Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När de byggde nya grusvägar här förra året så vibbrades det inte alls. Grus las ut och trycktes till med skopan och sen fick regn och trafik packa krosset. Har fungerat så bra så. Vintern gjorde underverk med att packa materialet.
Gissar att de hade en betydligt större maskin än vad jag har
Min 2,5 tons maskin gör knappt ett märke i gruset när jg trycker till med skopan

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nu har de gjutit plattan till huset.
Vägen höll för både grusbilar och betongbilarna
Lite nerkörd på vissa ställen, men det fixar jag till våren, när jag ska lägga på slitlager.

Nu håller jag på med grusplanen framför ingången till huset. Marknivån nu är ca 35-45 cm under golvnivå.

Hur högt vågar jag fylla ut med massor och bergkross/grus utan att riskera panelen vid regn?
Skulle vilja komma upp till 15-20cm under golvnivå

• Gilla
HeyJon
  • Laddar…
En fråga om att fylla igen med befintligt material
Har en mindre krater efter en gran som jag har fyllt igen med befintligt jord/lera.
Tyvärr hann det börja pissa ner regn innan jag hann padda, så nu är det rena kvicksanden.

Finns det någon chans, med tanke på att det är november, att det kommer stelna/torka inom 1-2v så pass att det går att padda eller är det bara att gräva ur och fylla upp med bergkross?

Såhär års är det enkla svaret nej. Gräv ur och fyll med packningsbara massor annars riskerar du att dyngan sprider sig och du får ett större område som gungar.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Byter man massor på ett ställe kommer marken sedan att bete sig olika när det blir tjäle mm. Men att padda blöta massor hjälper sannolikt inte.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Nytt vägbygge på markerna,
Ska bygga en vägstump på andra delen av fastigheten, här är det som tur är morän med inslag av lite större sten.
Vägen kommer gå igenom en ås av (förhoppningsvis) morän som jag har tänkt gräva ner i ca 1 m i åsen och sen använda materialet jag grävt ur som bärlager till resten av vägen och för att göra lutningen mindre kraftig
Vägen kommer användas för 1 tomt vi har styckat av så den kommer användas av andra än mig själv.
Har sett YT videon om hur de bygger skogsvägar men där använder de inte markduk om jag förstått det hela rätt
Hur gör jag för bästa resultat(och minsta kostnaden).

Grävskopa på en lerig och kuperad skogsterräng omgiven av träd och buskar, med grå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin i skogsmiljö som utför markarbete omgiven av träd och buskar. Molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B
N noone70 skrev:
Hur gör jag för bästa resultat(och minsta kostnaden).
Jag är verkligen amatör, och det är nog inget som rekommenderas, men vi skalade av minimalt, kanske 10cm matjord som mest, och på lågpunkter ingen avskalning alls, la bara på duk, 16-32 5-10-cm, och 0-16 ett par cm till på toppen. Mininal insats, och visst, det rör på sig när man kör något tyngre objekt, och vi har fått fylla på lite mer 0-16 vart och vartannat år, men det har funkat i alla fall, om det är låg belastning och i huvudsak biltrafik.

Det var kostnadsminimerat, hade dåligt med tid och pengar.

Den gick sönder mycket kan jag säga, när det var en kort period med tunga lastbilar som åkte när det var blött ute. Det pallade verkligen inte alls för det.

Morän under. Men ta inte det här som en handbok, snarare att man kan göra det enkelt om man accepterar lite sämre resultat och högre framtida underhåll

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag är verkligen amatör, och det är nog inget som rekommenderas, men vi skalade av minimalt, kanske 10cm matjord som mest, och på lågpunkter ingen avskalning alls, la bara på duk, 16-32 5-10-cm, och 0-16 ett par cm till på toppen. Mininal insats, och visst, det rör på sig när man kör något tyngre objekt, och vi har fått fylla på lite mer 0-16 vart och vartannat år, men det har funkat i alla fall, om det är låg belastning och i huvudsak biltrafik.

Det var kostnadsminimerat, hade dåligt med tid och pengar.

Den gick sönder mycket kan jag säga, när det var en kort period med tunga lastbilar som åkte när det var blött ute. Det pallade verkligen inte alls för det.

Morän under. Men ta inte det här som en handbok, snarare att man kan göra det enkelt om man accepterar lite sämre resultat och högre framtida underhåll
Jag tänkte mest på hur man kan använda sig av moränen för att bygga upp vägen.
När man bygger skogsvägar så använder man sig av moränen som finns i marken där man ska dra fram vägen
Tänkte om man kan göra på något liknade sätt här?

Det finns mängder med info för skogsägare. Denna till exempel

På bilderna ser det ut som att någon skrapat äv matjorden. Hoppas ni tänker göra lite diken i alla fall och inte lägga grus direkt på det där, blöt morän bär nästan ingenting.

K KungAnka skrev:
Det finns mängder med info för skogsägare. Denna till exempel [media]
På bilderna ser det ut som att någon skrapat äv matjorden. Hoppas ni tänker göra lite diken i alla fall och inte lägga grus direkt på det där, blöt morän bär nästan ingenting.
Har sett den filmen, men tack ändå :)

Jag har bara ”rekat” lite, var lite orolig att det skulle vara urberg under mossan(det är nästan ingen matjord 5-10 cm max) så jag roade mig med att skala lite på ytan och till min glädje var det morän, verkar inte vara speciellt lerig utan ganska lagom mycket sand i den och en del lite större fragment 200 kanske

Självklart blir det diken det är i det närmaste perfekt lutning ner till befintliga diken

Min arbetshypotes är bygga grund med morän, packa ordentligt, på med markduk och sen 0/32 (enklare att hantera med min lilla maskin än 0/63), packa, sen slitlager nästa vår.

• Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.