Fick du dem först idag !?

Så här står det i brevet.
"Vidare gäller att om fakturan för stommontaget är betald *och annan skuld reglerad, eller att någon annan ö.k. skett med konkursförvaltaren skall samtliga 5st. nycklar överlämnas(kvitteras nedan) och spärrförbindelsen återsändes till er bank."
Jag fick ju nycklarna direkt vid kk och har inte en aning om betalningar/skulder är helt uppgjorda.
Säkert därför spärrförbindelsen inte är hävd ännu.

Var det C H som personligen var förbi med nycklarna?

/momin

momin skrev:

"Vidare gäller att om fakturan för stommontaget är betald *och annan skuld reglerad, eller att någon annan ö.k. skett med konkursförvaltaren skall samtliga 5st. nycklar överlämnas(kvitteras nedan) och spärrförbindelsen återsändes till er bank."
Jag fick ju nycklarna direkt vid kk och har inte en aning om betalningar/skulder är helt uppgjorda.

/momin
Ursäkta men jag måste fråga vilket brev är det som det står så i? VI är just nu på väg att kunna få nycklar och överlämnat hus till oss men vi vill vara helt överens med kk innan vi går vidare annars känns det riskabelt. Det är därför jag inte förstår vad Gar-bo skriver om att man inte ska betala till kk förrän efter bygget är klart. Känns som om det kan bli dubbelfakturering då.

Jag har skrivit på ett papper och tagit över nycklarna, men har inte fått min spärrförbindelse hävd.
Har varit i kontakt med kk-förvaltaren och upplever inte att det varit ett problem att få kontakt med dem.
Däremot börjar jag bli jävligt irriterad på att de inte häver min spärrförbindelse. Vi blir bostadslösa om ett par månader, och då hade vi ände en del marginal för förseningar. Jag klara mig men mina småbarn vill jag inte ha i tält på tomten! Hur svårt kan det vara att kolla om vi har skulder till LB-hus (vilket vi inte har)!!

Någon frågade om erfarenheter med Gar-bo.
Min erfarenhet under denna processen är att informationen inledningsvis var under all kritik men sen har det blivit bättre. Man blir inte matad som vissa tror (även jag i början) utan man får söka info. Ring och fråga!
Kontaktpersonen där har jag alltid fått tag på, han tar sig tid att svara på mina fråga. Bra svar, tydligt och trevligt. Svara på mail ganska omgående. Gar-bo verkar ta detta på högsta allvar och jag får intryck av att de förstår vår frustration.
Jag är positivt överraskad, med tanke på vad som skrivits om dem. Men hur det slutar får jag återkomma med. Det är ju en bit kvar...

Vi har snart fått offerter inom alla områden så det är väl dags att skicka till Gar-bo för granskning. Får jag bara komma igång så kommer detta bli bra. Jag har lyckats deala till mig bra offerter, t.o.m bättre vitvaror än vad som ursprungligen gavs, för samma pris. Detta är drygt, jobbigt, stressig och frustrerande. Men det är samtidigt roligt, utmanande och det finns en hel del möjligheter!!

momin skrev:

/momin
Fick en nyckel för 2 veckor sedan, av en av snickarna, och dom sista lämnade CH över personligen idag. Det var först idag vi hade en tid som matchade. Kändes lite sådär att inte ha alla nycklar.

Känns lugn att jag inte är den enda som fått nycklar och inte gjort upp med kk.

guma skrev:
Vi har snart fått offerter inom alla områden så det är väl dags att skicka till Gar-bo för granskning. Får jag bara komma igång så kommer detta bli bra. Jag har lyckats deala till mig bra offerter, t.o.m bättre vitvaror än vad som ursprungligen gavs, för samma pris. Detta är drygt, jobbigt, stressig och frustrerande. Men det är samtidigt roligt, utmanande och det finns en hel del möjligheter!!
Håller med dig fullt ut, roligt att dra i det själv men fruktansvärt energikrävande.

wolfsandy skrev:
Ursäkta men jag måste fråga vilket brev är det som det står så i? VI är just nu på väg att kunna få nycklar och överlämnat hus till oss men vi vill vara helt överens med kk innan vi går vidare annars känns det riskabelt. Det är därför jag inte förstår vad Gar-bo skriver om att man inte ska betala till kk förrän efter bygget är klart. Känns som om det kan bli dubbelfakturering då.
Skicka PM till mig med din mailadress så skickar jag över dokumentet till dig.

Vi fick som sagt nycklarna för ca 2 veckor sedan men fick pappret mailat till oss härom dagen som vi printade ut, skrev under, scannade in och skickade. Lite märkligt förfarande men vi har orginalet kvar om de vill ha det med snail mail senare. :)

@ theswede78

Kan ju vara så att han vill göra upp med oss nu när han vet att vi har skrivit under pappret.

Ska prova att ringa slöröven i morgon och fråga vad F*N han håller på med då jag är mer än trött på all väntan.

