Behöver lite råd, pga vattenläcka bor min fru och barnen inte hemma just nu medans nytt värmesystem läggs in och golv åtgärdats, jag har knappt varit i huset på 6 veckor men kom idag och blev förvånad över hur det nya vattenskåpet ser ut. Nu är det sent, har absolut lite panik och ska skriva till VVS imorgon för vill inte störa såhär sent, men något känns inte rätt i magen.
Nytt golvvärme system, flytspacklat golv, slangarna kommer upp från marken ca 20 cm från väggen, hur ska man lägga parkett på detta? Ska det se ut såhär för när vi kollade hur allt skulle se ut innan var det inte såhär bilderna såg ut hur ett vattenskåp ska se ut.
Bra att nämna är att det lagts golvvärme på ca 60kvm och huset är 160 så det är förberett för mer som kommer renoveras till sommaren.
Obs. Kommer inte hänga ut företaget, det jobbar väldigt fina killar där, och vet inte om detta bara är resultatet av för mycket jobb/stress.
Jag behöver vägledning gällande vad jag ska göra. De har inte följt monteringsanvisning och det finns allvarliga fel. Besiktningsman har konstaterat följande brister,

”-matning till fördelare verkar för klen.
-Hålband inte ok
-Golvvärmerör ej inom fördelares område ej urtag i regel
-Saknas spikskydd för slangar.
-Bockfixturer i böjar saknas.
-Slinga 20 veck på slang.
-Saknas fördelningsplåtar under slangar

Kund skall ej godkänna förlikning detta är så illa utfört att det behöver göras om.”

Jag har två småbarn, och om arbetet ska göras om korrekt kommer delar av bostaden inte kunna användas under tiden... min fråga är om jag ska vända mig till hemförsäkring för att få hjälp med att ersätta tillfälligt boende eller ska entreprenören stå för dessa kostnader? Allt känns som en mardröm. Tar gärna imput från fackman och personer som är inne i branschen
 
  • Vattenfördelarskåp med röda och vita slangar, synliga rördelar och en pump, monterade felaktigt enligt beskrivningen i inlägget. Golvyta intill skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystem med röda rör på betonggolv, numrerade markeringar synliga, omgivning med vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med golvvärmerör monterade på cementgolv, ljussatta av spotlights i taket; stövlar står i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmerör installerade i ett hus, synliga på betonggolvet med markerade linjer; arbetet verkar ofärdigt och kräver justeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmerör installerade på ett flytspacklat golv, röda rör och svarta klämmor, fotat i ett rum med blotta träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystem under installation med röda slangar och metallnät på golvet, visar pågående arbete och monteringsproblem i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett rum med synliga golvvärmerör under ett nätgaller på golvet, röda slangar monterade ovanpå en träskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med uppstickande golvvärmeslangar nära väggen, installation ej färdigställd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvet med flytspackel visar slingor för golvvärme och röda siffror, vilket tyder på pågående installation i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda och vita golvvärmeslangar installerade i ett vattenskåp, med slangarna som kommer upp från golvet nära väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmeslinga på betonggolv med röda slangar placerade i ett mönster för installation. Markeringar med röda siffror på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog räkna med att vvs tidigast svarar 29:e

Och med stor risk först 7/1
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Hej

Detta låter helt klart som en trait avslutning på året.

Du kommer säkert få synpunkter från de som kan avgöra om utförandet är hantverksmässigt utfört eller ej.

När utfördes besiktningen när allt arbetet dömdes ut och har företaget tagit del av detta ännu?

Visst kan du kontakta ditt försäkringsbolag. Men nog ska du stå helt skadelös om det är så att företaget har utfört ett undermåligt arbete och allting behöver göras om.
Det är nu det kommer visa sig om företaget du har anlitat är ett seriöst och ansvarstagande sådant som direkt tar på sig ansvaret. Jag hoppas verkligen det för då finns en möjlighet att familjen kommer kunna flytta tillbaka lite senare än tänkt bara.
Annars så finns det en risk att du lämnas med huset i nuvarande skick

Försök ha en bra jul och ta tag i detta nästa vecka.
 
Hur kom det sig att besiktningsman togs in?

I samråd med företaget?

Vad har de svarat?
 
Om det är pga vattenskada är väl redan försäkringsbolaget inblandat?

Då tar du det hela med dem om du önskar ytterligare stöd/kompensation
 
Det rann vatten från en koppling till en radiator ner på golvet vilket gjorde att vi fick riva upp golvet.
Detta gjorde att vi valde passa på att förnya golvvärmesystemet på grund av att vi hade ett envattensystem. Vi har anlitat ett säker vatten akturiserat företag med f skattsedel.
 
Appendix Appendix skrev:
Hur kom det sig att besiktningsman togs in?

I samråd med företaget?

Vad har de svarat?
Besiktningsman togs in på grund av att jag såg att rören sticker ut från vattenskåpet med 20-30 cm och att jag misstänkte felaktig installation. Det har visat sig att de int har följt monteringsanvisning. Besiktningsman har skrivit följande brister utifrån bilderna jag har skickat till honom innan gjutning,

”Hej!
-matning till fördelare verkar för klen.
-Hålband inte ok
-Golvvärmerör ej inom fördelares område ej urtag i regel
-Saknas spikskydd för slangar.
-Bockfixturer i böjar saknas.
-Slinga 20 veck på slang.
-Saknas fördelningsplåtar under slangar

Kund skall ej godkänna förlikning detta är så illa utfört att det behöver göras om.

