3 501 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Väderoberoende energiförbrukning?
Sida 1 av 3
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Vad har ni för energiförbrukning som inte beror på väder? Alltså, allt förutom uppvärmning?
Jag har försökt mig på en kartläggning för att försöka hitta orsakerna till vår höga förbrukning, att vårt hus är dåligt isolerat är en sak, men även sommartid ligger vi högt, mellan 1300-1500 kWh/månad.
I nuläget så har jag en väderoberoende förbrukning på 1620 kWh/mån, denna lär ändra sig över året med varierande vanor för tv-tittande, motorvärmare etc. Vi är fyra personer i hushållet, två tonårsbarn med mycket datortid.
Är detta rimligt tycker ni? Hur stor förbrukning har ni med ungefär samma storlek på hushållet?
Så här ser den kompletta listan ut, kommentarer?
[TD="width: 80"][/TD]
[TD="width: 86"][/TD]
Jag har försökt mig på en kartläggning för att försöka hitta orsakerna till vår höga förbrukning, att vårt hus är dåligt isolerat är en sak, men även sommartid ligger vi högt, mellan 1300-1500 kWh/månad.
I nuläget så har jag en väderoberoende förbrukning på 1620 kWh/mån, denna lär ändra sig över året med varierande vanor för tv-tittande, motorvärmare etc. Vi är fyra personer i hushållet, två tonårsbarn med mycket datortid.
Är detta rimligt tycker ni? Hur stor förbrukning har ni med ungefär samma storlek på hushållet?
| Väderoberoende effektförbrukare | |||||
| Standbyeffekt | Aktiv effekt | Aktiv tid/dag | Energi | ||
| W | W | h | kWh/mån | ||
| Hemmabio 44 W | 44 | 80 | 5 | 37 | |
| Boxer-box 4 W | 4 | 10 | 0,5 | 3 | |
| TV nr 1 0 W | 0 | 200 | 5 | 30 | |
| Viasat-box nr 1 | 24 | 17 | |||
| Blueray/Mediaspelare | 4 | 15 | 0,5 | 3 | |
| Subwoofer | 4 | 25 | 5 | 6 | |
| Wifi AP/Switch 8W | 16 | 12 | |||
| PC/arbetsplats 3 | 30 | 300 | 8 | 86 | |
| Ugn/micro standby | 25 | 1000 | 0,2 | 24 | |
| Spishäll standby | 5 | 2000 | 1 | 63 | |
| Viasat-box nr 2 | 22 | 16 | |||
| TV nr 2 | 0 | 200 | 1 | 6 | |
| DVD-spelare 4 W | 4 | 15 | 1 | 3 | |
| Modem | 10 | 7 | |||
| Router | 10 | 7 | |||
| skrivare | 50 | 36 | |||
| PC/arbetsplats 1 | 39 | 300 | 2 | 44 | |
| PC/arbetsplats 2 | 45 | 300 | 8 | 94 | |
| Klockradio 1 | 20 | 14 | |||
| Klockradio 2 | 18 | 13 | |||
| NAS | 50 | 36 | |||
| Kyl & Frys | 210 | 151 | |||
| Avfuktare | 167 | 120 | |||
| Dricksvattenpump & Filter | 30 | 22 | |||
| Cirkulationspump | 75 | 54 | |||
| Övrig förbrukning, ej mätbar (varmvatten + ?) | 224 | 161 | |||
| Belysning inomhus | 100 | 12 | 36 | ||
| Belysning utomhus | 300 | 12 | 108 | ||
| Diskmaskin | 0 | 60 | |||
| Tvättmaskin | 0 | 45 | |||
| Torktumlare | 50 | ||||
| Motorvärmare 2 st | 0 | 4000 | 2 | 240 | |
| Elverktyg | 0 | 1000 | 0,5 | 15 | |
| Summa energiåtgång exkl. uppvärmning / månad (väderoberoende) | 1620 | kWh |
[TD="width: 80"][/TD]
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är galet högt. Vi ligger runt 600kWh, då är vi ändå 4 personer som badar ofta, tvättar massor (småbarn) och lagar mycket mat.
Jag undrar hur du kommit fram till standbyförvrukningen på alla grejer. Låter helt orimligt med 44W standbyförvrukning på hemmabion t.ex.
Jag undrar hur du kommit fram till standbyförvrukningen på alla grejer. Låter helt orimligt med 44W standbyförvrukning på hemmabion t.ex.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Småbarn drar inte så mycket datortid antar jag? ;-)vectrex skrev:
Jag har mätt de flesta prylar med en enkel energimätare, en del som inte går mäta har jag kollat upp i datablad etc. Är medveten om att mätaren inte är jättenoggrann när man mäter låga effekter, men de facto har vi en hög grundenergiförbrukning. I juli när värmebehovet var som lägst hade vi en totalförbrukning på ca 1500 kWh. Vi har 3 frysar/boxar, vi har dubbla avvfuktare, dubbla motorvärmare nu vintertid
Så nånstans försvinner det kWh även när man räknar bort uppvärmningen. Hade önskat att det var mät- eller beräkningsfel, men icke.
