Claes Sörmland
Hexapoda Hexapoda skrev:
Och när du skriver fastighetsägaren här, visst är det mig du menar då?

Hittade [länk]. Där står t.ex.

För att möjliggöra en räddningsinsats eller sjukvårdsinsats ställs det krav i PBL på att tomter ska förses med anordningar som tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon. Det är främst framkomligheten för ambulanssjukvårdens och räddningstjänstens fordon som behöver säkerställas där räddningstjänstens fordon vanligtvis blir dimensionerande på grund av deras storlek.

Tänker att detta väger tungt för förändringar jag skulle kunna vilja göra, om föreningen/markägaren skulle motsätta sig (vilket jag än så länge inte har någon anledning att tro att de skulle göra). Men kan det samtidigt bli mycket jobb, om någon (vem?) skulle kontrollera detta och se om det efterlevs? Typ att det skulle falla på mig att fixa till servitutvägen hela sträckan, så att en brandbil kan ta sig fram?
Den skrivningen gäller främst gäller din tomt och prövas t ex om du söker bygglov. Det kan också spela roll vid ett tillsynsärende om kommunens byggnadsnämnd mot all förmodan skulle öppna ett sånt mot dig.

Räddningstjänsten tycks sällan lägga sig i dåliga enskilda vägar, då skulle t ex hela Sörmlands landsbygd behöva grävas om.

Hexapoda Hexapoda skrev:
(Hela grejen känns så gråzon, på något vis - en servitutväg som jag har ansvar för, men som markägaren ändå kan bestämma saker kring. Vägen är "dålig", och det finns inga bestämmelser (om det inte skrivits in i servitutet). Men räddningsfordon ska kunna ta sig fram. Världen känns konstig för oss som gillar fyrkanter ibland. 😬😅😉)
Markägaren kan inte bestämma så mycket. Har du härskande servitut för utfart så har du rätt att underhålla din väg inom ramen för den mark som belastas av servitutet. Ändamålet med servitutet är ju att ge dig rätt till utfartsmöjlighet. Det är enbart om du vill göra åtgärder utanför denna yta som markägaren har något att säga till om, du har ju ingen rätt att använda den marken.
 
Redigerat:
Hexapoda Hexapoda skrev:
Jag ska titta på skog och mark i det hörnet, men tror det är mycket berg i dagen och ganska "jobbig" terräng där.
Om man zommar ut från fastigheten så ser det ut som en "huvudväg" som går i nord-östlig riktning med fastigheter på varje sida. Kanske det går att sälja befintlig och köpa en fastighet där det räcker med att förlänga huvudvägen? (mao byta)
Se dock upp med topografin så att det går att köra och bygga rakt.
Tillgång till vatten kan också vara viktigt att kolla upp.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den skrivningen gäller främst gäller din tomt och prövas t ex om du söker bygglov. Det kan också spela roll vid ett tillsynsärende om kommunens byggnadsnämnd mot all förmodan skulle öppna ett sånt mot dig.
Det enda vi berörde i den frågan under bygglovsprocessen var att jag skulle rita in tillfartsväg på nybyggnadskartan/situationsplanen. Men de antog väl helt enkelt att den är farbar, kanske.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Räddningstjänsten tycks sällan lägga sig i dåliga enskilda vägar, då skulle t ex hela Sörmlands landsbygd behöva grävas om.
Haha, nej, det är nog ingen som orkar med ett sånt projekt!
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Markägaren kan inte bestämma så mycket. Har du härskande servitut för utfart så har du rätt att underhålla din väg inom ramen för den mark som belastas av servitutet. Ändamålet med servitutet är ju att ge dig rätt till utfartsmöjlighet. Det är enbart om du vill göra åtgärder utanför denna yta som markägaren har något att säga till om, du har ju ingen rätt att använda den marken.
Tack för ytterligare förtydligande!
 
spikplanka spikplanka skrev:
Om man zommar ut från fastigheten så ser det ut som en "huvudväg" som går i nord-östlig riktning med fastigheter på varje sida. Kanske det går att sälja befintlig och köpa en fastighet där det räcker med att förlänga huvudvägen? (mao byta)
Se dock upp med topografin så att det går att köra och bygga rakt.
Tillgång till vatten kan också vara viktigt att kolla upp.
Tack för tips, men jag är redan rejält investerad i den här fastigheten, med beviljat bygglov för ett fritidshus m.m. Så inte aktuellt att byta. 🙂
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.