Golvvärmeslang omöjligör sockling”
 
Så besiktningen har enbart skett utifrån bilder?
Det lär vara nödvändigt att den görs en fysisk besiktning på plats så fort som möjligt så att företaget har en rimlig chans att åtgärda innan det görs för mycket jobb.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Varför radiator och golvvärme i samma rum?
Själva slangarna som går ner från fördelarskåpet bör ha rörböjarstöd (eller vad det kallas) för att få in dem i väggen med rätt radie på böjen.
Golvvärmesystem med röda slangar monterade på reflekterande underlag, anslutna till en fördelningsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Varför radiator och golvvärme i samma rum?
Själva slangarna som går ner från fördelarskåpet bör ha rörböjarstöd (eller vad det kallas) för att få in dem i väggen med rätt radie på böjen.
[bild]
Jag vet och det har besiktningsmannen anmärkt på. Radiatorerna är bortplockade nu
 
Jag undrar när har jag rätt att ta in annan entreprenör på deras räkning. Jag upplever att de förhalar och inte ger mig ett besked
 
Krilleman
Faariiis Faariiis skrev:
Jag undrar när har jag rätt att ta in annan entreprenör på deras räkning. Jag upplever att de förhalar och inte ger mig ett besked
Nej, du har du inte rätt att anlita en annan entreprenör då ursprungsentreprenören har rätt att korrigera sina egna misstag enligt svensk lag.

Skulle du ta in en egen ytterligare entreprenör för att korrigera detta så får du stå men hundhuvudet själv rent juridiskt.

Har du betalat något i förskott? (Jag hoppas inte!)
Det är det enda påtryckningsmedlet du har!
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, du har du inte rätt att anlita en annan entreprenör då ursprungsentreprenören har rätt att korrigera sina egna misstag enligt svensk lag.

Skulle du ta in en egen ytterligare entreprenör för att korrigera detta så får du stå men hundhuvudet själv rent juridiskt.

Har du betalat något i förskott? (Jag hoppas inte!)
Det är det enda påtryckningsmedlet du har!
Är det inte ett försäkringsbolag som betalar?
 
useless useless skrev:
Är det inte ett försäkringsbolag som betalar?
Det tänker jag att det bör göra men jag har gjort reklamation till ARN.
entreprenören avser att åtgärda starta på måndag. Men jag har skrivit ett tilläggsavtal som jag kräver att de skriver under innan något arbete påbörjas!
Bifogar kopia på det
Tilläggsavtal – Åtgärdande och besiktning av golvvärmeinstallation



Parter

Beställare: _______________________________

Entreprenör: _______________________________



Bakgrund

Vid utförd installation av golvvärme i fastigheten __________________ har omfattande brister konstaterats. Entreprenören har erbjudit sig att utföra åtgärder. Beställaren accepterar detta endast under nedanstående villkor.



1. Åtgärdsarbete och regelverk



Entreprenören åtar sig att utföra samtliga åtgärder enligt gällande projekteringshandlingar, god yrkessed och tillämpliga regelverk.

Arbetet ska utföras i enlighet med gällande monteringsanvisningar från HeatUp, tillämpliga branschregler samt Säker Vatten-installationsregler.

Utförandet ska vara fullt fackmässigt, verifierbart vid besiktning och möjliggöra fortsatt byggnation inklusive sockling.



2. Särskilt krav – Fördelningsplåtar



Entreprenören ska säkerställa att fördelningsplåtar monteras korrekt i gästrummet längst ute mot gatan, i enlighet med HeatUps monteringsanvisningar, gällande branschregler och tillverkarens anvisningar.



3. Besiktning



Efter avslutat arbete ska installationen besiktigas av oberoende besiktningsman utsedd av beställaren.

Besiktningen ska verifiera att utförandet följer HeatUps monteringsanvisningar, branschregler och Säker Vatten-installationsregler.



4. Godkännande



Beställaren är inte skyldig att godkänna arbetet förrän installationen blivit skriftligen godkänd vid besiktning utan anmärkningar.



5. Åtgärdsansvar vid underkänd besiktning



Om installationen helt eller delvis inte godkänns vid besiktning åtar sig entreprenören att på egen bekostnad utföra samtliga nödvändiga åtgärder, inklusive att vid behov göra om installationen i sin helhet, samt genomföra ny besiktning tills godkänt resultat uppnås.



6. Kostnader



Samtliga kostnader för åtgärder och omarbeten ska bäras av entreprenören.



8. Övrigt



Detta tilläggsavtal gäller före tidigare överenskommelser i de delar som regleras här.



Ort och datum: ___________________________







Beställare







Entreprenör
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, du har du inte rätt att anlita en annan entreprenör då ursprungsentreprenören har rätt att korrigera sina egna misstag enligt svensk lag.

Skulle du ta in en egen ytterligare entreprenör för att korrigera detta så får du stå men hundhuvudet själv rent juridiskt.

Har du betalat något i förskott? (Jag hoppas inte!)
Det är det enda påtryckningsmedlet du har!
Tyvärr har jag betalat en del av arbetet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.