hahalj
Enk Projektet skrev:
10% noggrannhet gissar jag på.....
Gissa du, jag har facit efter snart 1 års användning, avvikelsen mot elräkningens förbrukningssiffra brukar ligga runt 0.5%, aldrig mer än 1 %. Förutom den gången batteriet i sändaren tog slut och jag inte märkte det förrän efter drygt två veckor...

Jo förresten, jag har varianten med optisk pulsräknare, inte den med fasklämmor.

Visst är det så att det inte bara är att koppla ut eftersom ett kylskåp drar mer när kompressorn är igång. Men det mesta går att mäta med lite planering/räkning från eget huvud. När det är lagom kallt ute likt i frysen. Koppla ur en eller bägge under två timmar och räkna hur stor skillnad det är i förbrukning mot två timmar med full kräm. Maten går ju att slänga utomhus under tiden. Kör bara en motorvärmare en dag och jämför med gårdagen och så vidare.

hahalj
Jodå, det finns självklart fler sätt att mäta, gäller att hitta den metod som funkar bäst för en själv. Att jämföra en dag med en annan borde dock vara svårt. Förbrukningsprofilen varierar ju mycket. Ena dagen kanske alla i hushållet duschar, nästa dag kanske bara en gör det, ena dagen är någon hemma hela dagen från skolan och datorer o tv står på hela dan, nästa dag är det långdag i skola/på jobb för alla etc. Den planeringen är inte enkel att få till. För egen del blir det total nedstängning och successiv genomgång av alla förbrukare när tillfälle ges. Får "hoppas" på en dag med vinterkräksjukan kanske...:x.. men det var minst 10 år sen senast så... jaja.. whatever.

hahalj skrev:
Gissa du, jag har facit efter snart 1 års användning, avvikelsen mot elräkningens förbrukningssiffra brukar ligga runt 0.5%, aldrig mer än 1 %. Förutom den gången batteriet i sändaren tog slut och jag inte märkte det förrän efter drygt två veckor...

Jo förresten, jag har varianten med optisk pulsräknare, inte den med fasklämmor.
Isf en fantastisk mätare eftersom en direktmonterad MID godkänd mätare har ett krav på 2%...

hahalj
Enk Projektet skrev:
Isf en fantastisk mätare eftersom en direktmonterad MID godkänd mätare har ett krav på 2%...
Jag pratar om den relativa noggrannheten. Kan ju bara jämföra med den elmätare som sitter på inkommande i elskåpet. Hur noggrann den är vet inte jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.