139 395 läst ·
780 svar
139k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
Om nu LB "återuppstår" kan man då använda dom till att färdigställa huset eller kan dom inte befatta sig med det tidigare företagets problem? Visst skulle det vara bra eftersom alla inblandade i så fall skulle vara fullt uppdaterade.
Jag började med att ta in offerter från de som redan byggt på huset, det är ju den VVS firman, den EL Firman och den Kakel/Klinker firman som har koll på vad som gjorts eller inte gjorts. Du kan be om att få en speccad offert där ALLA komponenter som ingår i det totala priset. (Då har du en lista du kan använnda dig av vid förfrågan till andra firmor, bjud även in dom till att kika på huset och redan gjorda arbeten. Vi har haft 3 VVS firmor på besök och inväntar nu offerterna från dessa)wolfsandy skrev:
Vår såg ut på följande sätt från t.ex VVS Firman.
Pris kronor: xxxxxxx:-
Mervärdesskatt tillkommer med f.n 25,00% xxxxxx:-
Tillsammans kronor: xxxxxxx:-
MATERIALSPECIFIKATION
Installation av 1 st badrum 1 st wc 1 st tvättstuga 1 st kök
Inkoppling av frånluftsvärmepump
1 st Nibe 750 frånluftsvärmepump
2 st Nautic wc-stolar
2 st Nautic duschblandare med duschset G1
2 st Nautic tvättställsblandare med bottenventil
2 st Nautic köksblandare med avstängning
1 st Ifö Rondette rund ho
1 st vattenutkastare
Inkoppling vatten till side by side
Det stog alltså bara en STOR slutsumma men allt som ingår uppspeccat enligt ovanför.
/momin
naggen skrev:
Jag tycker det låter MYCKET märkligt att avgiften till en KA skulle ingå i husköpet.
Säljare får enligt LAG inte än gång rekomendera en KA för denne ska man skaffa själv, enklast är att be om en lista med certifierade KA's från tekniska kontoret i sin kommun.
Så hur vet LB-Hus vem de ska betala och hur mycket denne skall ha betalt ??
/momin
theswede78 skrev:Inte als omöjligt. Är inte förvånad om det är något företag som vill köpa upp LB-hus. Det är ju bra hus. Dock inget som säger att det är samma bolag som ligger bakom det nya uppköpet.
Kan ju till fördel också om dom kommer på fötter igen. Vill dom göra lite goodwill färdigställer dom påbörjade hus och står för garantier.
Vi får se om di rykte stämmer så lär det bli officiellt om några dagar.
Jepp, det är bra hus. Jag har förstått det som att ägaren aldrig varit i husbranschen, därav en stor okunnuighet. Tar nya LB-hus på sig rollen att hjälpa kunder i nöd kan man nog få mkt goodwill. Hävdar man att man inte kan ta på sig ngt åtagande från gammla LB - ja då lär nog det framgå ganska tydligt i forum som dessa och då får dom det tufft. Det är intresant att se hur forum som dessa kan hjälpa så många som annars hade stått helt själva mot LB, GAR-BO och KK. Vi som varit aktiva här har ju varit uppdaterade 4 veckor, minst, förre den officiella informationen som kommer. Vi fick också brevet i veckan och tillgör katagori sex dvs. "vi har fått era pengar så det er bryr vi oss inte om". Nu har vi inga större problem så jag kan iof tycka att det viktiga är att hjälpa er andra som är i behov av att få era hus klara.
