sammanfatta din sida på riktigt, på pränt, och du behöver göra det på rätt sätt.

Du behöver ta hjälp med kommunikationen med ordföranden. Du säger själv att du har svårt för sådana här spel. Well, du är inblandad i ett spel, oavsett om du gillar det eller inte. Så, ta hjälp av någon som spelet, som kan kommunicera i en sådan här situation. Det är ju tämligen uppenbart att det här betyder mycket för dig, att du vill få till det här på ett bra sätt. Och egentligen handlar det i första läget inte om så mycket mer än att kunna visa vad du tycker är rimligt, helst utan att påpeka FÖR tydligt vad som är orimligt med ordförandens förslag. Det handlar om att visa er goda vilja, utan att vara undfallande. Det handlar om att visa att ni är FÖR en anslutning, inte EMOT den, för det är det som finns på pränt nu, att ni är EMOT en anslutning. Det handlar om att skriva det där svaret, men att göra det diplomatiskt, och det är där du behöver hjälp. Fan, jag hade själv gärna hjälpt dig formulera det där brevet om jag inte hade hela helgen planerad, om inte annat för att få tillfredsställelsen att hjälpa dig sätta ordföranden på plats. ;) Om inte annat är jag (vilket kanske märks) en ordbajsare av rang, det vore kanske en bra taktik att trötta ut henne. :rofl:

Kort sagt: Jag tror du har allt att vinna på ett "motangrepp", men ett diplomatiskt sådant.
Lycka till, jag hejar på dig!

Ps. Nästan så jag har lust att åka förbi och kolla på plats, jag bor ju i Majorna... :giggle:

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst riktigt alla inlägg. Men baserat på det jag sett och om det är som ts beskriver (vilket jag inte betvivlar) så hade jag inte ens funderat på att gå med.
Om jag förstått det rätt så har du servitut nu. Jag hade kört vidare på det, om det är möjligt, och inte brytt mig om det andra tills vidare.

• Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Du har fått massor av bra råd nu i slutet, det bästa var nog att du behöver vara lite mer aktiv i kommunikationen. Som det är nu är det ordföranden som håller i taktpinnen och det enda som finns på pränt är hennes förslag, hennes åsikter, hennes sida av saken. Det blir en väldig obalans när hon lägger fram förslag - hur orimliga de än är - och du bara ratar dem eller helt enkelt inte svarar på dem. Jag kan förstå att hon tycker att du vägrar ansluta dig.
Därför tror jag att du behöver sluta knyta näven i fickan och visa vad det är du tycker är orimligt. Jag förstår att du tycker du framfört din sida vid tidigare möten och samtal men nu är det dags att sammanfatta din sida på riktigt, på pränt, och du behöver göra det på rätt sätt.

Du behöver ta hjälp med kommunikationen med ordföranden. Du säger själv att du har svårt för sådana här spel. Well, du är inblandad i ett spel, oavsett om du gillar det eller inte. Så, ta hjälp av någon som spelet, som kan kommunicera i en sådan här situation. Det är ju tämligen uppenbart att det här betyder mycket för dig, att du vill få till det här på ett bra sätt. Och egentligen handlar det i första läget inte om så mycket mer än att kunna visa vad du tycker är rimligt, helst utan att påpeka FÖR tydligt vad som är orimligt med ordförandens förslag. Det handlar om att visa er goda vilja, utan att vara undfallande. Det handlar om att visa att ni är FÖR en anslutning, inte EMOT den, för det är det som finns på pränt nu, att ni är EMOT en anslutning. Det handlar om att skriva det där svaret, men att göra det diplomatiskt, och det är där du behöver hjälp. Fan, jag hade själv gärna hjälpt dig formulera det där brevet om jag inte hade hela helgen planerad, om inte annat för att få tillfredsställelsen att hjälpa dig sätta ordföranden på plats. ;) Om inte annat är jag (vilket kanske märks) en ordbajsare av rang, det vore kanske en bra taktik att trötta ut henne. :rofl:

Kort sagt: Jag tror du har allt att vinna på ett "motangrepp", men ett diplomatiskt sådant.
Lycka till, jag hejar på dig!

