139 395 läst ·
780 svar
139k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
Lyftplanerna mot underentreprenörerna följer inte den lyftplanen som du/vi betalade in.Xamba skrev:
Hade varit intressant att veta vad folk får in för offerter på återstående arbeten. På så sätt hade man haft nått riktmärka för vad som är "off" och vad som är ett "normalt" pris.
Jag har en fråga till om någon kanske vet hur följande ligger till.
Om arbetet läggs ner mitt i ett lyft så att säga, ponera att en tredjedel av vad som skulle komma till huset kom, men inte resten. Hur betalar man då ? För LB-Hus har ju defenetivt INTE betalt låt oss säga ballingslöv för en del inredning till 2 toaletter, kan då Lb-Hus ta betalt av oss för detta ? Det samma gäller ju t.ex elen som e dragen i huset fram till KK, den har jag inte en aning om om jag har betalt den redan eller om det dimper ner en från KK förvaltaren som jag måste betala fast jag vet till 110% att EL firman inte kommer att se ett rött öre av dessa pengarna...
När det gäller offerter så är variationerna STORA, jag misstänker att 2 av firmorna som jobbat i vårat hus vill att vi ska betala en del av vad de förlorat iom LB-Hus konkursen.
Jag kommer pressentera detta vid ett senare tillfälle när allt e klart.
/momin
Om arbetet läggs ner mitt i ett lyft så att säga, ponera att en tredjedel av vad som skulle komma till huset kom, men inte resten. Hur betalar man då ? För LB-Hus har ju defenetivt INTE betalt låt oss säga ballingslöv för en del inredning till 2 toaletter, kan då Lb-Hus ta betalt av oss för detta ? Det samma gäller ju t.ex elen som e dragen i huset fram till KK, den har jag inte en aning om om jag har betalt den redan eller om det dimper ner en från KK förvaltaren som jag måste betala fast jag vet till 110% att EL firman inte kommer att se ett rött öre av dessa pengarna...
När det gäller offerter så är variationerna STORA, jag misstänker att 2 av firmorna som jobbat i vårat hus vill att vi ska betala en del av vad de förlorat iom LB-Hus konkursen.
Jag kommer pressentera detta vid ett senare tillfälle när allt e klart.
/momin
Hej
Bygger oxå ett LB-Hus och har kommit hyfsat långt. Allt utvändigt är klart och det är "bara" invändigt arbete kvar.
Känner samma oro som många för att anlita de firmor som varit inblandade innan. De har antagligen förlorat stora summor och är säkert sugna på att tjäna in lite pengar på de byggena som är igång dvs vi som byggherrar ska få betala för LB-Hus konkurs.
Jag tänker inte fråga VVS-firman då de kommer långt från orten där jag bygger + att jag är i VVS-branschen själv så jag tar in en firma som jag har bra kontakt med.
Väntar på en offert från en byggfirma på färdigställande invändigt med gips, golv, kök(montering), trappa(montering), kakel&klinker. Känner vice-VD men ska ändå försöka få en offert till så man kan jämföra.
Dock undrar jag lite över tillvalen på el och på kakel&klinker man gjort.
Elen - offerten är på ca 70000:- med alla extra saker vi ville ha. Vad jag förstått är det en affär mellan mig och elektrikern. Men gäller avtalet när kontraktet med LB är brutet? De hänger ju ändå ihop på något sätt. Kan man bli krävd på de pengarna om man väljer en annan elektriker?
Samma med kakel&klinker. Ca 25000:- som är beställt av Stoby men via LB. Blir man krävd på de pengarna om man väljer annan leverantör?
Knivigt är bara förnamnet.
Ps gå till typ Expert med vitvaruförfrågan. Fick 20% rabatt utan vidare och de sa att det fanns mer att få vid ev beställning. Jämförde sen på nätet och det var bra mycket billigare på Expert.
Bygger oxå ett LB-Hus och har kommit hyfsat långt. Allt utvändigt är klart och det är "bara" invändigt arbete kvar.
Känner samma oro som många för att anlita de firmor som varit inblandade innan. De har antagligen förlorat stora summor och är säkert sugna på att tjäna in lite pengar på de byggena som är igång dvs vi som byggherrar ska få betala för LB-Hus konkurs.
Jag tänker inte fråga VVS-firman då de kommer långt från orten där jag bygger + att jag är i VVS-branschen själv så jag tar in en firma som jag har bra kontakt med.
Väntar på en offert från en byggfirma på färdigställande invändigt med gips, golv, kök(montering), trappa(montering), kakel&klinker. Känner vice-VD men ska ändå försöka få en offert till så man kan jämföra.
Dock undrar jag lite över tillvalen på el och på kakel&klinker man gjort.
Elen - offerten är på ca 70000:- med alla extra saker vi ville ha. Vad jag förstått är det en affär mellan mig och elektrikern. Men gäller avtalet när kontraktet med LB är brutet? De hänger ju ändå ihop på något sätt. Kan man bli krävd på de pengarna om man väljer en annan elektriker?
Samma med kakel&klinker. Ca 25000:- som är beställt av Stoby men via LB. Blir man krävd på de pengarna om man väljer annan leverantör?
Knivigt är bara förnamnet.
Ps gå till typ Expert med vitvaruförfrågan. Fick 20% rabatt utan vidare och de sa att det fanns mer att få vid ev beställning. Jämförde sen på nätet och det var bra mycket billigare på Expert.