LB-hus har i grunden varit bra hus. Deras koncept från ax till limpa med egna snickare o.s.v. har nog gett en bra kvalitet, (alltid finns det undantag.) Men fler husbyggare har fått problem när LB-hus började engagera nya snickare o.s.v, efter det att många lämnade företaget för ett par år sedan.LB-hus VD avgick med omedelbar verkan o så småningom startades C4-hus med många delägare, och de tog med sig annan personal, LB-hus fick ett stort kompetensbortfall. Det där har vi ju diskuterat mycket här, o särskilt ni Bromölla- och Skånebor vet ju mycket mer än vad jag gör. Jag har svårt att se att en ny ägare skulle ta sig an oss LB-husbyggare. Om LB-hus haft så stora förluster nu, p.g.a okunniga chefer som ni säger, bolånetak, dåliga hantverkare o.s.v., då måste ju en helt ny verksamhet ta vid. Man kunde ju drömma om att C4-hus tog över, de är ju etablerade o känner LB-hus utan o innan, så att Bromöllafabriken kunde få surra igen o folk få jobb. Men de har ju fullt upp på annat håll. Den enes död den andres bröd..
Inte vet jag, spekulationer från en amatör...
Inte vet jag, spekulationer från en amatör...
Att husen i snitt håller bra kvallité är det inget tvivel om.
Jag och sambon är MYCKET nöjda med själva huset.
Det vi inte varit nöjda med är bristen på information både från rekonstruktören och KK förvaltaren.
Dom har ju för fan knappt sagt varken bu eller bä till oss som står här med våra hus i olika stadier...
Men som enkel person ska man väll vara glad för det lilla antar jag.
/momin
Jag och sambon är MYCKET nöjda med själva huset.
Det vi inte varit nöjda med är bristen på information både från rekonstruktören och KK förvaltaren.
Dom har ju för fan knappt sagt varken bu eller bä till oss som står här med våra hus i olika stadier...
Men som enkel person ska man väll vara glad för det lilla antar jag.
/momin
Men det borde endast vara av akademiskt intresse numera ??? :xXamba skrev:
Lyftplanen bör väl ha upphört att gälla nu? Och all fortsättning av bygget sker numera med helt nya kontrakt som grund?
Och det som tidigare entreprenörer fått för lite betalt, eller ev för mycket, är numera en fråga mellan dom och kk-förvaltaren.
Dvs, låt ingen entreprenör salta på räkningen nu, för att täcka tidigare förlust gentemot LBhus i kk. Den affären är ett avslutat kapitel för er med halvfärdiga hus.
Ni har inget ansvar för den affärsmässiga risken som firman tog när dom började jobba som UE åt LBhus.
Mest nyfikenhet...hade varit intressant att veta.
Saltade räkningar... det fick jag veta genom forumet så det tackar jag för.
Som någon innan skrev, entreprenörer som gör det mot kunden biter sig själ i svansen och får dåligt omdömme, för de är ju inte de enda på marknaden.
/Xamba
Saltade räkningar... det fick jag veta genom forumet så det tackar jag för.
Som någon innan skrev, entreprenörer som gör det mot kunden biter sig själ i svansen och får dåligt omdömme, för de är ju inte de enda på marknaden.
/Xamba
Redigerat:
Jag håller med Mikael_L.
Elektrikern är väl en av de sista som jobbar i huset (förrutom mitt i processen någon gång då elektrikern förbereder allt) men när denne betalas av LB-hus i deras kontrakt vet jag inte.
Jag har fått en rejält saltad offert av en av de som har gjort halva arbetet och som ska komma tillbaka senare i processen och slutföra arbetet. Då handlar det enbart om jobbet, jag står för materielen. Timkostnaden motsvarar en kostnad på ca 200.000/månad/person.
En årslön för en vissa i samhället...!
Elektrikern är väl en av de sista som jobbar i huset (förrutom mitt i processen någon gång då elektrikern förbereder allt) men när denne betalas av LB-hus i deras kontrakt vet jag inte.
Jag har fått en rejält saltad offert av en av de som har gjort halva arbetet och som ska komma tillbaka senare i processen och slutföra arbetet. Då handlar det enbart om jobbet, jag står för materielen. Timkostnaden motsvarar en kostnad på ca 200.000/månad/person.
En årslön för en vissa i samhället...!