Ps. Nästan så jag har lust att åka förbi och kolla på plats, jag bor ju i Majorna... :giggle:
När de kommer till mailkontakt har jag följt råd här och från andra i min närhet helt och hållet. Jag har gått så långt så jag copypastat vissa saker och skickat vidare vilket resulterat i att dom lagt ner eller kommit med någon konstig synvinkel. Jag har ju lärt mej att inte svara direkt utan låta det gå en dag eller 2 så jag hinner lugna mej, bolla med folk och formulera mej men som du ser från mitt tidigare inlägg med förslag på svar så har jag som ni säger en aggresiv och negativ ton. Den kommer av sej själv, inte för att jag inte vill ansluta oss utan för jag tycker dom beter sej illa i huvudfrågan här som är vägen och dess skick. Det har igentligen inget med anslutningen att göra men de spiller över i min ton gällande anslutningen mot styrelsen.

Du ör varmt välkommen på en kaffe och se själv, läsa dom handlingar jag har och bolla ideer. Skicka PM för adress och tid :love:

• Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
När de kommer till mailkontakt har jag följt råd här och från andra i min närhet helt och hållet. Jag har gått så långt så jag copypastat vissa saker och skickat vidare vilket resulterat i att dom lagt ner eller kommit med någon konstig synvinkel. Jag har ju lärt mej att inte svara direkt utan låta det gå en dag eller 2 så jag hinner lugna mej, bolla med folk och formulera mej men som du ser från mitt tidigare inlägg med förslag på svar så har jag som ni säger en aggresiv och negativ ton. Den kommer av sej själv, inte för att jag inte vill ansluta oss utan för jag tycker dom beter sej illa i huvudfrågan här som är vägen och dess skick. Det har igentligen inget med anslutningen att göra men de spiller över i min ton gällande anslutningen mot styrelsen.

Du ör varmt välkommen på en kaffe och se själv, läsa dom handlingar jag har och bolla ideer. Skicka PM för adress och tid :love:
Jag har lärt mig att låta frugan svara på jobbiga mail. Annars är det lätt hänt att det går åt helvete. ;)
Man ska inte gynna den lokala ölleverantören... Då är det riktigt stor risk att det går riktigt åt h-e;)
Kaffe låter bättre...
Eller så skriver du ett inlägg här och väntar på svar;)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det blev copypaste och lägga till lite men nu har jag svarat

"Hej styrelsen för ......... vägförening,

Vi planerar att ansluta vår fastighet till GA:9 genom att vi når en överenskommelse med vägförening. För att nå denna överenskommelse behöver vi följande beslutsunderlag från föreningen:

Senast gällande mötesprotokoll
Senast gällande årsredovisning/bokslut
Uträkning/redovisning av andelstal
Anläggningsbeslut från Lantmätare

Dessa underlag måste vi ha för att bedöma om kostnaden för vår fastighets anslutning är skälig och rättvis. Vänligen skicka oss dessa underlag så att vi kan komma framåt och nå en överenskommelse om vår fastighets anslutning.

Samfällighet har dessutom tagit upp ett antal olika punkter som inte har med vår fastighets anslutning att göra. Vi önskar lösa dem snarast. Jag listar dessa nedan och önskar lösa dem så att vi kan fokusera på att nå en överenskommelse om vår fastighets anslutning:

I och med denna överenskommelse anses alla frågor mellan parterna om betalning för extra slitage och liknande avslutade.

Gränsen för vägområdet mot nyanslutna fastigheten 1:48 förtydligas vara densamma som fastighetsgränsen då vägen på platsen redan har full bredd enligt anläggningsbeslut och dikningen av naturliga skäl sker på vägens andra sida vid platsen.

Anmälningar och övriga utskick gällande fastighet 1:48 som ej har med väg att göra bör upphöra i Vägförenings namn i och med denna överenskommelse då vi anser att vägföreningen skall ägna sej åt vägen och dess skötsel. Vår fastighet och allt som rör den bortsett vägen är inte ett ämne för denna gemensamhetsanlägging, om fler frågor dyker upp, skall dessa diskuteras och/eller anmälas i privat regi och inte i samfälligheten.

Mvh oss"

Nu är de antingen att komma överens eller inte :surprised:

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 22 till
  • Laddar…
B
Du maskerade bort sammfällighetsnamnet på ena stället men inte andra. Kanske redigera och fixa?

