Behöver lite råd, pga vattenläcka bor min fru och barnen inte hemma just nu medans nytt värmesystem läggs in och golv åtgärdats, jag har knappt varit i huset på 6 veckor men kom idag och blev förvånad över hur det nya vattenskåpet ser ut. Nu är det sent, har absolut lite panik och ska skriva till VVS imorgon för vill inte störa såhär sent, men något känns inte rätt i magen.
Nytt golvvärme system, flytspacklat golv, slangarna kommer upp från marken ca 20 cm från väggen, hur ska man lägga parkett på detta? Ska det se ut såhär för när vi kollade hur allt skulle se ut innan var det inte såhär bilderna såg ut hur ett vattenskåp ska se ut.
Bra att nämna är att det lagts golvvärme på ca 60kvm och huset är 160 så det är förberett för mer som kommer renoveras till sommaren.
Obs. Kommer inte hänga ut företaget, det jobbar väldigt fina killar där, och vet inte om detta bara är resultatet av för mycket jobb/stress.
Jag behöver vägledning gällande vad jag ska göra. De har inte följt monteringsanvisning och det finns allvarliga fel. Besiktningsman har konstaterat följande brister,
”-matning till fördelare verkar för klen.
-Hålband inte ok
-Golvvärmerör ej inom fördelares område ej urtag i regel
-Saknas spikskydd för slangar.
-Bockfixturer i böjar saknas.
-Slinga 20 veck på slang.
-Saknas fördelningsplåtar under slangar
Kund skall ej godkänna förlikning detta är så illa utfört att det behöver göras om.”
Jag har två småbarn, och om arbetet ska göras om korrekt kommer delar av bostaden inte kunna användas under tiden... min fråga är om jag ska vända mig till hemförsäkring för att få hjälp med att ersätta tillfälligt boende eller ska entreprenören stå för dessa kostnader? Allt känns som en mardröm. Tar gärna imput från fackman och personer som är inne i branschen
Nytt golvvärme system, flytspacklat golv, slangarna kommer upp från marken ca 20 cm från väggen, hur ska man lägga parkett på detta? Ska det se ut såhär för när vi kollade hur allt skulle se ut innan var det inte såhär bilderna såg ut hur ett vattenskåp ska se ut.
Bra att nämna är att det lagts golvvärme på ca 60kvm och huset är 160 så det är förberett för mer som kommer renoveras till sommaren.
Obs. Kommer inte hänga ut företaget, det jobbar väldigt fina killar där, och vet inte om detta bara är resultatet av för mycket jobb/stress.
Jag behöver vägledning gällande vad jag ska göra. De har inte följt monteringsanvisning och det finns allvarliga fel. Besiktningsman har konstaterat följande brister,
”-matning till fördelare verkar för klen.
-Hålband inte ok
-Golvvärmerör ej inom fördelares område ej urtag i regel
-Saknas spikskydd för slangar.
-Bockfixturer i böjar saknas.
-Slinga 20 veck på slang.
-Saknas fördelningsplåtar under slangar
Kund skall ej godkänna förlikning detta är så illa utfört att det behöver göras om.”
Jag har två småbarn, och om arbetet ska göras om korrekt kommer delar av bostaden inte kunna användas under tiden... min fråga är om jag ska vända mig till hemförsäkring för att få hjälp med att ersätta tillfälligt boende eller ska entreprenören stå för dessa kostnader? Allt känns som en mardröm. Tar gärna imput från fackman och personer som är inne i branschen
Produkter som diskuteras: "Hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Hej
Detta låter helt klart som en trait avslutning på året.
Du kommer säkert få synpunkter från de som kan avgöra om utförandet är hantverksmässigt utfört eller ej.
När utfördes besiktningen när allt arbetet dömdes ut och har företaget tagit del av detta ännu?
Visst kan du kontakta ditt försäkringsbolag. Men nog ska du stå helt skadelös om det är så att företaget har utfört ett undermåligt arbete och allting behöver göras om.
Det är nu det kommer visa sig om företaget du har anlitat är ett seriöst och ansvarstagande sådant som direkt tar på sig ansvaret. Jag hoppas verkligen det för då finns en möjlighet att familjen kommer kunna flytta tillbaka lite senare än tänkt bara.
Annars så finns det en risk att du lämnas med huset i nuvarande skick
Försök ha en bra jul och ta tag i detta nästa vecka.
Detta låter helt klart som en trait avslutning på året.
Du kommer säkert få synpunkter från de som kan avgöra om utförandet är hantverksmässigt utfört eller ej.
När utfördes besiktningen när allt arbetet dömdes ut och har företaget tagit del av detta ännu?
Visst kan du kontakta ditt försäkringsbolag. Men nog ska du stå helt skadelös om det är så att företaget har utfört ett undermåligt arbete och allting behöver göras om.
Det är nu det kommer visa sig om företaget du har anlitat är ett seriöst och ansvarstagande sådant som direkt tar på sig ansvaret. Jag hoppas verkligen det för då finns en möjlighet att familjen kommer kunna flytta tillbaka lite senare än tänkt bara.
Annars så finns det en risk att du lämnas med huset i nuvarande skick
Försök ha en bra jul och ta tag i detta nästa vecka.
Det rann vatten från en koppling till en radiator ner på golvet vilket gjorde att vi fick riva upp golvet.
