3 501 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Väderoberoende energiförbrukning?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ok, räknar man ett linjärt förhållande mellan antal personer i hushållet och förbrukningen utom värme så borde mina nivåer på 1500-1600 kWh för 4 personer inte vara helt uppåt väggarna då kanske.Oldboy skrev:Under juli varierar vår elförbrukning mellan 700-1000kWh. Det innebär i princip hushållsförbrukning eftersom det är ytterst lite värmetillskott som behövs någon enstaka gång om vädret är långvarigt dåligt.
Två vuxna, två VVB, en kombinerad kyl/frys-stapel och en halv (bänkhög) frys, spis, fläkt, micro, TM & DM, samt ventilationsfläktarna, ja och så vattenpumpen förstås (egen brunn). (Lågenergilampor, datorer mm räknar jag inte med då jag anser att det är försumbart i sammanhanget.)
Lite osäker nu men tror vi snittar runt 600kWh el under året här men då har vi varmvattnet via fjärrvärmen.
Så el är enbart hushållsel så att säga.
Två datorer ständigt igång, fina Intel 875-PBZ som varit igång alltid i 10 år
Ja tre personer i hushållet förresten.
Så el är enbart hushållsel så att säga.
Två datorer ständigt igång, fina Intel 875-PBZ som varit igång alltid i 10 år
Ja tre personer i hushållet förresten.
Vår hushållselsförbrukning pendlar mellan 330-400 kWh/månad året runt.
Två vuxna, två sjuåringar, en sexmånaders. Enplanshus med källare, 100 + 100, uppvärmning & varmvatten går på fjärrvärmen. Lagar en/två mål mat varje dag, diskmaskin går en/två ggr/dag, tvättmaskin går ungefär varje dag, tvn är på 6-10 h/dag. NAS & olika nätverksprylar snurrar 24/7.
Två vuxna, två sjuåringar, en sexmånaders. Enplanshus med källare, 100 + 100, uppvärmning & varmvatten går på fjärrvärmen. Lagar en/två mål mat varje dag, diskmaskin går en/två ggr/dag, tvättmaskin går ungefär varje dag, tvn är på 6-10 h/dag. NAS & olika nätverksprylar snurrar 24/7.
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Låter väldigt lågt!Demmpa skrev:Vår hushållselsförbrukning pendlar mellan 330-400 kWh/månad året runt.
Ja, jag vet inte, nästa steg blir väl att leta strömtjuvar.
Jag har en hushållselsförbrukning på i genomsnitt 1000kWh/månad. Vintertid uppåt 1300/mån (akvariet tar en del i uppvärmning och motorvärmare/kupevärmare är nog kanske det enda som skiljer mot sommarmånaderna), under sommarmånaderna ligger förbrukningen mellan 700-800kWh/mån
En dator är på dygnet runt, en lämnas på ibland (vilket verkar ha visat sig SÄNKA min dygnsförbrukning, något som säkert är helt fel om jag lyckas komma på allt jag gör en dag som påverkar förbrukningen),
TV + ljud alltid avstängt när det inte används (inte många timmar/mån), möjligtvis har jag digitalboxen igång så att jag kan streama från den till datorn för att slökolla..
Dottern har igång sin dator ganska mycket när hon är här varannan vecka, TV igång ibland. Min NAS och övriga nätverksprylar går såklart dygnet runt.
Diskmaskin ett par gånger/vecka, tvättmaskin 1-2 gånger i månaden. Bastun har jag börjat använda strax före jul (efter 8,5 år i huset), nån gång varannan vecka (värms på nån timma till 55 grader, totaltid på aggregatet är max 2 tim åt gången), något som också verkade sänka min dygnsförbrukning 2 av 3 gånger..
Matlagning inte riktigt varje dag på spis, men ofta snabb och effektiv. Inte många ugnstimmar i månaden.
Lågenergilampor där det inte är störande med starttiden, LED där jag vill ha igång dom direkt, glöd i källaren där dom inte är på mer än några minuter åt gången..
En dator är på dygnet runt, en lämnas på ibland (vilket verkar ha visat sig SÄNKA min dygnsförbrukning, något som säkert är helt fel om jag lyckas komma på allt jag gör en dag som påverkar förbrukningen),
TV + ljud alltid avstängt när det inte används (inte många timmar/mån), möjligtvis har jag digitalboxen igång så att jag kan streama från den till datorn för att slökolla..
Dottern har igång sin dator ganska mycket när hon är här varannan vecka, TV igång ibland. Min NAS och övriga nätverksprylar går såklart dygnet runt.
