139 395 läst ·
780 svar
139k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
smileygubbe åt raden med pajjasen , vart en lite roligare fredag!
KK-förvaltarens roll är ju lite som braveheart-filmen med första natten i sängen med bruden fast de inte är gifta.(som vi med lbhus...) De har ju prio-ett på ersättningarna tillbaka till boet så det har ett utomjordligt engagemang ibland.
KK-förvaltarens roll är ju lite som braveheart-filmen med första natten i sängen med bruden fast de inte är gifta.(som vi med lbhus...) De har ju prio-ett på ersättningarna tillbaka till boet så det har ett utomjordligt engagemang ibland.
Hej, Jag tillhör grupp 2. Dvs stommen har ej levererats.
Vi har fått erbjudande från kkboet om att köpa vår stomme som är färdig för leverans från fabriken. Vi fick erbjudandet att köpa till ~listpris förra veckan. Vi fick också info från Gar-Bo om att de jobbar på en lösning för att hjälpa oss att komma vidare i bygget och att de avrådde oss från att börja köpslå med kkboet innan de satt sig in i saken.
kkboet kontaktade oss igen ett par dagar senare. De har nu sänkt priset med 35% och säger att detta pris endast kommer gälla ett par dagar, sedan kommer de försöka sälja till någon annan.
Under tiden har jag haft kontakt med ett par olika entreprenörer. Ingen är jätte intresserad av att köpa stommen för att sedan leverera stomrest hus till oss. De är oroliga för strul, att något är fel, eller inte komplett. Hus företag med egen stomtillverkning vill förstås leverera sin egen stomme. Eftersom de har bättre koll på byggmetoden då och mindre risker att något går fel.
Frågor:
-Har ni andra fått ungefär samma erbjudande?
-Hur går det för er att hitta entreprenörer som vill köpa stommen?
-Var för denna, plötsliga, brådska från kkboet? -Är erbjudandet så dåligt att LB kkboet hoppas att någon ska stressas till ett köp de senare får ångra?, -Är kkförvalteren stressade av att kkboet snart blir uppköpt och då försvinner deras chans att driva in pengar?
-Själv tycker jag att det inte bör finnas så goda chanser för kkboet att hitta en annan köpare. I alla fall inte så snabbt som på någon vecka.
-Om kboet blir uppköpt. Borde då inte mina chanser till att få köpa till ett bra/ännu bättre pris kvarstå?
mvh/hahe
Vi har fått erbjudande från kkboet om att köpa vår stomme som är färdig för leverans från fabriken. Vi fick erbjudandet att köpa till ~listpris förra veckan. Vi fick också info från Gar-Bo om att de jobbar på en lösning för att hjälpa oss att komma vidare i bygget och att de avrådde oss från att börja köpslå med kkboet innan de satt sig in i saken.
kkboet kontaktade oss igen ett par dagar senare. De har nu sänkt priset med 35% och säger att detta pris endast kommer gälla ett par dagar, sedan kommer de försöka sälja till någon annan.
Under tiden har jag haft kontakt med ett par olika entreprenörer. Ingen är jätte intresserad av att köpa stommen för att sedan leverera stomrest hus till oss. De är oroliga för strul, att något är fel, eller inte komplett. Hus företag med egen stomtillverkning vill förstås leverera sin egen stomme. Eftersom de har bättre koll på byggmetoden då och mindre risker att något går fel.
Frågor:
-Var för denna, plötsliga, brådska från kkboet? -Är erbjudandet så dåligt att LB kkboet hoppas att någon ska stressas till ett köp de senare får ångra?, -Är kkförvalteren stressade av att kkboet snart blir uppköpt och då försvinner deras chans att driva in pengar?
-Själv tycker jag att det inte bör finnas så goda chanser för kkboet att hitta en annan köpare. I alla fall inte så snabbt som på någon vecka.
-Om kboet blir uppköpt. Borde då inte mina chanser till att få köpa till ett bra/ännu bättre pris kvarstå?
mvh/hahe
Redigerat:
En fråga:
Hur avser ni att göra med IT-lösningen som skulle installeras av LB-hus? Väljer ni samma eller hittar ni en annan? Är det elektrikern som man kan köpa det av och så installerar dom det eller hur fungerar det?
Hur avser ni att göra med IT-lösningen som skulle installeras av LB-hus? Väljer ni samma eller hittar ni en annan? Är det elektrikern som man kan köpa det av och så installerar dom det eller hur fungerar det?
Vi hade ett uppstartsmöte med vår elektriker innan dom började sina installationer. Då fick vi skräddarsy den lösnig vi själv ville ha, mot extra kostnad beroende på vad vi valde.guma skrev:
Jag vet att visa el firmor har färdiga paket att välja på.
Vi är samma situation som ni, och har fått identiska förslag. GAR-BO har ju avrått från att gå med på konkursförvaltarens förslag/utpressning. Både per brev (som ni också fått) men även per telefon vid ett samtal jag hade med dom i förra veckan.hahe skrev:Hej, Jag tillhör grupp 2. Dvs stommen har ej levererats.
Frågor:
mvh/hahe
Ärligt talat så tyder detta sammantaget att förvaltaren är under stor press. Han har gjort bort sig genom att alltför snabbt bryta kontrakten. Vi tänker låta honom våndas, vi går inte med på utpressning med tidsbegränsade "erbjudande". Så fungerar det helt enkelt inte i vår värld. Vem ska han sälja till om vi avböjer hans förslag? Tvivlar starkt på att köparna står i kö. Vi kan ju lika gärna vänta tills det säljs på exekutiv auktion...
Förvaltaren har i vårt fall lyckats reta upp fel familj...
