14 052 läst ·
128 svar
14k läst
128 svar
Vägarbete under rusningstider!?
"Det gäller om den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är 50 kilometer i timmen eller lägre. Det är dessutom möjligt att cykla i körbanan om det är högre hastighet, dock under förutsättning att det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.T tompaah7503 skrev:
Beslutet gäller bara cyklister från 15 år och när särskild försiktighet iakttas."
Lustigt för det brukar vara precis de som inte iaktar särskild försiktighet som använder vägbanan även när en lämplig cykelväg finns i närheten. Kategorin som använder väg istället för cykelväg, verkar varken se eller höra omgivningen då de har fullt fokus på cyklingen. En grupp med tights-tarzans och 2-3 i bredd är inte heller ovanligt.
Äldre tanter verkar, generellt, vara bäst på att trafiksäkerhetsmässigt framföra cykel. Nästan de enda som visar med armen när de ska svänga, stannar för rödljus osv.
Överlag är det lite lustigt att det är så självklart att man får använda allmänna vägar som träningsanläggning bara för att man sitter på en cykel. Att köra sig till utmattning på en cykel torde klassas på samma sätt som en trött bilförare, viket i sin tur är lika allvarligt som att vara alkoholpåverkad långt över promillegränsen.
Redigerat:
@engs min uppfattning skiljer sig från din. Min vy är bakom styret cykelpendlar 2 mil enkel resa i Stockholm , ibland samma sträcka med bil. De jag möter/cyklar förbi/blir omkörd av som har cykelkläder och lite finare /snabbare cyklar uppför sig exemplariskt Följer reglerna och visar hänsyn. De som uppför sig sämre syns oftast på enklare cyklar eller elcyklar. Med sämre uppförande menar jag att köra mot rött ,inte vara uppmärksam , använda mobilen, inget lyse, cykla på gångbanan.
Jag håller mig på cykelbana när det finns sådan
.Att träna på allmän väg är väl utmärkt? Vore bra om fler sporter utnyttjade naturen och befintliga ytor istf dyra idrottsanläggningar .
Men nu är vi långt från ämnet vägarbeten i rusningstrafik...
Jag håller mig på cykelbana när det finns sådan
.Att träna på allmän väg är väl utmärkt? Vore bra om fler sporter utnyttjade naturen och befintliga ytor istf dyra idrottsanläggningar .
Men nu är vi långt från ämnet vägarbeten i rusningstrafik...
Inte faan vill jag jobba på natten bara för någon anser att han äger vägen och ska bestämma framkomligheten.
Bättre att folk åker i tid och reserverar sig för ev problem på vägen.
En ide är att kolla
https://www.trafikverket.se/trafiki...Situation+RoadWork+RoadCondition+RoadWeather+
om nu mötet är så viktigt eller åk dit dagen innan eller på natten.
Bättre att folk åker i tid och reserverar sig för ev problem på vägen.
En ide är att kolla
https://www.trafikverket.se/trafiki...Situation+RoadWork+RoadCondition+RoadWeather+
om nu mötet är så viktigt eller åk dit dagen innan eller på natten.
Det märks att du inte cyklar! Är helt slut på jobbet efter den här arbetsveckan, för jag har kört bil hela veckan. I morgon kommer jag att vara pigg, för i morgon ska jag cykla! Att man är lite svettig är inget man blir trött av....engs skrev:
Wow!T Thomas' skrev:
Skulle vara intressant att höra dig uttrycka dig på det viset till polisen om du skulle råka köra på en cyklist som (förvisso felaktigt) cyklandes korsar vägbanan på ett övergångsställe.
K knipo skrev:
Förklara, vad exakt skall jag förklara menar du? Att cyklisten cyklade rakt ut på vägbanan då jag hade företräde. Är det så du menar?
Jag håller med dig till fullo.
Men oavsett så är det, som någon skrev ovan, ett samspel i trafiken och man skall visa hänsyn till varandra.
Väldigt många (OBS, inte alla!) cyklister visar 0 hänsyn när det gäller korsning av körbanor.
Icke desto mindre måste bilisterna ta hänsyn till de som väljer att cykla på övergångsställena.
Men oavsett så är det, som någon skrev ovan, ett samspel i trafiken och man skall visa hänsyn till varandra.
Väldigt många (OBS, inte alla!) cyklister visar 0 hänsyn när det gäller korsning av körbanor.
Icke desto mindre måste bilisterna ta hänsyn till de som väljer att cykla på övergångsställena.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Jag menar att om du hade sagt så till en polis, om du kört på en cyklist som korsar ett övergångsställe utan att le cykeln, så hade du alla gånger åkt på en vårdslöshet i trafik.T Thomas' skrev:
Hur mycket företräde du än har.
Jag brukar nöja mig med att tuta ilsket, köra på dem blir så för-nnat med pappersarbete och det har jag som stasanställd nog av ändå. Hursom, en del människor verkar lägga ur hjärnan på pakethållaren när de sätter sig på en cykel. Jag har kollegor som normalt sett är eftertänksamma, balanserade och fattar intelligenta beslut men sätter man sig på en cykel, dunder och snus...då ska det bara gå. Rödljus? Skyltar? Bah! Sånt är för pöbeln!
Tyvärr är det inte sällan cykelbanor är byggda så att det är hopplöst att föstå hur man ska köra, eller extremt opraktiskt. Hur många bilister skulle acceptera att stanna vid rödljus för att trycka på en knapp på andra sidan vägen? Bara för att ta ett exempel. Tyvärr cyklar jag just inget läbgre. Men jag har cykelpendlat en del. Det finns många trafiksituationer som är helt otänkbara för bilister. Det är inte konstigt att många cyklister fuskar.
Du vet väl att det har kommit en ny lag sedan 18-08-01 där cyklister inte behöver cykla på cykelbana där sådan finns utan får också cykla på vägen. Så jag väntar på när bilar får åka på cykelbanor då dessa både borstars och sandas på vintern. Till skillnad mot vägar.engs skrev:
Sålänge man faktiskt använder cykelvägarna där de finns samt respekterar vem som har väjningsplikt är det väl vilket som. Här finns det ofta utmärkta nybyggda fina cykelvägar. Men en stor majoritet tights-tarzans, (inte cyklister i stort alltså utan främst gubbar utspökade som om de var på tour de france), använder av någon anledning ändå de bilvägar som går parallellt med cykelvägarna.
[länk]
Redigerat:
Om vi nu diskuterar reglar, kan det vara bra att tänka på att man som bilförare har ett strikt ansvar. Dvs att du även kan hållas ansvarigt för följderna av en olycka om du håller dig till trafikreglena.T Thomas' skrev:
Du ska hålla koll på oväntade saker och se till att undvika olyckor även om du skulle stå i din rätt
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Vart på ett sånt jobb i veckan vägen helt avstängd cirka 50 bilar om dagen som "missade" skyltarna med alla möjliga ursäkter som tex "gäller det mej jag ska ju åt det hållet??" Hur tror ni att vi känner lite mer än 15 minuter av min arbetsdag som försvinner.