Diskmaskin ett par gånger/vecka, tvättmaskin 1-2 gånger i månaden. Bastun har jag börjat använda strax före jul (efter 8,5 år i huset), nån gång varannan vecka (värms på nån timma till 55 grader, totaltid på aggregatet är max 2 tim åt gången), något som också verkade sänka min dygnsförbrukning 2 av 3 gånger..
Matlagning inte riktigt varje dag på spis, men ofta snabb och effektiv. Inte många ugnstimmar i månaden.
Lågenergilampor där det inte är störande med starttiden, LED där jag vill ha igång dom direkt, glöd i källaren där dom inte är på mer än några minuter åt gången..
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jodå, det är väl en del datorspel, men inte nån high-end gaming. Inga superdatorer med värstinggrafik. Dottern byggde ny dator för ett par månader sedan, beräknad max effekt med de ingående delarna blev ca 400 W, satte ändå in ett 600 W aggregat. En dator i 4000 kr-klassen. Verklig förbrukning vid normal användning uppmätt till ca 300 W. Det ligger ungefär på samma nivåer på övriga datorer, men ingen är på dygnet runt, i snitt uppskattat till 8 tim / dygn o dator.Chaly skrev:
Låter märkligt att du skulle kunna sänka dygnsförbrukningen genom låta en dator stå på eller sätta på bastun..:xpeo skrev:Jag har en hushållselsförbrukning på i genomsnitt 1000kWh/månad. Vintertid uppåt 1300/mån (akvariet tar en del i uppvärmning och motorvärmare/kupevärmare är nog kanske det enda som skiljer mot sommarmånaderna), under sommarmånaderna ligger förbrukningen mellan 700-800kWh/mån
... så verkar det vara, för el-leverantören har ju alltid rätt så länge förbrukningen överstiger ens förväntade..hahalj skrev:
Nu var det tydligen för kallt för att få ett fjärravläst värde från dygnsskiftet 18-19 jan, har nog ändå inte gjort nåt speciellt som påverkar det värdet (räknar med att det kommer avvika från mina normala värden ändå)..
Ut och kolla i skåpet ids jag bara inte.. det är -26,3 grader och jag har barnsäkrat skåpet med farmarskruv
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Har räknat ut att min bergvärmepump drar i snitt ca 500 kwh i månaden, på 16 månader har den gjort av med ganska precis 8000kwh vilket blir 500 kwh i snitt per månad.
Totalt per år förbrukar jag 10.3000 kwh med hushållsel, det innebär att min hushållsel ligger på 4300 kwh.
4300 kwh per år = 350 kwh i månaden.
350 / 30 = 11 kwh om dagen.
11 kwh / 24h = 450 watt i timmen
Totalt per år förbrukar jag 10.3000 kwh med hushållsel, det innebär att min hushållsel ligger på 4300 kwh.
4300 kwh per år = 350 kwh i månaden.
350 / 30 = 11 kwh om dagen.
11 kwh / 24h = 450 watt i timmen
Den här kan jag rekommendera för dig: http://www.eliq.se/
Du har STOR användning av en sådan här. Det är rätt lätt att bara koppla ur en pryl åt gången så ser man hur mycket ens förbrukning går ner direkt. På så sätt kan man också utesluta sina energibovar.
Du har STOR användning av en sådan här. Det är rätt lätt att bara koppla ur en pryl åt gången så ser man hur mycket ens förbrukning går ner direkt. På så sätt kan man också utesluta sina energibovar.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Tack för tipset, men jag har en sådan här: http://efergy.com/eu/products/e2v2-monitor
Funkar utmärkt den med, till halva priset. Mäter med mindre än 1% fel mot elverkets mätare.
Det är dock inte enkelt att koppla ur en pryl i taget och dra nån slutsats av det. Kylar, frysar, avfuktare, elvärmegolv etc slår på och av lite som de vill när som helst. Enklare då att slå av allt, 100%, av alla förbrukare och sedan koppla in en åt gången. I teorin då, det är inte populärt i hushållet att göra så, därför måste jag ha ett antal timmar för mig själv i huset. Hoppas på ett sådant tillfälle inom några veckor.
Funkar utmärkt den med, till halva priset. Mäter med mindre än 1% fel mot elverkets mätare.
Det är dock inte enkelt att koppla ur en pryl i taget och dra nån slutsats av det. Kylar, frysar, avfuktare, elvärmegolv etc slår på och av lite som de vill när som helst. Enklare då att slå av allt, 100%, av alla förbrukare och sedan koppla in en åt gången. I teorin då, det är inte populärt i hushållet att göra så, därför måste jag ha ett antal timmar för mig själv i huset. Hoppas på ett sådant tillfälle inom några veckor.
10% noggrannhet gissar jag på.....hahalj skrev:Tack för tipset, men jag har en sådan här: [länk]