Du får tänka på att konkursboet har faktiskt haft, minst, ända sedan den 20:e januari på sig att hitta en ny köpare när företagsrekonstruktionen inleddes. Själv har jag fått indikationer från någon jag pratade med på LB-hus att det kanske händer något om en vecka eller två. Rykten såklart, men man vet ju aldrig.hahe skrev:
Dessutom, 35% rabatt på stommen är väl inget att fnysa bort? Det kan väl handla om 150-200 000 kr i rabatt, om inte mer? Det får du ett helt garage för, eller väldigt många spotlights i taket etc.
Redigerat:
Problemet är tudelat:
För det första så blir jag irriterad på sättet; först kommer man med ett pris på stommen. Underförstått i detta erbjudande är att det är bråttom att bestämma sig. Eftersom vi har blivit rådda av GAR-BO att avvakta så avvisar vi erbjudandet. Under tiden tittat en extern konsult igenom erbjudandet och denne anser att det är ett överpris vi erbjudits.
Några dagar senare kommer ett nytt erbjudande, ca -35% under det första men med "ett sista kompispris" dvs. med tidsfrist fram till på onsdag. Detta pris är vid en kalkyl någorlunda i linje med vad det egentligen är värt; med det priset kan det gå att färdigställa huset till kontraktspris. Men då får man beakta att garantier och eventuella fel på stommarna kan man glömma att få hjälp med, man tar hela risken själv. Att sedan spela på folks utsatthet och stress och lämna ett "erbjudande" med mycket kort tidsfrist är bara bedrövligt. Nej, dom får nog sälja skräpet till alla intressenter som står i kö *ironi*.
För det första så blir jag irriterad på sättet; först kommer man med ett pris på stommen. Underförstått i detta erbjudande är att det är bråttom att bestämma sig. Eftersom vi har blivit rådda av GAR-BO att avvakta så avvisar vi erbjudandet. Under tiden tittat en extern konsult igenom erbjudandet och denne anser att det är ett överpris vi erbjudits.
Några dagar senare kommer ett nytt erbjudande, ca -35% under det första men med "ett sista kompispris" dvs. med tidsfrist fram till på onsdag. Detta pris är vid en kalkyl någorlunda i linje med vad det egentligen är värt; med det priset kan det gå att färdigställa huset till kontraktspris. Men då får man beakta att garantier och eventuella fel på stommarna kan man glömma att få hjälp med, man tar hela risken själv. Att sedan spela på folks utsatthet och stress och lämna ett "erbjudande" med mycket kort tidsfrist är bara bedrövligt. Nej, dom får nog sälja skräpet till alla intressenter som står i kö *ironi*.
Jag kan tänka mig att köa på stommen.
Men då ska det bli 80% rabatt, då ...
Istället för att elda upp virket är det säkert attraktivt.
Nåväl, jag misstänker att det kommer finnas intressenter långt innan det når 80% rabatt, men det intressanta är väl var gränsen går.
Någon som gillar poker här? Glöm inte pokerfejset
Men då ska det bli 80% rabatt, då ...
Istället för att elda upp virket är det säkert attraktivt.
Nåväl, jag misstänker att det kommer finnas intressenter långt innan det når 80% rabatt, men det intressanta är väl var gränsen går.
Någon som gillar poker här? Glöm inte pokerfejset
Jag kan meddela att Gar-bo har meddelat oss per mail att statusbesiktningsprotokollet är ett för dem internt dokument som de inte kommer delge oss. De säger att de ska använda sig av statusbesiktningsprotokollet som hjälp vid bedömning av offerterna. VI blev uppriktigt sagt asförbannade över detta. Ingen hjälp till bedömning för att komma överens med kk-förvaltaren får man alltså...
Man kan ju nästan tro att GAR-Bo springer KK-förvaltarens ärenden !!wolfsandy skrev:Jag kan meddela att Gar-bo har meddelat oss per mail att statusbesiktningsprotokollet är ett för dem internt dokument som de inte kommer delge oss. De säger att de ska använda sig av statusbesiktningsprotokollet som hjälp vid bedömning av offerterna. VI blev uppriktigt sagt asförbannade över detta. Ingen hjälp till bedömning för att komma överens med kk-förvaltaren får man alltså...
har du lust att lägga upp en screenshot eller liknande här på forumet ?
Eller kanske vidarebefodra det till mig så man kan se hur det ser ut ?
Du har min mail adress kvar va ?
/momin
Nytt bakslag för LB-Hus
För snart en månad sedan blev konkursen ett faktum för LB-Hus. Nu kommer ytterligare ett bakslag för företaget vars konkursbo döms att betala 2 800 407 kronor till en entreprenör.
http://www.kristianstadsbladet.se/bromolla/article1613750/Nytt-bakslag-for-LB-Hus.html
För snart en månad sedan blev konkursen ett faktum för LB-Hus. Nu kommer ytterligare ett bakslag för företaget vars konkursbo döms att betala 2 800 407 kronor till en entreprenör.
http://www.kristianstadsbladet.se/bromolla/article1613750/Nytt-bakslag-for-LB-Hus.html
Känner på mig att det är något lurt på gång med Gar-Bo...imorgon går tidsfristen ut, men vad tusan ska man göra. Vi får heller inga klara besked från Gar-Bo om VARFÖR de vill avråda.
Kan det vara så att Gar-Bo själva är intresserade av att köpa upp konkursboets husstommar (till lägre pris, som vi blivit erbjuda nu?) och sedan sälja till oss som väntar - till det pris det skulle ha kostat med LB-hus?
Kan det vara så att Gar-Bo själva är intresserade av att köpa upp konkursboets husstommar (till lägre pris, som vi blivit erbjuda nu?) och sedan sälja till oss som väntar - till det pris det skulle ha kostat med LB-hus?