M Cameltoe skrev:
Blev tvungen att styra om ett viktigt möte som påverkade all andra möten under dagen inklusive notifierande till alla berörda I-landsproblem jag vet men...
Sånt händer men vid viktiga möten får man ha lite marginal och om du vänder på det, hur många viktiga möten har du istället kommit i tid till. Missar du ett av 100 sådana möten pga vägarbete? ;)
Det blir lite som kollegor, åter flyget, som inte kunde sitta stilla och sprattlade med benen (stressade) när det var förseningar och man frågade dem om det blev bättre av att stressa upp sig och om de kom fram snabbare.:D

Korvgubbe
Nu kanske inte 15 minuter är så mycket att hetsa upp sig över egentligen, men samtidigt så tar det cirka 40 minuter att åka mellan LKPG och NKPG normalt sett. Då blir 15 minuter en försening på ~37% och sett ur det perspektivet är det ju rätt trist.

Samtidigt förstår jag inte riktigt folks aggressioner gentemot vägarbeten. Fina och underhållna vägar ska man ha, men det ska ske magiskt utan att något arbete utförs! Gillar man inte asfaltsarbeten går det utmärkt att hålla sig till små grusvägar genom skogen.

• Gilla
bruka och 3 till
  • Laddar…
Nu blir jag lite nyfiken:
Hur många av er som tycker att dessa förseningar är besvärande anser att cyklister borde kliva av cykeln och leda den över övergångsställen, passager och korsningar för sin egen säkerhets skull?

Det är vanlgit att bilister som aldrig cyklar tycker så nämligen. Jag har ca 40 minuter cykelväg till jobbet och ca 37 olika övergångar. Att kliva av och leda cykeln över dessa tar ju en minut extra, alltså potentiellt dubbelt så lång tid.

En kvart? pfffft....

• Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Gillar man inte asfaltsarbeten går det utmärkt att hålla sig till små grusvägar genom skogen.
Då får man hålla sig med en passion för att lägga i hålor, skrapa kanter och hyvla, rensa brunnar och gräva om diken. Karaktärsbyggande men tar lite mer än 15 minuter om året..

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T
T tompaah7503 skrev:
Den som utför släntklippningen undrar säkert varför i helvete folk inte kan åka till jobbet på natten..
Ja, jag kom på det sen. Varför åker vi andra 5432789054328490523 bilar till jobbet på natten, idioter! Klart han ska få klippa.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
T
Anna_H Anna_H skrev:
Hur många av er som tycker att dessa förseningar är besvärande anser att cyklister borde kliva av cykeln och leda den över övergångsställen, passager och korsningar för sin egen säkerhets skull?

Det är vanlgit att bilister som aldrig cyklar tycker så nämligen. Jag har ca 40 minuter cykelväg till jobbet och ca 37 olika övergångar. Att kliva av och leda cykeln över dessa tar ju en minut extra, alltså potentiellt dubbelt så lång tid.

En kvart? pfffft....
Jag stannar aldrig för en cyklist som inte leder cykeln över. Upp till dom om dom vill vänta eller inte.

• Gilla
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
Något jag har svårt att förstå mig på i denna fordonsstress framförallt, är varför folk i många fall har en sådan körstil och nästan sekund klagar på höga soppapriser. I åtminstone i min bil så kostar en aktiv körstil drygt 3 kronor mer per mil (c:a 2 dl ökad förbrukning). På 2000 mil om året får jag det till ~6000 kronor eller drygt 6 fulltankningar.
Jag må vara väldigt fordonsintresserad men att ständigt ligga i ytterfilen och hetsa upp mig över allt som händer som inte matchar min körstil känns som en stor bidragande risk för ofrivillig förtidspension.
Det finns ju banträffar där man lagligt och säkert kan gasa av sig och ska man avreagera sig så kanske Casall har en billig boxningssäck. :)

