139 395 läst ·
780 svar
139k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
Intressant, står mycket matnyttigt i den länken.momin skrev:
Känns som man behöver en advokat som hjälper en reda ut hur mycket man borde betala till LB-hus.
Men det här med att konkursboet förväntar sig pengar ifrån er i slutändan.
Har ni hela tiden vetat detta eller kom detta som en överraskning?
Hur avgör man summan?
Om någon av er är väldigt ambitiös själv och gör mycket jobb själv så kommer ni bli straffade för det i slutänden då boet kommer att kräva er på mer!
Jag tycker att det låter absurt, är kontraktet brutet så bör dom ju inte kunna kräva er på en krona.
Har jag fel?
Hur avgör man summan?
Om någon av er är väldigt ambitiös själv och gör mycket jobb själv så kommer ni bli straffade för det i slutänden då boet kommer att kräva er på mer!
Jag tycker att det låter absurt, är kontraktet brutet så bör dom ju inte kunna kräva er på en krona.
Har jag fel?
Ring till kk-förvaltaren och meddela att bygget står still, att ni nu förväntar er att han drar på sig snickers-byxorna greppar hammaren och skyndar sig till er för att göra huset klart enligt kontraktet. 
Klockan tickar ...
Klockan tickar ...
naggen skrev:Men det här med att konkursboet förväntar sig pengar ifrån er i slutändan.
Hur avgör man summan?
Har jag fel?
Ta in en advokat i detta. Det verkar ju absurt att alla som bygger ska färdigställaställa och ordna allt själva för att sedan betala in överskottet till Konkurrsboet. Är det ömsesidigt? Täcker Konkurrsboet en fördyring? Avtalet är brutet, hur kan dom förvänta sig in pengar. Mitt råd är, "trust no one". Ta in en advokat som är på er sida...
Visst är det viktigt att få huset färdigt, någonstans att bo osv. Detta handlar om andra saker än att spara pengar på LBs konkurs. Frågorna som lyfts i tråden gällande konkursboets ev. kommande krav på byggherren vad gäller färdigställandegrad skulle jag se som ett stort bekymmer. Lite juridisk rådgivning kan nog vara på sin plats.Kyleman skrev:
För vad händer om man kör på med att hämta in offerter, påbörjar och slutför bygget, betalar den nya entreprenören och KK-LB hör av sig efter några månader och hävdar att betalning kvarstår?
Visst, rimligt kan man tycka att kontraktet med LB upphörde i samband med konkursen, men det juridiska ter sig ibland ganska orimligt för lekmän. Kan någon här svara 100% på vad som gäller?
Hobbygissningar har man ganska lite för när man väl sitter där med ett kravbrev på betalning och ska till och börja strida.
Det vore säkerligen ganska förödande för många drabbade om man hamnar i sitsen att man blir tvingad att betala saker dubbelt upp.
Jag har tipsat om det förut, och kan ta det igen.
Överväg att gå ihop många och anlita en advokat, entreprenad och avtalskunnig sådan, att gå igenom ert ärende och kanske författa lämpligt brev gentemot LB i kk om det verkar vara lämpligt att se till att det ursprungliga avtalet bryts.
Det kan vara väl satsade pengar på att denna del blir gjord på juridiskt korrekt vis.
Dvs om det nu är förmånligt för er del.
Och om det är förmånligt eller ej är väl det allra första juristen ska utreda.
Om han har hand om tiotals nästintill liknande ärenden så blir det antagligen dyrare än ett enda men borde samtidigt bli mycket billigare per byggherre.
Sen ska ni väl försöka hitta en som inte i onödan leder in er på några överdrivna saker med en massa extra advokatkostnader som följd.
Men själv skulle jag sova bättre om en med minst samma kunnande som konkursförvaltaren och GARbos jurister hade granskat det hela och sagt sitt.
Det här forumets hobbyjurister kommer inte skynda till er undsättning om det går snett någonstans.
Och jag lägger märke till att det är rätt tyst från de jag vet är riktiga jurister här. Det är nog smart, ty det är nog nästan omöjligt att uttala sig på något advekat vis utan att ha all information.