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
B breakman skrev:
Du maskerade bort sammfällighetsnamnet på ena stället men inte andra. Kanske redigera och fixa?
Tack :giggle: som ni märkt är jag genomgående dålig på att sensurera ;)

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Svar har inkommit

"Våra namn!
Bifogar igen det underlag som lantmäteriet räknade ut för intilliggande åretruntfastigheter förra året. Ni har helt rätt i att beloppet borde räknas på dagens kassabehållning och inte på den för 1,5 år sedan. Jag ber såklart kassören istället räkna ut det aktuella, något högre beloppet enligt vedertagen mall som presenteras bl a i bifogade lantmäteribeslut för era närmaste grannar. Sannolikt kommer vi att gå vidare även med ersättningsanspråken för slitaget då precis som ni framhåller är det just det som föreningens styrelse ska syssla med enligt uppdraget.
Jag läser nu också i anläggningslagen att två meter in från vägkroppen ingår i vägområdet och att utfart endast kan beviljas i samförstånd med vägföreningen och jag kan inte se att en sådan överenskommelse finns för er. Vi uppskattar att ni uppmärksammar oss på våra skyldigheter. Skickar Lantmäteriförättningen separat.
Mvh
Ordförande"

Sedan kom

"Anslutning till ga:9 borde ha skett före byggnation av er fastighet som enligt bifogade handlingar aldrig skulle ha bebyggts.... nu får vi göra vad vi kan för att få rätsida på rättshaverierna . En ny lantmäteriförättning kostar nog ca 40-50 tkr, som vi kommer att yrka på att den ska landa hos er som får störst nytta av anslutningen och som inte gjort vad ni kan för att komma till en överenskommelse utan omförättning. Vi är införstådda med detta.
Mvh"

Vad tänker man sej göra nu :rolleyes: Kan ju ifrågasätta vart hon läst dessa saker och be henne peka ut dessa saker i beslutet för jag kan inte hitta något som säger att vi inte får göra en infart, att dom har rätt till 2m av vår fastighet, och inte heller något som säger att vår fastighet aldrig skulle bebyggas. Och sen undrar jag hur hon skall styrka att vi inte gör vad vi kan för att gå med, hon har ju precis svarat på ett mail där hon slårner på alla punkter :crysmile:

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja vad säger man? Problem med flaskan? Psykisk sjukdom? En liten rädd människa som försöker vara Fru Ordförande?

Jag har svårt att ge råd här...

Vet du vilka övriga som sitter i styrelsen? Kan du (din fru) ringa några och vädja att de tar över processen? Förklara att fru ordförande inte vill kommunicera konstruktivt och bara tar upp ovidkommande saker över email, är aggressiv och irrationell. Att det finns något personligt agg hos henne som verkar ha att göra med att er tomt har bebyggts och att ni inte förstår vad det handlar om. Att ni bara vill göra rätt för er, ha ärendet avslutat och slippa vidare kommunikation med fru ordförande.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Spontant känns det som att det har gått någon prestige i detta för ordförande, denne kommer inte rubba sig en meter från sin intiala ståndpunkt, allt annat vore en förlust.

• Ledsen
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja vad säger man? Problem med flaskan? Psykisk sjukdom? En liten rädd människa som försöker vara Fru Ordförande?

Jag har svårt att ge råd här...

Vet du vilka övriga som sitter i styrelsen? Kan du (din fru) ringa några och vädja att de tar över processen? Förklara att fru ordförande inte vill kommunicera konstruktivt och bara tar upp ovidkommande saker över email, är aggressiv och irrationell. Att det finns något personligt agg hos henne som verkar ha att göra med att er tomt har bebyggts och att ni inte förstår vad det handlar om. Att ni bara vill göra rätt för er, ha ärendet avslutat och slippa vidare kommunikation med fru ordförande.

Vi vet ingenting om styrelsen mer att ordförandes syster kom ju på rundvandringen istället för ordförande. Dessutom vet jag inte vilka i styrelsen som är på detta spåret, det verkar inte vara någon utanför styrelsen som är på spåret iaf. Pratat med folk i alla ändar av vägen och ALLA tycker de e kul att det byggs i området, kommer folk osv. INGEN har kommenterat slitage, material, "vattendrag" eller något annat. Så frågan är vad man tjänar på att mer eller mindre be henne flyga för att föra talan vidare med någon som förmodligen styrs av henne?

Fick inga protokoll eller något annat jag bad om heller, bara anläggningsbeslut och en screenshot tagen på riksrev där det står skrivet att vi inte får anlägga en utfart över dike utan styrelsens medgivande. Tur vi inte har ett dike på våran sida....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.