Claes Sörmland
Miljöinspektören har den intressanta tolkningen av miljöbalken att om samfälligheten har parkeringsplatser så får de inte ligga bakom bommen men om parkeringsplatserna tas bort så får bommen sitta kvar. Så förstår jag i alla fall detta uttalande:

Journalisten Anna Karin:
"Men måste en samfällighet tillhandahålla parkering för allmänheten?"

Miljöinspektör Magnus:
"Nej, de behöver nog inte till[handa]hålla, liksom, parkering för allmänheten. Men finns det en parkering så ska den vara öppen både för allmänheten och för... för dom som bor i området. Ähhh, alltså närmast strandlinjen och 25 meter upp är det liksom alltid också att det ska vara tillgängligt för allmänheten att röra sig fritt."
 
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Aser och 6 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Miljöinspektören har den intressanta tolkningen av miljöbalken att om samfälligheten har parkeringsplatser så får de inte ligga bakom bommen men om parkeringsplatserna tas bort så får bommen sitta kvar. Så förstår jag i alla fall detta uttalande:

Journalisten Anna Karin:
"Men måste en samfällighet tillhandahålla parkering för allmänheten?"

Miljöinspektör Magnus:
"Nej, de behöver nog inte till[handa]hålla, liksom, parkering för allmänheten. Men finns det en parkering så ska den vara öppen både för allmänheten och för... för dom som bor i området. Ähhh, alltså närmast strandlinjen och 25 meter upp är det liksom alltid också att det ska vara tillgängligt för allmänheten att röra sig fritt."
Finns många politiska vänsteraktivister bland myndigheterna.
Självklart skall samfälligheten bekosta alla allmänheters parkeringar allt annat är allvarligoch otillåten privatisering vilket är strängt förbjudet och åtalbart....Vilket vi alla fått lära oss....och känner till
Dax att Införa tjänstemanna ansvaret!
 
  • Gilla
  • Arg
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Allemansrätten är trevlig men i fallet badplats, där allmänheten i princip omöjliggör för markägaren att nyttja sin mark tycker åtminstone inte jag att den riktigt kommer till sin rätt. Allemansrätten fungerar bäst när mängden människor är så låg att man inte springer på andra, inte när man ligger som packade sillar och skräpar ner någon stackares strand.
 
  • Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Allemansrätten är trevlig men i fallet badplats, där allmänheten i princip omöjliggör för markägaren att nyttja sin mark tycker åtminstone inte jag att den riktigt kommer till sin rätt. Allemansrätten fungerar bäst när mängden människor är så låg att man inte springer på andra, inte när man ligger som packade sillar och skräpar ner någon stackares strand.
Fast nu var det ju tänkt så att man inte skulle äga strand. Finns större nytta av att alla kan nyttja en strand än någon enstaka som älskar att äga. Hur ofta nyttjas en strand om blott ett fåtal får använda den? Uselt utnyttjade resurser. Tillåts man äga och disponera kustremsa precis som vanlig tomt så kommer antalet möjliga badplatser minska radikalt. Och värdet för allmänheten sjunka med det. Medans hundratals sitter nöjt och pöser framför sina panoramafönster.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bommen tycks inte ligga på fastigheten som inkluderar badstranden utan på samfällighetens fastighet KNIVSTA HAKNÄS 1:69.

Bommen ligger 67 m från strandlinjen enligt Lantmäteriets karta och eftersom den nyligen har flyttats ungefär 30 m uppåt vägen så lär den nu ligga kring 100 m från strandlinjen. Strandskyddsområdet är normalt 100 m från strandlinjen om det inte är utökat genom Länsstyrelsens beslut. Jag räknar således med att Lantmäteriets kartmaterial visar den gamla placeringen av bommen. Så här ser det ut när jag mäter:

Kartbild som visar mätning av avståndet 66,7 meter från bommen till vassområdet vid strand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera att jag mäter till ett vassområde och inte till badplatsen som ligger 300 m längre ned på vägen som går mot väster.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bommen tycks inte ligga på fastigheten som inkluderar badstranden utan på samfällighetens fastighet KNIVSTA HAKNÄS 1:69.

Bommen ligger 67 m från strandlinjen enligt Lantmäteriets karta och eftersom den nyligen har flyttats ungefär 30 m uppåt vägen så lär den nu ligga kring 100 m från strandlinjen. Strandskyddsområdet är normalt 100 m från strandlinjen om det inte är utökat genom Länsstyrelsens beslut. Jag räknar således med att Lantmäteriets kartmaterial visar den gamla placeringen av bommen. Så här ser det ut när jag mäter:

[bild]

Notera att jag mäter till ett vassområde och inte till badplatsen som ligger 300 m längre ned på vägen som går mot väster.
Lantmäteriets karta är inte en juridiskt bindande handling, Där kan lantmäterimyndigheten flytt gränser eller skapa nya som de hittar på, utan att sakägare informeras eller får föra talan. Så är det. lantmäteriet tar saftigt betalt om man vill prata med dem, om de över huvud taget vill svara...
 
