1 297 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Vädjar om hjälp för min läckande pool!
Hej alla!
Jag har ett jättejobbigt läckage på min pool som jag letat efter i en månad nu utan resultat! Det påverkar hela familjen såklart eftersom vi inte kan ha den igång ordentligt.
Poolen ifråga är en 4m rund stålväggspool med liner.
Jag har verkligen felsökt överallt och tagit hjälp av diverse forum och jag har nu slut på idéer. Tycker att jag har testat ALLT!
Det jag konstaterat är att den bara läcker när cirkulationspumpen är igång!
Cirkulationspump, sandfilter, värmepump osv står ovanför poolen på altan vilket gör det enkelt att se om det skulle läcka där, och det kan jag inte se att det gör!
Jag har monterat/limmat riktig 50mm slang som är robust som går under poolen, jag har krupit under och kan inte se något läckage kring slangar.
Jag har plockat loss evakueringsslangen för tömning av sandfilter, för att kunna se att ingenting rinner denna vägen. Vilket det inte gör!
Jag har kollat in/utlopp, har plockat ner dom och ser inget fel här heller! Passade ändå på att byta packningarna när jag hade isär det, ifall att! Hjälpte inte….
Det är alltså snustorrt överallt vad jag kan se, alla slangar är ovanför mark. Pool lampa är utanpåliggande så inget här som kan läcka heller!
Kan det läcka innanför linern på något vis? Fast bara när cirkulationspumpen är igång?Har ni några tips att ge?
Det läcker ganska mycket, ca 2cm/dygn så det borde vara ganska tydligt blött kan jag tycka!!
All hjälp tas tacksamt emot!!
Min sista utväg är ju att jag behöver ta hem professionell hjälp, vilket det snart lutar åt att jag måste göra. Men vem kan jag vända mig till då? Kan man kontakta vilken poolförsäljare som helst?
Jag har ett jättejobbigt läckage på min pool som jag letat efter i en månad nu utan resultat! Det påverkar hela familjen såklart eftersom vi inte kan ha den igång ordentligt.
Poolen ifråga är en 4m rund stålväggspool med liner.
Jag har verkligen felsökt överallt och tagit hjälp av diverse forum och jag har nu slut på idéer. Tycker att jag har testat ALLT!
Det jag konstaterat är att den bara läcker när cirkulationspumpen är igång!
Cirkulationspump, sandfilter, värmepump osv står ovanför poolen på altan vilket gör det enkelt att se om det skulle läcka där, och det kan jag inte se att det gör!
Jag har monterat/limmat riktig 50mm slang som är robust som går under poolen, jag har krupit under och kan inte se något läckage kring slangar.
Jag har plockat loss evakueringsslangen för tömning av sandfilter, för att kunna se att ingenting rinner denna vägen. Vilket det inte gör!
Jag har kollat in/utlopp, har plockat ner dom och ser inget fel här heller! Passade ändå på att byta packningarna när jag hade isär det, ifall att! Hjälpte inte….
Det är alltså snustorrt överallt vad jag kan se, alla slangar är ovanför mark. Pool lampa är utanpåliggande så inget här som kan läcka heller!
Kan det läcka innanför linern på något vis? Fast bara när cirkulationspumpen är igång?Har ni några tips att ge?
Det läcker ganska mycket, ca 2cm/dygn så det borde vara ganska tydligt blött kan jag tycka!!
All hjälp tas tacksamt emot!!
Min sista utväg är ju att jag behöver ta hem professionell hjälp, vilket det snart lutar åt att jag måste göra. Men vem kan jag vända mig till då? Kan man kontakta vilken poolförsäljare som helst?
Mitt tips är att låta den läcka "klart". Dvs låt den stå tills nivån upphör att sänkas mer. Då får du ett hum av vad det kan vara och på vilken höjd du ska börja felsöka.
Inte för att jag misstror dig på något sätt. Men du är alltså säker på din fakta?
Är du helt säker på att inget läckage när pumpen är avstängd?
Lägg gärna upp bilder som sagt
- 2cm =per dygn 250l,
- enbart när pumpen är igång
Är du helt säker på att inget läckage när pumpen är avstängd?
Lägg gärna upp bilder som sagt
Vad säger du om att inloppen behöver dras åt och att det nu smiter ut lite vatten bakom linern vid inloppen?
Läckage endast när pumpen går borde annars vara lätt att hitta eftersom det utesluter läckage från poolen genom linern. Du kan ju istället fokusera på trycksidan av systemet.
Läckage endast när pumpen går borde annars vara lätt att hitta eftersom det utesluter läckage från poolen genom linern. Du kan ju istället fokusera på trycksidan av systemet.
Nu är ju inte 250L per dygn detsamma som 5L per minut!O olofh skrev:Inte för att jag misstror dig på något sätt. Men du är alltså säker på din fakta?
Vilken pump har du? Har du kollat kragen men ja, där är ju lätt att se om det skulle rinna ut 5l per min.
- 2cm =per dygn 250l,
- enbart när pumpen är igång
Är du helt säker på att inget läckage när pumpen är avstängd?
Lägg gärna upp bilder som sagt
Snarare så att det motsvarar ungefär 1,7 dl per minut. Avsevärd skillnad ändå
Nog jag som snurrade till det men likväl. Rätt mkt så bör synas tydligt. Hade kolla inflöde eller skimmer om allt annat är torrt. Och annars låter det gå tills det inte sjunker mer för att veta vilken höjd man ska leta påK kniv skrev:
Åhja, nu ska vi inte vara såna… jag har inte fått några notiser och hänger tyvärr inte lika mycket på Byggahus forumet längre så jag glömde av att jag gjorde ett inlägg här med. Gjorde samma inlägg på andra forum samtidigt…. 
Tack för alla tips!
Jag kröp under altanen igen för att undersöka slangarna och hittade läckan! Jag tror att den nu blivit större så det var lättare att hitta denna gången än första gången jag var under. Det var en stråle som sprutade rakt ner under slangen, mot marken där det är väldränerat så man såg absolut ingenting om man inte lyfte på slangen! Så nu måste jag köpa en skarvmuff och kapa slangen och limma om den så hoppas jag på att det löser sig!
Tack för alla tips!
Jag kröp under altanen igen för att undersöka slangarna och hittade läckan! Jag tror att den nu blivit större så det var lättare att hitta denna gången än första gången jag var under. Det var en stråle som sprutade rakt ner under slangen, mot marken där det är väldränerat så man såg absolut ingenting om man inte lyfte på slangen! Så nu måste jag köpa en skarvmuff och kapa slangen och limma om den så hoppas jag på att det löser sig!
Klicka här för att svara