14 052 läst ·
128 svar
14k läst
128 svar
Vägarbete under rusningstider!?
Du ska hålla koll på oväntade saker och se till att undvika olyckor. Ja det är ju ganska självklart att du ska undvika olyckor.harry73 skrev:
Om vi nu diskuterar reglar, kan det vara bra att tänka på att man som bilförare har ett strikt ansvar! Dvs att du även kan hållas ansvarigt för följderna av en olycka om du håller dig till trafikreglena.
Du ska hålla koll på oväntade saker och se till att undvika olyckor även om du skulle stå i din rätt
Men om nu alla skulle hålla sig till trafikreglerna så skulle det nästan inte vara några olyckor.
Sen är det nog extremt ovanligt att någon skulle hållas ansvarig för något som man inte gjort.
K knipo skrev:
Det där vill jag ha belägg på för att tro på det. En cyklist är även den ett fordon som skall rspektera trafikregler. Att bara cykla rakt ut, utan att stanna är inte att likställa med att föraren till bilen är ansvarig. Även om du verkar tro det.
Jag säger bara detta om nu, sen räcker det för mig.
Jag stannar inte för cyklister, OM inte lagen tvingar mig att göra det. Sen verkar dock cyklister tro att bilar per automatik skall stanna. Vi hade en cyklist som blev ihjälkörd i vår stad ganska nyligen i liknande situation. Sen kan man väl resonera hur man vill som cyklist när man ligger där i kistan.
Jag cyklar själv. Vill jag att bilarna skall stanna istället för att vänta, så leder jag ALLTID min cykel på ALLA obevakade övergångställen. Att det skall vara så svårt?
S sinuslinus skrev:
Ja precis! Kan vara bra att uppdatera kunskaperna. Så jag gör det åt er som fortfarande tror att man som cyklist kan cykla rakt ut, hur som helst.
”
Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen. ”
Det där var väl ganska tydligt. Eller hur!
Thomas det är ingen som sagt något annat.
Jag skall inte heller hålla på att orda runt om detta.T Thomas' skrev:Det där vill jag ha belägg på för att tro på det. En cyklist är även den ett fordon som skall rspektera trafikregler. Att bara cykla rakt ut, utan att stanna är inte att likställa med att föraren till bilen är ansvarig. Även om du verkar tro det.
Jag säger bara detta om nu, sen räcker det för mig.
Jag stannar inte för cyklister, OM inte lagen tvingar mig att göra det. Sen verkar dock cyklister tro att bilar per automatik skall stanna. Vi hade en cyklist som blev ihjälkörd i vår stad ganska nyligen i liknande situation. Sen kan man väl resonera hur man vill som cyklist när man ligger där i kistan.
Jag cyklar själv. Vill jag att bilarna skall stanna istället för att vänta, så leder jag ALLTID min cykel på ALLA obevakade övergångställen. Att det skall vara så svårt?
Men om du vill ha belägg för det jag skrev lyder TBL 1§ följande:
1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-om-straff-for-vissa-trafikbrott_sfs-1951-649
Enklare uttryckt att om du orsakar en trafikolycka och i väsentlig mån brustit i varsamhet och omsorg kan du dömas till vårdslöshet i trafik.
Och vad jag menade tidigare var att om du skulle uttrycka dig så som du skrev innan så är jag ganska säker på att du blivit dömd för vårdslöshet eftersom du fullkomligt struntat i att stanna för cyklisten.
Då har du väsentligt brustit i omsorg och varsamhet.
Därmed inte sagt att cyklisten är utan skuld, denne kan givetvis med bli straffad.
Givetvis kan du/man säga att cyklisten snabbt dök upp utan förvarning, att det såg ut som att den höll på att stanna, mm.
Då faller troligen vårdslösheten.
Jag tyckte bara det lät lite kaxigt och hoppas verkligen att du inte menar det bokstavligt.
Jag skrev då att det hade varit intressant att höra dig säga det till polisen om det hänt något.
O för övrigt håller jag som sagt med dig i stort om cyklisters beteende i trafiken.
Jag svär med ofta över deras brist på respekt, laglydnad och uppmärksamhet.
Kör lugnt.
O akta cyklisterna.
Det är skillnad på skuld och ansvar.
För att återgå till trådens ämne så tycker jag inte att 10 minuters fördröjning på grund av vägarbete är hela världen. Irriterande. Absolut. Frustrerande. Absolut. Fast ingenting att klaga på....... om man inte råkar missa en färja eller ett flyg eller är på väg till BB eller akuten.