Finner sånt här ytterst intressant!

Kollar nu på en satellitbild över området, kan inte se en parkering i anslutning till vägbommen det jag kan se är en jordplätt som ser ut att kunna användas som parkering. Eller rättare sagt är det en vändplan innan man kommer in på den "privata" väg som går till hamnen.

Eftersom vägen är en blindgångare för samfälligheten så antar jag att allmänheten inte behöver ha tillträde till den eftersom den övergår till en privatväg efter en liten bit.

Så hävdar man vändplan och pga resursbrist flyttat bommen för att slippa ha vändplan bör ryggen vara fri.
 
P
Johan1975z skrev:
men har du sett hur svenska badplatser ser ut nära storstäder? Man vågar ju inte ens gå dit längre.
Hur ser de ut där?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
B nord123 skrev:
Lantmäteriets karta är inte en juridiskt bindande handling, Där kan lantmäterimyndigheten flytt gränser eller skapa nya som de hittar på, utan att sakägare informeras eller får föra talan. Så är det. lantmäteriet tar saftigt betalt om man vill prata med dem, om de över huvud taget vill svara...
Men jag såg att MÖD har beslutat att en enkel mätning i Lantmäteriets kartmaterial vanligtvis är tillräcklig för ändamålet att bestämma var strandlinjen går: "Normalt uppfyller en mätning från en markerad strandlinje på Lantmäteriets kartmaterial de krav på noggrannhet som behövs för att avgöra om en planerad byggnad ligger inom strandskyddsområde eller inte"

Läs och lär här:
https://lagen.nu/dom/mod/2015:31


"
 
Claes Sörmland
L Lutte skrev:
Finner sånt här ytterst intressant!

Kollar nu på en satellitbild över området, kan inte se en parkering i anslutning till vägbommen det jag kan se är en jordplätt som ser ut att kunna användas som parkering. Eller rättare sagt är det en vändplan innan man kommer in på den "privata" väg som går till hamnen.

Eftersom vägen är en blindgångare för samfälligheten så antar jag att allmänheten inte behöver ha tillträde till den eftersom den övergår till en privatväg efter en liten bit.

Så hävdar man vändplan och pga resursbrist flyttat bommen för att slippa ha vändplan bör ryggen vara fri.
Google ger att samfälligheten har servitut att använda badplatsen och båtplatsen och att delägare därför kan lösa ut en nyckel till bommen.
 
B nord123 skrev:
Lantmäteriets karta är inte en juridiskt bindande handling, Där kan lantmäterimyndigheten flytt gränser eller skapa nya som de hittar på, utan att sakägare informeras eller får föra talan. Så är det. lantmäteriet tar saftigt betalt om man vill prata med dem, om de över huvud taget vill svara...
Lantmäteriet hittar inte i regel på gränser i på eget bevåg, inte heller ändrar de dem eller skapar nya utan anledning. På många ställen är dock lägesnogrannheten väldigt låg i den digitala registerkartan, i synnerhet utanför tätorter.
När en gräns flyttas i deras karttjänster (som bygger på den digitala registerkartan) är det för att kvaliteten förbättras, på grund av mer information tillkommit, t.ex. i form av gamla avstyckningsakter eller fysiska gränsmarkeringar.

Strandlinjen som är det tal om i det här fallet är dock inte i regel en fastighetsgräns, utan en shablongräns som Lantmäteriet har skapats utifrån sannolikt laserdata eller flygfoton.
 
B
VLJ VLJ skrev:
Lantmäteriet hittar inte i regel på gränser i på eget bevåg, inte heller ändrar de dem eller skapar nya utan anledning. På många ställen är dock lägesnogrannheten väldigt låg i den digitala registerkartan, i synnerhet utanför tätorter.
När en gräns flyttas i deras karttjänster (som bygger på den digitala registerkartan) är det för att kvaliteten förbättras, på grund av mer information tillkommit, t.ex. i form av gamla avstyckningsakter eller fysiska gränsmarkeringar.

Strandlinjen som är det tal om i det här fallet är dock inte i regel en fastighetsgräns, utan en shablongräns som Lantmäteriet har skapats utifrån sannolikt laserdata eller flygfoton.
Det förekommer!
LM till och med förfalskar sökandes namn och ändrar i protokoll hemma på kontoret efter förrättningsmöten.
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Google ger att samfälligheten har servitut att använda badplatsen och båtplatsen och att delägare därför kan lösa ut en nyckel till bommen.
Hur kan du hitta denna information om servitut, på Google?
Finns aktuella lantmäteriakter på Google?
 
Claes Sörmland
B nord123 skrev:
Hur kan du hitta denna information om servitut, på Google?
Finns aktuella lantmäteriakter på Google?
Nej, jag läste det på samfällighetens hemsida.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
har servitut att använda badplatsen och båtplatsen
Att man har servitut för användning - betyder det automatiskt att man har ensamrätt ?
 
  • Gilla
Krockern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.