Innertak i gammalt torp med handhyvlade bräder och synliga lagningar från olika epoker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursprungligt innertak med handhyvlade bräder i gammalt torp, vissa lagningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursprungligt träinnertak i gammalt torp, delvis synligt bakom borttagen väggbeklädnad, med lagningar och äldre färglager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när spånplattor och masonitskivor är borta syns det ursprungliga innertaket i torpet. Torpet lär vara från 1820-talet och det ursprungliga taket ser ut att bestå av handhyvlade bräder. Nu undrar jag vad ni tror att lagningarna i taket på första bilden skvallrar om? Här har tidigare funnits köksinredning och vedspis. Skorstenstocken till vänster tycks vara omgjord på 40-talet då torpet bygges om. De nyaste brädorna i taket är säkert från den tiden. Men det är ”lagning” till? Och skvallrar gamla takets mörkbruna färg om ett senare datum än 1820-tal? Vore så rolig att få höra era funderingar! Tack på förhand. (Bild 2 och 3 visar andra delar av samma tak).
 
  • Gilla
JSnick
  • Laddar…
Kökstaket i mitt hus från c:a 1860 var också mörkbrunt.
Limfärg som färgats med kourin. Luktade dynga när jag tvättade ner färgen.
Takplankorna är med högsta sannolikhet spontade vilket är ett stort plus.
Väggarna har varit lerklinade. Det ser man på huggmärkena i stockarna.
Lagningarna är nog tillkomna när spisen togs bort.
 
  • Gilla
Kristina Bonander
  • Laddar…
V valter53 skrev:
Kökstaket i mitt hus från c:a 1860 var också mörkbrunt.
Limfärg som färgats med kourin. Luktade dynga när jag tvättade ner färgen.
Takplankorna är med högsta sannolikhet spontade vilket är ett stort plus.
Väggarna har varit lerklinade. Det ser man på huggmärkena i stockarna.
Lagningarna är nog tillkomna när spisen togs bort.
Tack för input. Kul att höra att du också hade ett mörkbrunt tak (även om färgens ingredienser inte var så aptitliga. Men man tog ju vad man hade!). Har läst att limfärg i tak vanligen var vit, men då är vi i alla fall två som har mörka tak. Vad gjorde du sedan med ditt tak efter att ha tvättat ner färgen? Målade? Med vilken färg och kulört?

Hälsningar Kristina
 
Har inte kommit så långt att det blivit målat.
Håller på att spackla och kvistlacka, men sen blir det matt vit linoljefärg.
 
  • Gilla
Kristina Bonander
  • Laddar…
V valter53 skrev:
Har inte kommit så långt att det blivit målat.
Håller på att spackla och kvistlacka, men sen blir det matt vit linoljefärg.
Precis vad jag också tänker. Natt vit linoljefärg.
Hälsningar Kristina
 
nikasp
Hej, du får bättre gissningar i Facebookgruppen ”Renovering av gamla hus och trädgårdar” https://www.facebook.com/groups/319216768475075/?ref=share Många kunniga och ta inte upp gips, plast, betong osv om du inte undrar hur man tar bort det
(Hänger mycket här också men det är mer inriktat på modernare hus och metoder)
 
nikasp nikasp skrev:
Hej, du får bättre gissningar i Facebookgruppen ”Renovering av gamla hus och trädgårdar” [länk] Många kunniga och ta inte upp gips, plast, betong osv om du inte undrar hur man tar bort det
(Hänger mycket här också men det är mer inriktat på modernare hus och metoder)
Tack för tipset men tyvärr bestämde jag för en tid sedan att sluta använda Facebook. Men som sagt, tack i alla fall!
 
nikasp
Kristina Bonander Kristina Bonander skrev:
Tack för tipset men tyvärr bestämde jag för en tid sedan att sluta använda Facebook. Men som sagt, tack i alla fall!
Jag var borta 7 år själv men det har blivit mycket bättre om man väljer grupper med omsorg och väljer bort annat. Förut var det bara nätforum som gällde för allt möjligt. Försökte i höstas hitta bra och aktivt svenskt Volkswagen-forum när jag bytte bilmärke men de få som fanns var ganska insomnade. På FB har man massor av bra svar på väldigt lite tid.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.