Hej. Kkförvaltaren meddelade mig att de inte kommer sälja lev 1 till lägre pris än vad de redan erbjudit. Jag har andra alternativ så jag avvaktar. De har tydligen inte förstått vilket uselt
förhandlingsläge de sitter i...

Vet inte vilket ben man ska stå på. Kan det finnas en ny köpare på g och då vill konkursboet göra sig av med allt i fabriken innan dess?

hahe skrev:
Hej. Kkförvaltaren meddelade mig att de inte kommer sälja lev 1 till lägre pris än vad de redan erbjudit. Jag har andra alternativ så jag avvaktar. De har tydligen inte förstått vilket uselt
förhandlingsläge de sitter i...
Vi fick samma svar.
Men jag tror ändå att chansen är nu och att det inte blir direkt mycket lägre..man skulle behöva en magisk kristallkula nu.:p

Hur många potentiella köpare tror du att det finns som ligger och lurpassar med en platta och ett bygglov på just "ditt" hus? Vad ska dom annars göra, montera isär och använda delarna till något annat hus? Knappast. Ska jag köpa ska det vara billigt annars får det vara.

Så du anser att det är ett guldläge och det finns inget att förlora på att vänta?

Det finns tydligen 9 husstommar på fabriken - alltså 9 kunder i samma sits som oss som fått erbjudandet - hur många av dom har vi här på forumet?

1.Funkishus
2.hahe
3. ?

Hej,
Jag har fått pris av mindre byggfirmor som som kan leverera en likvärdig, eller kanske något bättre stomme, till bra pris. Därav känner jag att det finns andra lösningar om det är så att LB inte ger mig ett riktigt bra pris. Och jag anser att priset ska vara MYCKET bra. Tänk på att detta köp är väldigt långt ifrån den affär med totalentrepenad som vi en gång gjorde upp om. Kanske fel av mig, men jag kan inte se hur vi skulle missgynnas(prismässigt) av att tiden går.

Redigerat:
------
Det finns tydligen 9 husstommar på fabriken - alltså 9 kunder i samma sits som oss som fått erbjudandet - hur många av dom har vi här på forumet?

1.Funkishus
2.hahe
3. ?
-------
En grundplatta står klar i Uppsala för ett 153 eller om det är ett 154m2 hus. Skulle se konstigt ut om det skulle bli ett avvikande ut i raden av liknande hu om det byggs med annat sätt än med stommarna men det kanske går att göra väldigt lika men till vilket pris?
/naffas

När vi talat med Gar-Bo har de gett oss följande; att de avråder oss från att köpa nu pga utav att DE själva vill färdigställa huset åt oss - till det kontraktet vi haft med LB-hus - betyder detta då att Gar-Bo vill köpa ut alla husstommarna till lägre pris som nu råder för att sedan bygga våra hus till den summa som varit avtalat med LB-hus???

Vi som gjort avropet men inte har någon stomme färdig i fabriken har i alla fall fått ett brev från Gar-Bo där de vill att vi ska skicka in våra kontrakt och ritningar till dem för att de ska kunna kolla om de kan färdigställa vårt hus. Jag antar att de ska försöka sambeställa stommar till oss för att få ett lägre pris.
http://troback.wordpress.com/2012/03/13/uppdatering/

Redigerat:
Men vad är det som säger att alla VI som nu står i detta läge skulle få ett lägre pris bara för att Gar-Bo kanske får köpa alla stommarna till billigt gruppris?? Där ser väl dom sin chans att tjäna sig en hacka på alla oss och låter oss betala det vi skulle ha betalat med LB-hus enligt de kontrakt vi skickat in på förfrågan från Gar-Bo??!! Nej, det är sannerligen något lurt på gång från Gar-Bo!

Lekoaf skrev:
Vi som gjort avropet men inte har någon stomme färdig i fabriken har i alla fall fått ett brev från Gar-Bo där de vill att vi ska skicka in våra kontrakt och ritningar till dem för att de ska kunna kolla om de kan färdigställa vårt hus. Jag antar att de ska försöka sambeställa stommar till oss för att få ett lägre pris.
[länk]
Aha! Du menar att eftersom ni inte har någon stomme på vänt i fabriken, så kan det dyka upp en stomme ifall någon tackar nej till erbjudandet som gått ut och då isf via Gar-Bo?

Brevet från Gar-Bo, manuellt avskrivet av mig så ursäkta eventuella stav/slarvfel.

LB Hus i konkurs och Garb-Bos färdigställandeförsäkring.

Vi har noterat att ni har färdigställandeförsäkring och byggfelsförsärking hos oss. Försärkingarna är tecknade av LB-hus AB. Vi har av konkursförvaltaren fått uppgifter om att ert hus är avropat för tillverkning, men att ingen stomme är levererad från husfabriken ännu.

Det är färdigställandeförsärkingen som gäller i det skede ni nu befinner er. Vi planerar för att hjälpa er med upphandlingen för att åstadkomma en snab återstart i ert projekt för att dels minska tidsförskjutningen och samtidigt kunna minimera merkostnaderna för att byta kontraktspart. Vi rekommenderar också att ni läser försärkingsvillkoren som finns på vår hemsida.

Vi håller på att utarbeta en handlingsplan, och det skulle vara bra för oss att veta lite mer var i byggprocessen ni befinner er. Vi ber er därför så snart som möjligt att via mail uppdatera oss på följande punkter.

- Har ni tillträtt tomten som huset ska byggas på?
- Har något arbete utförts på byggplatsen? I så fall vad har gjorts? Dokumentera gärna med foton.
- Har ni träffat avtal för leverans eller arbete med någon förutom LB-hus i ert byggprojekt? I så fall vem och för vilket arbete?
- Har ni betalt någon del av kontraktsumman till LB-hus? I så fall hur mycket?

För att få bästa möjliga överblick ber vi er skicka in kopior att entreprenadkontrakt, ev. tillvalsbeställningar eller andra överenskommelser som finns. Skicka också in kopior att bygglovsritningar och ev. bygglovsbeslut.

Vi kommer att försöka samordna upphandlingen av flera projekt varför vi uppskattar om ni är snabba.

Innan ni och vi har skaffat en överblick av kontraktsläget och fortsatt hantering ber vi er vvakta med besked till konkursförvaltare om, och till vilket pris ni är villiga att köpa de ddelar av ert hus som de erbjudit er.

Slut på brevet. Återigen, ursäkta eventuella stavfel. Skrev alltihopa medans jag tittade på brevet.

Funkishus skrev:
Aha! Du menar att eftersom ni inte har någon stomme på vänt i fabriken, så kan det dyka upp en stomme ifall någon tackar nej till erbjudandet som gått ut och då isf via Gar-Bo?
Kanske, men det är rena spekulationer från min sida i så fall. För vår del är det dock inte aktuellt eftersom vi ska ha en specialanpassad, förlängd stomme.

Redigerat:
Snailman
tja, garbo ersätter väl max 10% av enteprenaden, så antar att kan de få ner priset till samma som lb hus skulle tagit så slipper de betala ett enda öre... så de har väl intresse av att göra så billig konstruktion som möjligt... så är nog bästa att ha koll på dem ordentligt.. ganska fult av konkursöfrvaltaren att försöka lura er att betala fullpris på stommen oxå ni får ju inga garantier sen tex..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.