/momin

Men menar ni på fullaste allvar att ni bara bygger på och sen får se vad KK-förvaltarna kommer att kräva efter att ni är klara?
Det är ju som upplagt för att ni får göra jobbet själva och sen glider han in och lurar byxorna av er!

Jag hade inte tagit ett spadtag innan jag fått svart på vitt exakt vad som gäller.
Kräv att redan nu får reda på exakt vad han begär.
Är ni inte nöjda med hans erbjudande så får ni ju kräva att han antingen bygger klart själv inom en viss tidsram eller att han bryter kontraktet och ni får intyg på att ni inte kan bli föremål för skuldindrivning.

naggen skrev:
Men menar ni på fullaste allvar att ni bara bygger på och sen får se vad KK-förvaltarna kommer att kräva efter att ni är klara?
Det är ju som upplagt för att ni får göra jobbet själva och sen glider han in och lurar byxorna av er!

Jag hade inte tagit ett spadtag innan jag fått svart på vitt exakt vad som gäller.
Kräv att redan nu får reda på exakt vad han begär.
Är ni inte nöjda med hans erbjudande så får ni ju kräva att han antingen bygger klart själv inom en viss tidsram eller att han bryter kontraktet och ni får intyg på att ni inte kan bli föremål för skuldindrivning.
Jag tror du har missuppfattat oss en aning. ;)

Jag tänker heller inte släppa in någon att göra jobb i huset INNAN slöröven (KK-Förvaltaren) har hävt spärren samt meddelat oss om det kommer någon mer faktura.

MEN, man kan ju ligga i framkant och ha allt färdigt tills det är DAX.

Jag kanske uttryckte mig fel innan när jag skrev 19:e mars, men det är ett datum som jag HOPPAS på är början till slutet så att säga. :cool:

Jag och min sambo med familj har ju redan jobbat ett tag i huset, men det är ju för att jag köpte huset NNF. Så spackla, slipa, sätta väv och måla väggarna skulle vi gjort ändå.

Så nu gör vi bara våran del innan hantverkarna istället för efter... Så man inte har sina saker i vägen för dem när det är dax o då kan jag koncentrera mig på att bygga garaget/Carporten/förrådet istället. :)

/momin

Vi kör igång utan att kk-förvaltaren släppt spättförbindelsen. Vi måste helt enkelt ha någonstans att bo.

Vi avvaktar med att bygga tills det är helt klart med kk-förvaltaren också. Men likt theswede78 måste vi ha någonstans att bo...

Vi tänkte dra igång tidigare också då vi blev erbjudna att köra på check kredit tills spärren var löst.
Men risken är ju att det kan dra ut på tiden och då blir det mycket extrakostnader i kredit ränta som vi inte har lust att spendera.

/momin

Tror att det är statusbesiktningen samt efterföljande protokoll till Gar-bo (som sedan KK-förvaltaren granskar) som avgör om det blir tilläggsfakturering eller ej från kk-förvaltaren.

Samtidigt som man skapar sig en bild på vad som är levererat/utfört så har ju gränsdragningen redan gjorts av konkursboet. De vill bara se till att vi inte fått nånting gratis kära vänner, och tills det är klarlagt så får vi gott vänta.

Varför ska kk-förvaltaren ta del av statusbesiktningen ?
Om där skulle vara fel så går ju dessa genom försäkringen i villket fall som helst.
Sen har han ju deklarerat att han inte ska färdigställa husen så varför ska han då rätta till eventuella fel?

/momin

Vill man hämta hem pengar som de antyder, tror det handlar om ett minimalt fall om ens det. Han måste ju gardera sig genom att veta VAD som är utfört och VAD som är levererat. Någon mitt i virrvarret har säkert fått material eller utförande och inte betald för det. Avsiktligt eller oavsiktligt.

Såvitt jag vet har inte han själv tassat omkring bland husen och tagit reda på det. Däremot har ju självfallet LBhus försett honom med information men det enda man vet med viss försäkran mitt i allt kaos med 75+hus och alla som lämnar lb den 16:e är besiktningsmannen statusrapport.

e-hufs skrev:
Vill man hämta hem pengar som de antyder, tror det handlar om ett minimalt fall om ens det. Han måste ju gardera sig genom att veta VAD som är utfört och VAD som är levererat. Någon mitt i virrvarret har säkert fått material eller utförande och inte betald för det. Avsiktligt eller oavsiktligt.

Såvitt jag vet har inte han själv tassat omkring bland husen och tagit reda på det. Däremot har ju självfallet LBhus försett honom med information men det enda man vet med viss försäkran mitt i allt kaos med 75+hus och alla som lämnar lb den 16:e är besiktningsmannen statusrapport.
Om det inte är en allmän handlig (status rapporten alltså) så ska jag förbjuda dem att dela med sig av den till LB-Hus. Det borde dom inte få utan mitt medgivande då.

För vill den där pajjasen till KK-förvaltare ha några ören av mig men inte vet hur mycket så kan han ta mig fan behaga att lyfta luren när man ringer !!

Rätta mig gärna om jag har fel, villket är mycket möjligt...

/momin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.