Gränsbygden är med på Prisjakt och de är inte i närheten på de priser jag fick.

Har inte läst tråden på ett tag, men undrar: Hur har det funkat med Gar-bo så långt, för er som drabbats? Sköter de sig, blir det stora förluster för er?

Läste i Sölvesborgstidningen för några dagar sedan att intresset för LB-hus som helhet är svalt, enl. konkursförvaltaren. Detta p.g.a ekonomiska läget och företagets storlek. Man får då sälja av styckvis, maskiner o.s.v. Mindre intresse för fabrikslokalen.

Sorgligt för Bromöllas många som jobbat där. Sorgligt för LB-hus som tydligen konkursat förut, men kommit igen eller återuppstått. Skulle vara intressant veta mer om vad som händer, men det är tyst.
Någon gång får man kanske en analys till varför det kunde hända. Bolånetak, vikande marknad, ja, och mer?

Fick ok från Gar-Bo att sätta igång arbetet med kakel/klinker i huset. Känns härligt att det börjar röra på sig igen.

Vi hade statusbesiktning 29/2 och den blev inskickad 6/3. Lite kuriosa för att ge er andra en hum om hur lång tid det tar.

@theswede78
Innebär det att konkursboet har "släppt" dig?
Till mig säger dom att dom måste kolla så att jag inte har några skulder innan de kan säga till min bank att släppa min spärrförbindelse (vilket jag har förståelse för) men tyvärr verkar detta ta lite tid.
Och innan dess kan jag inte gå vidare mer än att begära in offerter.

theswede78 skrev:
Fick ok från Gar-Bo att sätta igång arbetet med kakel/klinker i huset. Känns härligt att det börjar röra på sig igen.

Vi hade statusbesiktning 29/2 och den blev inskickad 6/3. Lite kuriosa för att ge er andra en hum om hur lång tid det tar.

Trevligt ! :)

Men precis som guma undrar jag hur det är med spärrförbindelsen?
Valde du att fortsätta med Stoby?

/momin

momin skrev:
Trevligt ! :)

Men precis som guma undrar jag hur det är med spärrförbindelsen?
Valde du att fortsätta med Stoby?

/momin
Spärrförbindelsen får man göra upp med kk-förvaltaren, eller?

Jepp, valde fortsätta med dom, vill ha full dokumentation på våtutrymmena.

theswede78 skrev:
Spärrförbindelsen får man göra upp med kk-förvaltaren, eller?

Jepp, valde fortsätta med dom, vill ha full dokumentation på våtutrymmena.
Jo man kan ju tycka det. Vibad honom om det för över 2 veckor sedan men än har det inte hänt något.

Ok, det får vi med en annan entreprenör också och spara Ca 45.000 på samma gång. :)

/momin

momin skrev:
Jo man kan ju tycka det. Vibad honom om det för över 2 veckor sedan men än har det inte hänt något.

Ok, det får vi med en annan entreprenör också och spara Ca 45.000 på samma gång. :)

/momin
Vi fick en ny offert från Stoby som såg bättre ut. Dubbelkollade med en annan firma om det var ok pris, vilket dom kunde hålla med om.

Var dina badrum påbörjade?

I våra hade dom hunnit fuktspärra vilket innebär att om man väljer en annan firma så vill dom inte ta på sig ansvaret för det arbetet.

Har du hittat en annan entreprenör på VVS:en. Du kan få nummeret till han vi ska använda.

Vi kommer gå vidare med ny kakel/klinker som godkännt befintlig fukt spärr.
VVS firma har vi inte bestämt villken vi ska ta men har 4 olika offerter dom vi kikar på.
Men vi hoppas att allt e på plats till att sparka igång igen den 19:e mars.
Men det hänger som sagt på GAR-Bo nu hur snabba dom e med att kolla offerterna.
För dem skickar vi in imorgon. Elen är bestämd vem som ska göra den sedan länge då det rör sig om så små pengar för att slutföra den entreprenaden.

/momin

Hej alla LB-husbyggare!

Har följt den här tråden med stort intresse den senaste tiden och fått mycket bra information härifrån. Tack för ert stora engagemang. Har dock inte skrivit något tidigare, men nu var det dags.

Vi hade inte kommit så långt i bygget när LB-hus gick i konkurs, rättare sagt ingenstans. Vi hade gjort avropet strax innan jul och betalt 20 000 kr för ritningar, men det var det enda. Grunden var planerad till mitten av februari, men det blev inget gjort på den.

Vi har haft attityden att det är ingen fara på taket för vår del och att vi kan luta oss tillbaka och se vad som händer med LB-hus innan vi tar några beslut om fortsättningen. Vår förhoppning är nämligen att LB-hus återuppstår och att vi eventuellt kan få en schysst deal från dem då.

Nu så till kruxet. Igår fick vi ett brev från Gar-Bo där de vill att vi berättar för dem hur långt vi kommit i vårt bygge, skicka in alla ritningar, kontrakt etc. De vill helt enkelt färdigställa vårt hus.

1. Är det något vi tvingade till att göra iom att vi har en försäkring hos dem?
2. Skulle det vara fördelaktigt för oss att göra på detta sättet, alltså att låta Gar-Bo ta över husbygget, trots att vi inte kommit någonstans än i vårt bygge?