Ni kan väl i alla fall fundera på det.
Överväg att gå ihop många och anlita en advokat, entreprenad och avtalskunnig sådan, att gå igenom ert ärende och kanske författa lämpligt brev gentemot LB i kk om det verkar vara lämpligt att se till att det ursprungliga avtalet bryts.
Det kan vara väl satsade pengar på att denna del blir gjord på juridiskt korrekt vis.
Dvs om det nu är förmånligt för er del.
Och om det är förmånligt eller ej är väl det allra första juristen ska utreda.
Om han har hand om tiotals nästintill liknande ärenden så blir det antagligen dyrare än ett enda men borde samtidigt bli mycket billigare per byggherre.
Sen ska ni väl försöka hitta en som inte i onödan leder in er på några överdrivna saker med en massa extra advokatkostnader som följd.
Men själv skulle jag sova bättre om en med minst samma kunnande som konkursförvaltaren och GARbos jurister hade granskat det hela och sagt sitt.
Det här forumets hobbyjurister kommer inte skynda till er undsättning om det går snett någonstans.
Och jag lägger märke till att det är rätt tyst från de jag vet är riktiga jurister här. Det är nog smart, ty det är nog nästan omöjligt att uttala sig på något advekat vis utan att ha all information.
Ni kan väl i alla fall fundera på det.
Har hört både bra och dåligt om dem.
Bland annat att det kan ta onödigt långt tid med leveranser o speciellt på restade varor.begärde du en offert på ett paket som ni själva plockade ihop eller la ni bara en beställning rakt av ?
/momin
Bland annat att det kan ta onödigt långt tid med leveranser o speciellt på restade varor.begärde du en offert på ett paket som ni själva plockade ihop eller la ni bara en beställning rakt av ?
/momin
Zuzza skrev:
Jag fick idag en lista på vad dom hade färdigt i fabriken + lite övrigt material som dom skulle kunna leverera till vårt bygge inklusive en prislapp. Efter en snabb genomgång så konstaterar man att det innehöll en halvt om halvt komplett stomme, till listpris. Dessutom har det flaggats från KK-förvaltaren att de dessutom ska kräva mig på pengar för en påbörjad grund.
Så just nu är det långt borta att det byggs något hus
Vi kommer helt enkelt inte ha råd längre. GAR-BO räcker ju inte långt, och då kan man inte ens vara säker på hjälp därifrån.
Så just nu är det långt borta att det byggs något hus
Tja, jag tycker fortfarande att det är LB-hus, numera LBhus i kk som är den som brutit avtalet, och därmed ska vara den som måste ta den värsta ekonomiska smällen.
Vill kk-förvaltaren ha mer pengar får han hämta hammaren och börja uppfylla LB-hus del av avtalet.
Men det är ju vad jag tycker. Från andra sidan, kundens sida, hade ett kontraktsbrott givetvis blivit oändligt dyrt.
Jag tycker ni behöver juridisk hjälp.
Vill kk-förvaltaren ha mer pengar får han hämta hammaren och börja uppfylla LB-hus del av avtalet.
Men det är ju vad jag tycker. Från andra sidan, kundens sida, hade ett kontraktsbrott givetvis blivit oändligt dyrt.
Jag tycker ni behöver juridisk hjälp.
En byggjurist är kontaktad via mail ang det kryptiska brevet från GAR-Bo som jag postade på förra sidan.
Mest för att få en RIKTIG syn på vad brevet innebär och utifrån vår possition i hela härvan just NU.
/momin
Mest för att få en RIKTIG syn på vad brevet innebär och utifrån vår possition i hela härvan just NU.
/momin
Vi fick ett totalpris på allt vi själva plockade ihop (vitvaror till hela köket + tvättstugan). Låg ett antal tusenlappar under priset om man räknar ihop vara för vara från deras ordinarie priser.momin skrev:
Vi beställde ca 3 månader innan vi ville ha leveransen och fick allt levererat den vecka vi avtalat.