En dator som bara är igång när någon använder den är nästan försumbar. Jag tror din elmätare har väldigt fel om standbyeffekterna på vissa saker, men det hör inte hit egentligen.
Dina avfuktare låter misstänkt, vet du vad dom drar ( tabellen går knappt att tolka på mobilen).
Dina avfuktare låter misstänkt, vet du vad dom drar ( tabellen går knappt att tolka på mobilen).
Vi är fyra i hushållet varav två små barn.
Vårt väderoberoende inköp av energi är ca 400-450 kWh/månad.
I vårt hus bereds dock tappvarmvattnet med bergvärmepump så uppskattningsvis är den totala väderberoende energianvändningen ca 550-700 kWh/månad.
Vårt väderoberoende inköp av energi är ca 400-450 kWh/månad.
I vårt hus bereds dock tappvarmvattnet med bergvärmepump så uppskattningsvis är den totala väderberoende energianvändningen ca 550-700 kWh/månad.
Det var en ambitiös kartläggning. Jag vet inte hur mycket alla standbyeffekter påverkar resultatet, men jag har sett att enkla elmätare ibland visar våldsamt för mycket när det är låga effektfaktorer såsom standbyeffekten på switchande spänningsomvandlare är. Det finns EU-direktiv som reglerar tillåten standby-effekt, och det är flera år sedan det blev lagkrav på att den måste hålla sig under en watt.
Jag har inte gjort någon sådan sammanställning, men under maj till augusti gör jag av med under 250 kWh per månad totalt. Juli 2012 var jag hemifrån under tre veckor, och då sade elräkningen 75 kWh, så speciellt höga standbyförbrukningar har inte jag. Den mesta förbrukning är nog beroende av vädret hos mig.
Jag har inte gjort någon sådan sammanställning, men under maj till augusti gör jag av med under 250 kWh per månad totalt. Juli 2012 var jag hemifrån under tre veckor, och då sade elräkningen 75 kWh, så speciellt höga standbyförbrukningar har inte jag. Den mesta förbrukning är nog beroende av vädret hos mig.
Tycker det låter väldigt högt....hahalj skrev:Vad har ni för energiförbrukning som inte beror på väder? Alltså, allt förutom uppvärmning?
Väderoberoende effektförbrukare Standbyeffekt Aktiv effekt Aktiv tid/dag Energi W W h kWh/mån Hemmabio 44 W 44 80 5 37 Boxer-box 4 W 4 10 0,5 3 TV nr 1 0 W 0 200 5 30 Viasat-box nr 1 24 17 Blueray/Mediaspelare 4 15 0,5 3 Subwoofer 4 25 5 6 Wifi AP/Switch 8W 16 12 PC/arbetsplats 3 30 300 8 86 Ugn/micro standby 25 1000 0,2 24 Spishäll standby 5 2000 1 63 Viasat-box nr 2 22 16 TV nr 2 0 200 1 6 DVD-spelare 4 W 4 15 1 3 Modem 10 7 Router 10 7 skrivare 50 36 PC/arbetsplats 1 39 300 2 44 PC/arbetsplats 2 45 300 8 94 Klockradio 1 20 14 Klockradio 2 18 13 NAS 50 36 Kyl & Frys 210 151 Avfuktare 167 120 Dricksvattenpump & Filter 30 22 Cirkulationspump 75 54 Övrig förbrukning, ej mätbar (varmvatten + ?) 224 161 Belysning inomhus 100 12 36 Belysning utomhus 300 12 108 Diskmaskin 0 60 Tvättmaskin 0 45 Torktumlare 50 Motorvärmare 2 st 0 4000 2 240 Elverktyg 0 1000 0,5 15 Summa energiåtgång exkl. uppvärmning / månad (väderoberoende) 1620 kWh
Hur mycket kWh gör ni av med till värme då?
Själv har jag 303 kWh i snitt under 2013 på hushållsel.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Så kul att ni har reagerat på mina siffror, hade nästan blivit besviken annars... :x
Nåväl, ska försöka kasta lite mer ljus över saken. Jag gjorde ett enkelt test idag, stängde av samtliga värmekällor och mätte den momentana effektförbrukningen. LVVP avstängd, LLVP avstängd, elvärmegolv i hall o badrum avstängd, elradiator i sovrum avstängd, VVB avstängd. Samtliga övriga förbrukare fick vara som de var; ingen TV på, ett par datorer igång, avfuktare igång, ingen tvätt,disk,tork,spis osv., några lampor lyste, etc.
Momentan effekt snittade då på ca 1550 W (enligt elskåpets mätare) under en halvtimme, därefter var jag tvungen att slå på värmen igen. Omräknat till energiförbrukning så blir det 1116 kWh/månad. Med lite matlagning ovanpå det, några timmar TV-tittande, duschar, tvättar, torktumlare, diskmaskiner, motorvärmare osv, tror jag inte att jag är så långt ifrån 1500-1600 kWh/månad i icke-uppvärmningsförbrukning. Tänker jag rätt, eller vad tror ni?