Fick även ett samtal från LB-hus idag från någon på kontoret i Bromölla eftersom vi skickat ett mejl till dem häromdagen med lite frågor. Han hintade om att vi skulle sitta lugnt i båten några veckor till och se vad som händer. Läser man mellan raderna så verkar det kanske som att LB-hus har hittat någon köpare.

Ett annat alternativ kan ju vara att ta ritningarna till en annan husbyggarfirma och fråga vad de vill ha för att bygga efter den. Vi fick faktiskt inpratat på vår telefonsvarae förra veckan där en representant från myresjö hus gärna ville hjälpa oss med att färdigställa vårat hus. Känns nästan som gamarna flyger högt i cirklar.

/momin

momin skrev:
Ett annat alternativ kan ju vara att ta ritningarna till en annan husbyggarfirma och fråga vad de vill ha för att bygga efter den. Vi fick faktiskt inpratat på vår telefonsvarae förra veckan där en representant från myresjö hus gärna ville hjälpa oss med att färdigställa vårat hus. Känns nästan som gamarna flyger högt i cirklar.

/momin
Något liknande har hänt oss. Myresjöhus ville ha ungefär 600 000 mer för att bygga ett likvärdigt hus. Då ingick visserligen en carport vilket vi inte beställt från LB-hus.

Mikael_L
Lekoaf skrev:
Hej alla LB-husbyggare!

Har följt den här tråden med stort intresse den senaste tiden och fått mycket bra information härifrån. Tack för ert stora engagemang. Har dock inte skrivit något tidigare, men nu var det dags.

Vi hade inte kommit så långt i bygget när LB-hus gick i konkurs, rättare sagt ingenstans. Vi hade gjort avropet strax innan jul och betalt 20 000 kr för ritningar, men det var det enda. Grunden var planerad till mitten av februari, men det blev inget gjort på den.

Vi har haft attityden att det är ingen fara på taket för vår del och att vi kan luta oss tillbaka och se vad som händer med LB-hus innan vi tar några beslut om fortsättningen. Vår förhoppning är nämligen att LB-hus återuppstår och att vi eventuellt kan få en schysst deal från dem då.

Nu så till kruxet. Igår fick vi ett brev från Gar-Bo där de vill att vi berättar för dem hur långt vi kommit i vårt bygge, skicka in alla ritningar, kontrakt etc. De vill helt enkelt färdigställa vårt hus.

1. Är det något vi tvingade till att göra iom att vi har en försäkring hos dem?
2. Skulle det vara fördelaktigt för oss att göra på detta sättet, alltså att låta Gar-Bo ta över husbygget, trots att vi inte kommit någonstans än i vårt bygge?

Fick även ett samtal från LB-hus idag från någon på kontoret i Bromölla eftersom vi skickat ett mejl till dem häromdagen med lite frågor. Han hintade om att vi skulle sitta lugnt i båten några veckor till och se vad som händer. Läser man mellan raderna så verkar det kanske som att LB-hus har hittat någon köpare.
Tjohej ... :|

Ja, har ni endast lagt ut 20' och känner att det är lite småsura pengar men att ni överlever att förlora dom så undrar jag om ni inte bör försöka avbryta allt direkt.
Att fortsätta med hela detta bygge utan en riktig motpart, utan med GAR-bo som står för entreprenaden låter ju inte riktigt som någon drömsits.
Ja det kan ju gå bra, men osäkerhetsfaktorn känns ju stor.

Men i så fall måste nog se till att få klartecken från både kk-förvaltaren och GAR-bo att ni bryter kontraktet i samförstånd. Och papper skrivna. Det kommer troligen även dom vilja ha er underskrift på, dvs att ni är med på att avsluta.

Sen ... Undrar ifall ni kan ta en totalentreprenad av någon annan hustillverkare och att ni bygger med denna och GAR-bo i bakgrunden som försäkrar er mot ev fördyringar.
Men det måste ni ju ta med GARbo.
Men att få hela huset byggt av enda aktör skulle ju kännas mycket lugnare.

Och som vanligt, en massa gissningar och tankar från mig, inte mer värt än så, vi kan kalla det bollplank. :)

Mikael_L skrev:
Och som vanligt, en massa gissningar och tankar från mig, inte mer värt än så, vi kan kalla det bollplank. :)
Bollplank är precis vad vi söker. Tack för dina synpunkter. :)

Fick mina nycklar till huset idag. Fick ett papper som vi skrev på. Stod där att man skulle ha gjort upp med kk-förvaltaren och att dom skulle dra tillbaka spärrförbindelsen. Lagom lätt att åstadkomma detta när det inte få tag på dom. Har skickat mail och försökt ringa. Utan något svar.

Hat lämnat meddelande meddelande till sekreterare om att dom ska ringa upp. Inga svar. Har i alla fall nycklarna nu. Känns dock lite scary att man skrev på det där papperet utan att ha gjort upp med kk-förvaltaren.

Men jag tycker banne mig att dom kan kontakta oss, det är dom som vill ha cash av oss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.