@JDouhan
Vilken Expert gick du till. Bor oxå i Skåne så det är värt en ringning. Har begärt in 2 offerter från 2 olika butiker på vitvaror och fått ungefär samma pris. Dock 4000 kronor dyrare än om jag lägger ihop alla lägsta priser på prisjakt.
Vilken Expert gick du till. Bor oxå i Skåne så det är värt en ringning. Har begärt in 2 offerter från 2 olika butiker på vitvaror och fått ungefär samma pris. Dock 4000 kronor dyrare än om jag lägger ihop alla lägsta priser på prisjakt.
Min tolkning hur man ska se vad offerterna ska innefatta är att man ska ENDAST betala för återstående arbete. När LB-hus kk förvaltare ska börja dra in pengar kommer han/hon titta vad som är levererat till varje hus och försöka få betalt för det. Detta innebär att man betalar 2 gånger för samma sak.
Så börjar era hantverkare prata om att dom inte fått betalt för det ena och det andra så hänvisa att dom pengarna ska dom begära från LB-hus. Dock med minimal chans att dom kommer få dom. Skulle dom dock få dom så har samma arbete fakturerats 2 gånger.
Så börjar era hantverkare prata om att dom inte fått betalt för det ena och det andra så hänvisa att dom pengarna ska dom begära från LB-hus. Dock med minimal chans att dom kommer få dom. Skulle dom dock få dom så har samma arbete fakturerats 2 gånger.
Statusbesiktning inbokad till den 15:e Mars.
Lite längre fram än jag hoppades på men det får gå.
Vitvarorna kommer jag köpa från tretti.se lutar det åt så det nästan bara e dom som har de mattsvarta vi vill ha i köket.
/momin
Lite längre fram än jag hoppades på men det får gå.
Vitvarorna kommer jag köpa från tretti.se lutar det åt så det nästan bara e dom som har de mattsvarta vi vill ha i köket.
/momin
Jag tror också det antagligen är så.theswede78 skrev:Min tolkning hur man ska se vad offerterna ska innefatta är att man ska ENDAST betala för återstående arbete. När LB-hus kk förvaltare ska börja dra in pengar kommer han/hon titta vad som är levererat till varje hus och försöka få betalt för det. Detta innebär att man betalar 2 gånger för samma sak.
Dvs att betala hela eller delar av lyft till kkboet, och entreprenörer och leverantörer får också vända sig till kkboet om dom har utestående fordringar.
Jag tror inte man kan gå någon annan väg, skulle man betala till en leverantör direkt så har man kanske gett denne bättre rätt till boet än vad denne ska ha. Borde straffa sig i slutänden.
Med reservation för att det kan vara fel, som vanligt.
Men alltså.momin skrev:
Hur ska dom kunna räkna ut hur mycket som isåfall ska betalas in till konkursboet?
Hur kan boet kräva någonting överhuvudtaget när dom har lämnat kunder vind för våg i detta?
Jag ser ingenting i konsumenttjänstlagen paragraf 29 eller paragraf 31 som skulle stöjda detta.
Nu blir jag rejält förbannad!
theswede78
Jag gick in till Expert Ystad.
Hällen Siemens EH651TE11E
5996-20%=4797:-
Bästa pris på Prisjakt 5295:-
Ugnen Siemens HB33A2540S
7496-20%=5997:-
Bästa pris på Prisjakt 7385:-
Bara två exempel men det är över hela linjen. Sen känns det rätt skönt att köpa det i en butik som man har nära, allt blir lättare(förhoppningsvis) om det skulle strula.
Har statusbesiktning på onsdag, ska även ha med KA. Ju fler ögon desto bättre.
Någon som råkat ut för fler saltade offerter från UE?
Har någon fått pris på köket från Ballingslöv? Jag saknar även trappan så det ska bli intressant att få priserna på dessa saker.
Jag gick in till Expert Ystad.
Hällen Siemens EH651TE11E
5996-20%=4797:-
Bästa pris på Prisjakt 5295:-
Ugnen Siemens HB33A2540S
7496-20%=5997:-
Bästa pris på Prisjakt 7385:-
Bara två exempel men det är över hela linjen. Sen känns det rätt skönt att köpa det i en butik som man har nära, allt blir lättare(förhoppningsvis) om det skulle strula.
Har statusbesiktning på onsdag, ska även ha med KA. Ju fler ögon desto bättre.
Någon som råkat ut för fler saltade offerter från UE?
Har någon fått pris på köket från Ballingslöv? Jag saknar även trappan så det ska bli intressant att få priserna på dessa saker.
Dett undrar jag också, sen tycker jag det är märkligt att inte 27 § står med i brevet när det ändå nämns.naggen skrev:
För dom som inte hittar så kan ni läsa paragraferna här--> http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.htm
/momin
Nu förstår jag inte. De fakturor som ej är betalda ska man alltså vänta med till efter bygget är klart. Vi måste väl ändå göra en avräkning innan egna arbeten påbörjas i huset så att de inte i efterhand kommer o kräver en masa mer pengar än vad som faktiskt är utfört. Någonstans måste ju vi vara överens om statusen vid ett visst datum så man inte hamnar i klistret senare. Någon som kan kasta ett ljus över detta?
Konstigt att KK-förvaltaren inte har gjort en egen inspektion om vilken status de olika husen är i. Misstänker att dom kommer att få Gar-Bo:s statusbesiktning för att kunna göra balansräkningen. Något jag inte gillar att jag får en känsla av att kk-boet fortfarande verkar räkna med att ta in hela summan på huset, inkl vinst! Vet inte men det är bara en känsla jag har.