Detta gjorde att vi valde passa på att förnya golvvärmesystemet på grund av att vi hade ett envattensystem. Vi har anlitat ett säker vatten akturiserat företag med f skattsedel.
Detta gjorde att vi valde passa på att förnya golvvärmesystemet på grund av att vi hade ett envattensystem. Vi har anlitat ett säker vatten akturiserat företag med f skattsedel.
Besiktningsman togs in på grund av att jag såg att rören sticker ut från vattenskåpet med 20-30 cm och att jag misstänkte felaktig installation. Det har visat sig att de int har följt monteringsanvisning. Besiktningsman har skrivit följande brister utifrån bilderna jag har skickat till honom innan gjutning,Appendix skrev:
”Hej!
-matning till fördelare verkar för klen.
-Hålband inte ok
-Golvvärmerör ej inom fördelares område ej urtag i regel
-Saknas spikskydd för slangar.
-Bockfixturer i böjar saknas.
-Slinga 20 veck på slang.
-Saknas fördelningsplåtar under slangar
Kund skall ej godkänna förlikning detta är så illa utfört att det behöver göras om.
Golvvärmeslang omöjligör sockling”
Produkter som diskuteras: "Hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Så besiktningen har enbart skett utifrån bilder?
Det lär vara nödvändigt att den görs en fysisk besiktning på plats så fort som möjligt så att företaget har en rimlig chans att åtgärda innan det görs för mycket jobb.
Det lär vara nödvändigt att den görs en fysisk besiktning på plats så fort som möjligt så att företaget har en rimlig chans att åtgärda innan det görs för mycket jobb.
Nej, du har du inte rätt att anlita en annan entreprenör då ursprungsentreprenören har rätt att korrigera sina egna misstag enligt svensk lag.Faariiis skrev:
Skulle du ta in en egen ytterligare entreprenör för att korrigera detta så får du stå men hundhuvudet själv rent juridiskt.
Har du betalat något i förskott? (Jag hoppas inte!)
Det är det enda påtryckningsmedlet du har!
Är det inte ett försäkringsbolag som betalar?Krilleman skrev:
Nej, du har du inte rätt att anlita en annan entreprenör då ursprungsentreprenören har rätt att korrigera sina egna misstag enligt svensk lag.
Skulle du ta in en egen ytterligare entreprenör för att korrigera detta så får du stå men hundhuvudet själv rent juridiskt.
Har du betalat något i förskott? (Jag hoppas inte!)
Det är det enda påtryckningsmedlet du har!
Det tänker jag att det bör göra men jag har gjort reklamation till ARN.useless skrev:
entreprenören avser att åtgärda starta på måndag. Men jag har skrivit ett tilläggsavtal som jag kräver att de skriver under innan något arbete påbörjas!
Bifogar kopia på det
Tilläggsavtal – Åtgärdande och besiktning av golvvärmeinstallation
Parter
Beställare: _______________________________
Entreprenör: _______________________________
Bakgrund
Vid utförd installation av golvvärme i fastigheten __________________ har omfattande brister konstaterats. Entreprenören har erbjudit sig att utföra åtgärder. Beställaren accepterar detta endast under nedanstående villkor.
1. Åtgärdsarbete och regelverk
Entreprenören åtar sig att utföra samtliga åtgärder enligt gällande projekteringshandlingar, god yrkessed och tillämpliga regelverk.
Arbetet ska utföras i enlighet med gällande monteringsanvisningar från HeatUp, tillämpliga branschregler samt Säker Vatten-installationsregler.
Utförandet ska vara fullt fackmässigt, verifierbart vid besiktning och möjliggöra fortsatt byggnation inklusive sockling.
2. Särskilt krav – Fördelningsplåtar
Entreprenören ska säkerställa att fördelningsplåtar monteras korrekt i gästrummet längst ute mot gatan, i enlighet med HeatUps monteringsanvisningar, gällande branschregler och tillverkarens anvisningar.
3. Besiktning
Efter avslutat arbete ska installationen besiktigas av oberoende besiktningsman utsedd av beställaren.
Besiktningen ska verifiera att utförandet följer HeatUps monteringsanvisningar, branschregler och Säker Vatten-installationsregler.
4. Godkännande
Beställaren är inte skyldig att godkänna arbetet förrän installationen blivit skriftligen godkänd vid besiktning utan anmärkningar.
5. Åtgärdsansvar vid underkänd besiktning
Om installationen helt eller delvis inte godkänns vid besiktning åtar sig entreprenören att på egen bekostnad utföra samtliga nödvändiga åtgärder, inklusive att vid behov göra om installationen i sin helhet, samt genomföra ny besiktning tills godkänt resultat uppnås.
6. Kostnader
Samtliga kostnader för åtgärder och omarbeten ska bäras av entreprenören.
8. Övrigt
Detta tilläggsavtal gäller före tidigare överenskommelser i de delar som regleras här.
Ort och datum: ___________________________
⸻
Beställare
⸻
Entreprenör
Tyvärr har jag betalat en del av arbetetKrilleman skrev:
Nej, du har du inte rätt att anlita en annan entreprenör då ursprungsentreprenören har rätt att korrigera sina egna misstag enligt svensk lag.
Skulle du ta in en egen ytterligare entreprenör för att korrigera detta så får du stå men hundhuvudet själv rent juridiskt.
Har du betalat något i förskott? (Jag hoppas inte!)
Det är det enda påtryckningsmedlet du har!