VVB: ja, den är med i min lista ovan, kan dock inte mäta den separat, den är integrerad med LVVP:en och svår att komma åt med mätinstrument.
Aircon: nejdå

Nåväl, ska försöka kasta lite mer ljus över saken. Jag gjorde ett enkelt test idag, stängde av samtliga värmekällor och mätte den momentana effektförbrukningen. LVVP avstängd, LLVP avstängd, elvärmegolv i hall o badrum avstängd, elradiator i sovrum avstängd, VVB avstängd. Samtliga övriga förbrukare fick vara som de var; ingen TV på, ett par datorer igång, avfuktare igång, ingen tvätt,disk,tork,spis osv., några lampor lyste, etc.
Momentan effekt snittade då på ca 1550 W (enligt elskåpets mätare) under en halvtimme, därefter var jag tvungen att slå på värmen igen. Omräknat till energiförbrukning så blir det 1116 kWh/månad. Med lite matlagning ovanpå det, några timmar TV-tittande, duschar, tvättar, torktumlare, diskmaskiner, motorvärmare osv, tror jag inte att jag är så långt ifrån 1500-1600 kWh/månad i icke-uppvärmningsförbrukning. Tänker jag rätt, eller vad tror ni?
Nja, de drar i medeleffekt 167 W, inte speciellt mycket. Nu på vintern jobbar de inte särskilt hårt. De används bara i tvättstugan i källaren för att det öht ska gå att torka tvätten där.vectrex skrev:
Ventilation: självdrag. Kompletterat med en PAX-fläkt som går kontinuerligt på 5W, inget att räkna med.Oldboy skrev:
VVB: ja, den är med i min lista ovan, kan dock inte mäta den separat, den är integrerad med LVVP:en och svår att komma åt med mätinstrument.
Aircon: nejdå
Ja, men de förklarar inte mer än ca 1/3 av den höga nivån.mycke_nu skrev:
In my dreams...HansR skrev:
Även om jag nollar alla standby-effekter så gör det inte så många procent på resultatet. Det kanske är lite missvisande att jag kallar det för standby-effekter ovan, det är mer effektförbrukning när vi inte använder apparaten ifråga. T.ex. skrivaren står alltid på, den har inget standby-läge (gammal pjäs), satellitboxarna går aldrig ner i äkta standby-läge, mer paus-läge, pga bekvämlighet när man ska starta igång dem igen. Osv.Avemo skrev:Det var en ambitiös kartläggning. Jag vet inte hur mycket alla standbyeffekter påverkar resultatet, men jag har sett att enkla elmätare ibland visar våldsamt för mycket när det är låga effektfaktorer såsom standbyeffekten på switchande spänningsomvandlare är. Det finns EU-direktiv som reglerar tillåten standby-effekt, och det är flera år sedan det blev lagkrav på att den måste hålla sig under en watt.
T.ex. för den relativt milda december 2013 var totala förbrukningen 2826 kWh. Således ca 1200-1300 kWh den månaden.Enk Projektet skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ett par datorer, avfuktare, kyl, frys och diverse stand by-effekter drar 1550 W? Är du nöjd med det så är det ju bara att konstatera, men jag tycker att det låter onödigt mycket. Du kan säkert minska det om du vill.hahalj skrev:Nåväl, ska försöka kasta lite mer ljus över saken. Jag gjorde ett enkelt test idag, stängde av samtliga värmekällor och mätte den momentana effektförbrukningen. LVVP avstängd, LLVP avstängd, elvärmegolv i hall o badrum avstängd, elradiator i sovrum avstängd, VVB avstängd. Samtliga övriga förbrukare fick vara som de var; ingen TV på, ett par datorer igång, avfuktare igång, ingen tvätt,disk,tork,spis osv., några lampor lyste, etc.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Nöjd? Nä, då hade jag väl inte startad en tråd om min höga energiförbrukning. Jag tycker det är skyhögt. Vissa saker går att minska, självfallet. Mitt syfte med tråden var att få höra vilka nivåer andra i liknande boendekonstellationer har för att om möjligt dra nån slutsats om vad som är rimligt.
Under juli varierar vår elförbrukning mellan 700-1000kWh. Det innebär i princip hushållsförbrukning eftersom det är ytterst lite värmetillskott som behövs någon enstaka gång om vädret är långvarigt dåligt.
Två vuxna, två VVB, en kombinerad kyl/frys-stapel och en halv (bänkhög) frys, spis, fläkt, micro, TM & DM, samt ventilationsfläktarna, ja och så vattenpumpen förstås (egen brunn). (Lågenergilampor, datorer mm räknar jag inte med då jag anser att det är försumbart i sammanhanget.)
Två vuxna, två VVB, en kombinerad kyl/frys-stapel och en halv (bänkhög) frys, spis, fläkt, micro, TM & DM, samt ventilationsfläktarna, ja och så vattenpumpen förstås (egen brunn). (Lågenergilampor, datorer mm räknar jag inte med då jag anser att det är försumbart i sammanhanget.)