P Prodigys skrev:
Det handlar om att ha rätt sak på rätt plats. Har man många plushöjder, tex bygger gata med kansten, plattor och annat skit så är z-fixen underbar. Ska man bygga väg är flugor och fluktekäppar det bästa.
Jag vet inte om jag håller med. Ska man bygga väg är GPS på maskinen perfekt. Ska man däremot göra en parkering, som inte är jättestor, med kuvertfall tycker jag det går snabbare med flugor. Jag vill alltid ha en markritning i hytten även om jag kör på GPS för det är mer än en gång som modellen inte stämmer med verkligheten. Mina första 7 år i branschen var jag anläggare men sen blev jag degraderad till maskinist(frivilligt) och har kört i sju år. Dock mycket finplanering så jag är ute delar av tiden.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta
Det går ett gammalt dike(50-100cm djupt) som zickzackar rakt igenom där jag ska dra vägen
1 fylla igen diket? Med vad isf, hade tänkt använda mig av sten som bönderna lagt upp lite var stans på marken men det tar för lång tid att hämta
2 gräva ur helt och hållet över den här biten där diket drar fram och fylla upp med typ 0-200 och sen 0-63
3 nått jag inte tänkt på?
Skogsmark med röd markering, barrträd, soligt väder, skogsbryn i bakgrunden, klart himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
M Markarbetaren skrev:
När jag började hade vi klassiska avvägaren, satte flugor som vi fluktade på, och praon fick hålla stången:rofl:. Det var ett jäkla räknande med block o penna. Sedan kom EL1'an så då var det enmansjobb. Idag måste gubbarna ha zäta fix som räknar åt dom...eller ens det. Maskinisten har allt i georogen:D
Jag har en anläggare som är 63 år med mig just nu och han vill inte veta av något annat än flugor. Han kör dock med laser och inte kikaren:crysmile: Och jag får absolut inte ha en ritning i hytten för då lägger jag mig bara i:p

• Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag vet inte om jag håller med. Ska man bygga väg är GPS på maskinen perfekt. Ska man däremot göra en parkering, som inte är jättestor, med kuvertfall tycker jag det går snabbare med flugor. Jag vill alltid ha en markritning i hytten även om jag kör på GPS för det är mer än en gång som modellen inte stämmer med verkligheten. Mina första 7 år i branschen var jag anläggare men sen blev jag degraderad till maskinist(frivilligt) och har kört i sju år. Dock mycket finplanering så jag är ute delar av tiden.
Mycket möjligt, är dock sällan jag får möjlighet att gå med maskin som använder gps då mina chefer är för snåla _och_ bakåtsträvande för att förstå att det är väldigt bra ibland.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
M
P Prodigys skrev:
Det handlar om att ha rätt sak på rätt plats. Har man många plushöjder, tex bygger gata med kansten, plattor och annat skit så är z-fixen underbar. Ska man bygga väg är flugor och fluktekäppar det bästa.
Hos oss kräver vi maskinstyrning när vi hyr in grävare så då finns allt i "burken". Tror tom. hyveln som justerar inför asfalt har gps'en kopplad till hydrauliken idag.

M
N noone70 skrev:
Det går ett gammalt dike(50-100cm djupt) som zickzackar rakt igenom där jag ska dra vägen
1 fylla igen diket? Med vad isf, hade tänkt använda mig av sten som bönderna lagt upp lite var stans på marken men det tar för lång tid att hämta
2 gräva ur helt och hållet över den här biten där diket drar fram och fylla upp med typ 0-200 och sen 0-63
[bild]
Fyller det nån funktion idag så hade jag försökt lägga trumma som korsar vägen och sedan flytta diket.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Fyller det nån funktion idag så hade jag försökt lägga trumma som korsar vägen och sedan flytta diket.
Ja det gör det, eller rättare sagt behövs men har mer eller mindre vuxit igen
Funderade lite lägga trumma i det närmaste diket, men det kommer bli en trumma på 8-12 m, så jag tänkte att det skulle bli för långt. Men det kanske det inte är?

D rob_t_j72 skrev:
Åfan, trodde verkligen att större fraktioner kunde hjälpa i tunnare lager för att stabilisera mot tveksamt/dåligt underlag.

Då låter det som 30cm 0-90 är vad TS behöver? Plus eventuellt 5 cm 0-30.
Om man vill öka bärigheten på en tunn vägöverbyggnad kan man ju alltid använda geonät.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
men där jag inte behöver någon trumma, vad ska jag fylla igen med?

M
Ofta brukar man ju vilja lägga trumman så den korsar vägen kortaste vägen. Så det bästa är nog att välja lämpligt ställe att korsa vägen med trumman och sedan leda diket till respektive från trumman.

M Markarbetaren skrev:
Hos oss kräver vi maskinstyrning när vi hyr in grävare så då finns allt i "burken".
Så är det oftast. Helt okej när man har erfarna anläggare med sig som kan läsa en ritning och se hur resultatet ska bli. Sämre med nya anläggare som inte har en aning om varför vi gräver där vi gör:rolleyes:

N noone70 skrev:
Han körde ut det med traktor och vagn, bara backade in och tömde vagnen allt eftersom
En lastbil hade ju bara kunnat lämna ett lass
Kanske missuppfattat, men en lastbil kan sprida grus, dvs lägga ett lager om ex fem cm på en vägsträcka. Eller 7,5 cm om man föredrar det :)

• Gilla
noone70
  • Laddar…
F FridaHaga skrev:
Kanske missuppfattat, men en lastbil kan sprida grus, dvs lägga ett lager om ex fem cm på en vägsträcka. Eller 7,5 cm om man föredrar det :)
Snackat med lastbilschaffisar och de var ovilliga till det pga risken att fastna (det har även nämnts i tråden)
Men när det gäller slitlagret så borde det inte vara några problem

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N noone70 skrev:
[bild]
I bland har man lösningen rakt framför ögonen utan att se den (man ser inte skogen pga alla träden), jag är lite (yrkes)skadad av att under hela livet varit tvungen att optimera ytanvändningen, när man har 10ha så är behovet inte lika stort :cool:
Lägger jag vägen lite till vänster så behöver bara korsa diket en gång, dessutom verkar det som om det varit någon form av stig/väg där en gång i tiden så förutsättningarna är förhoppningsvis bra

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det har nämns i tråden att det inte är bra att fördela ut gruset med schaktbladet.
Varför?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.