Det är betydligt mer frustrerande att stå med bilen nedsjunken till hjulaxlarna i gyttja mitt på vägen eller att köra fast i en snödriva mitt på vägen och tvingas stå där och skotta...... eller att hålla på och skruva ett par timmar på vägkanten efter ett motorstopp och sedan inse att man inte klarar att reparera det och sedan ringa efter hjälp och vänta på hjälpen. Allt det där är sådant som händer emellanåt.
Har man litet värre otur än det kan man få eldsvåda i motorrummet..... eller motorstopp långt ute i glesbygden där man inte känner någon som kan bogsera hem en..... eller bli sittande fast i en by i Norrlands inland en vecka medan man väntar på reservdelar för att kunna ta sig hem...... eller så stiger vattenståndet medan man kör på en isväg så att när man kommer till land går det inte att ta sig iland med bilen...... eller så går någonting sönder på bilen och så upptäcker man att reservdelar inte finns att köpas så man får sätta två hela dagar på att tillverka delarna själv..... Allt det där är sådant som har hänt mig.
Vad är då en liten försening....... ingenting!
Det lönar sig att sätta saker i rätt perspektiv.
Det är betydligt mer frustrerande att stå med bilen nedsjunken till hjulaxlarna i gyttja mitt på vägen eller att köra fast i en snödriva mitt på vägen och tvingas stå där och skotta...... eller att hålla på och skruva ett par timmar på vägkanten efter ett motorstopp och sedan inse att man inte klarar att reparera det och sedan ringa efter hjälp och vänta på hjälpen. Allt det där är sådant som händer emellanåt.
Har man litet värre otur än det kan man få eldsvåda i motorrummet..... eller motorstopp långt ute i glesbygden där man inte känner någon som kan bogsera hem en..... eller bli sittande fast i en by i Norrlands inland en vecka medan man väntar på reservdelar för att kunna ta sig hem...... eller så stiger vattenståndet medan man kör på en isväg så att när man kommer till land går det inte att ta sig iland med bilen...... eller så går någonting sönder på bilen och så upptäcker man att reservdelar inte finns att köpas så man får sätta två hela dagar på att tillverka delarna själv..... Allt det där är sådant som har hänt mig.
Vad är då en liten försening....... ingenting!
Det lönar sig att sätta saker i rätt perspektiv.
Du vet att det är tillåtet att cykla över övergångsställe, eller hur? Och att man som bilist ska anpassa hastigheten så att den som är på övergångsstället hinner över?K knipo skrev:
Cyklisten har väjningsplikt, inte bilisten.
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
Reglerna är medvetet luddiga och det är inte konstigt att du blandar ihop väjningsplikt med andra regler. Det finns nämligen ytterligare saker att ta hänsyn till:useless skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
https://www.transportstyrelsen.se/g...ykelpassager-och-cykeloeverfarter-a5-webb.pdf
Så tyvärr, för den som önskar glasklarar regler om vem som har rätt att köra först, så går man torsk här.
Tanken med regelverket är i praktiken att båda ska stanna upp, titta varandra i ögonen, vinka, le, bjuda på artiga hälsningsfraser, bondkakor och därmed i samförstånd köra vidare efter att ha gjort upp om vem som ska göra det först.
Fantastisk regel om man lever i en bymiljö med en korsning och alla känner varandra, när man är på väg att cykla/köra till ägghandlaren en gång om dagen.
Fullständigt genompuckat för vardagen med stor trafikintensitet, stressade människor och tresiffrigt antal sådana här konfliktpunkter på en normal lite längre väg till jobbet.
Ditt första citat handlar om gående, inte cyklister. Det andra om cykelpassage, inte övergångsställe. Det är väl inte relevant?
Jag tycker det är glasklart - Är det ett övergångsställe (breda vita streck på vägen och en blå skylt med en gubbe på) så har du inga rättigheter alls som cyklist.
Jag tycker det är glasklart - Är det ett övergångsställe (breda vita streck på vägen och en blå skylt med en gubbe på) så har du inga rättigheter alls som cyklist.
Själv både går jag, cyklar o pendlar o kör bil. Har lärt mig att som trafikant oavsett metod så har jag inga rättigheter - bara skyldigheter
Samspelar man inte så bör man åka taxi tycker jag
Samspelar man inte så bör man åka taxi tycker jag
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Oftast så samsas väl ett övergångsställe med en cykelpassage.
Sedan har väl ingen rättigheter i trafiken bara skyldigheter
Och tillsist tycker jag att den allmänna inställningen till cyklister är trist, vill man hellre att även dessa kör bil så att köerna blir längre?
Sedan har väl ingen rättigheter i trafiken bara skyldigheter
Och tillsist tycker jag att den allmänna inställningen till cyklister är trist, vill man hellre att även dessa kör bil så att köerna blir längre?