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
engs
Anna_H Anna_H skrev:
Sålänge man faktiskt använder cykelvägarna där de finns samt respekterar vem som har väjningsplikt är det väl vilket som. Här finns det ofta utmärkta nybyggda fina cykelvägar. Men en stor majoritet tights-tarzans, (inte cyklister i stort alltså utan främst gubbar utspökade som om de var på tour de france), använder av någon anledning ändå de bilvägar som går parallellt med cykelvägarna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelöverfart_och_cykelpassage

• Gilla
  • Haha
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
.
Det är en mycket aktuell frågeställning. Var ett inslag i Smålandsnytt om att Växjö på vissa frekvent använda cykelstråk ska införa väjningsplikt för bilar så att cyklister inte ska behöva kliva av utifrån att man vill premiera cykling, kanske redan infört på andra platser i landet.

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är en mycket aktuell frågeställning. Var ett inslag i Smålandsnytt om att Växjö på vissa frekvent använda cykelstråk ska införa väjningsplikt för bilar så att cyklister inte ska behöva kliva av utifrån att man vill premiera cykling, kanske redan infört på andra platser i landet.
Man bygger den här typen av trafiklösningar, som i sammanhanget är ganska nya, lite varstans i landet. De kallas för cykelöverfart till skillnad från den gamla och allra vanligaste typen cykelpassage.
Vid en cykelöverfart har cyklisterna företräde. Transportstyrelsen har lite mer information om saken.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Jag stannar aldrig för en cyklist som inte leder cykeln över. Upp till dom om dom vill vänta eller inte.
Fast du är ju skyldig att anpassa hastigheten för att släppa fram en cyklist som är på väg över ett övergångsställe. Dock har cyklisten väjningsplikt i det läget, dvs dubbel väjningsplikt.
Om det är en korsning och du svänger, så har du väjningsplikt.
Dessutom gäller högerregeln i många fall.
Och sitter väjningspliktstriangeln före passagen/övergångsstället/överfarten så har du väjningsplikt.
Likaså om du är på väg ut ur en cirkulationsplats.
Eller om du är på en utfart/infart.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Nu kanske inte 15 minuter är så mycket att hetsa upp sig över egentligen, men samtidigt så tar det cirka 40 minuter att åka mellan LKPG och NKPG normalt sett. Då blir 15 minuter en försening på ~37% och sett ur det perspektivet är det ju rätt trist.
Man måste sätta det i ett perspektiv hur ofta det händer att man pga t.ex. vägarbete blir försenad, vi är så fokuserade på när det inte fungerar och glömmer att vid 99% av resorna flyter det på bra. Inte konstigt att vi drabbas av hjärtinfarkt.
Ta t.ex. Stockholm där det på Essingeleden genom stan princip alltid varit sådan och här nere i Småland med Ölandsbron med frekventa begränsningar.

T
Anna_H Anna_H skrev:
Fast du är ju skyldig att anpassa hastigheten för att släppa fram en cyklist som är på väg över ett övergångsställe. Dock har cyklisten väjningsplikt i det läget, dvs dubbel väjningsplikt.
Om det är en korsning och du svänger, så har du väjningsplikt.
Dessutom gäller högerregeln i många fall.
Och sitter väjningspliktstriangeln före passagen/övergångsstället/överfarten så har du väjningsplikt.
Likaså om du är på väg ut ur en cirkulationsplats.
Eller om du är på en utfart/infart.
Likaså skall cyklister använda cykelbana där det finns sådan. Det går dock inte så bra med det. Speciellt inte dom som cyklar "racer" och saknar både lampor och reflexer. Viktigare att ha lagen på sin sida än att inte bli påkörd.

T Thomas' skrev:
Likaså skall cyklister använda cykelbana där det finns sådan. Det går dock inte så bra med det. Speciellt inte dom som cyklar "racer" och saknar både lampor och reflexer. Viktigare att ha lagen på sin sida än att inte bli påkörd.
Du verkar inte riktigt ha koll på trafikreglerna, andra gången nu du har helt fel. Cyklister får visst använda vägbanan även om det finns cykelbana bredvid. Kanske dags att ta en uppfräschningskurs hos en körskola?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fritt-fram-att-strunta-i-cykelbanan

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.