Hej
Renoverar hemma. Golvsliparen har slipat av vårat furugolv och lagt vitolja sedan vit mattlack. När de lagt vitolja för att få en vitare ton, golvet var väldigt röd gult, så ligger färgen i pölar på vissa ställen. Se bild.
Är det så det blir eller har man undlåtit att jämna ut pölarna?
Golvet har svart not men den är nu svart eller oftast vit. Blev sådär snyggt bitvis. Eller är det så det blir.
Jag trodde att de jämnar väl till de värsta pölarna/där det ligger tjock med vitt pigment.

Vad tycker ni?

• IMG_6233.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så snyggt, men det var det väl förmodligen inte när det var nytt heller vad jag kan se av virkes kvaliten. Är det ett fd undergolv?

F fribygg skrev:
Inte så snyggt, men det var det väl förmodligen inte när det var nytt heller vad jag kan se av virkes kvaliten. Är det ett fd undergolv?
Ja antagligen från 1920 men har samtidigt ramar runt om så jag vet inte, det brukar ju inte undergolv ha.
Annars är det allm intrycket trevligt. Just för bilden är tagen är träet så där. Annars faktiskt fint.
Men antar att man borde ha jämnat ut oljan innan lacken lades på?
Tack för svar!

Redigerat:
G Gornor Ulragh skrev:
Ja antagligen från 1920 men har samtidigt ramar runt om så jag vet inte, det brukar ju inte undergolv ha.
En fris runt om tyder ju på att golvet är tänkt att vara synligt, den synliga barkdragande kvisten å sin sida tyder på att det är ett enkelt undergolv.

G Gornor Ulragh skrev:
Hej
Renoverar hemma. Golvsliparen har slipat av vårat furugolv och lagt vitolja sedan vit mattlack. När de lagt vitolja för att få en vitare ton, golvet var väldigt röd gult, så ligger färgen i pölar på vissa ställen. Se bild.
Är det så det blir eller har man undlåtit att jämna ut pölarna?
Det är väldigt svårt att säga något utan att ha sett hur det såg ut innan. Ett över 100år gammalt golv kan ha råkat ut för mycket under åren som har förändrat golvets utseende och även förmåga att suga åt sig ny färg/olja/lack.
G Gornor Ulragh skrev:
Men antar att man borde ha jämnat ut oljan innan lacken lades på?
Absolut det är så självklart att man kan räkna med att de gjorde. Därför tror jag man kan misstänka att orsaken ligger i själva golvet snarare än hos hantverkarna. Om du anlitat duktiga erfarna hantverkare. Vilket jag räknar med att du har gjort.

Vad säger de när du frågar dem om detta?
G Gornor Ulragh skrev:
Annars är det allm intrycket trevligt. Just för bilden är tagen är träet så där. Annars faktiskt fint.
Generellt sett får man räkna med att ett så gammalt golv faktiskt ser gammalt och använt ut.
G Gornor Ulragh skrev:
Golvet har svart not men den är nu svart eller oftast vit. Blev sådär snyggt bitvis. Eller är det så det blir.
Men med tanke på att det tog 100år att få fram exakt denna äkta slitna känslan har den ett värde som är svårt att ersätta.
G Gornor Ulragh skrev:
Vad tycker ni?
Utseendet kan man ju tycka vad man vill om. Det som gäller är om du som ägare gillar det.

Vad andra tycker om ditt hem skulle jag strunta i. De skall inte bo där. Med det sagt skulle jag aldrig lagt på något pigment på ett så gammalt fint golv och förändra dess utseende. Fast vad jag tycker om utseende tycker jag alltså att du skall strunta i.

Grymma svar. Och trevligt.

Golvet är tjockt ca 28 mm kvar så det går att byta utseende igen. Att det är skav och inte perfekt passar oss. Vi har slipat en gång tidigare och det gulnade ngt hemskt så fort. Satsade på lack med uv skydd. Huset är brutalt ljust, fönster överallt o ligger fritt så alltid sol på golven.

Jag gillar den lite svala vita tonen men det kommer förstås gulna med tiden.

skall förstås snacka med golvsnubben från en mkt välrenommerad firma.
Tur att smaken är olika!
Trevlig kväll!

Tänk oxo på att det finns golvlack med och utan UV-skydd. Samt att det aldrig skadar att lägga på ett par lager extra. Både för UV-skydd och slitstyrka.

Trevlig kväll du oxo.
Ha det gott!

Inte för att jag är golvslipare, men är verkligen vitolja följt av vit mattlack en bra kombo?
Slipade själv ett parkettgolv för en månad sedan och använde enbart Bonas lacker.
De har en grundlack som finns i olika pigment. och sedan topplacker i en- eller tvåkomponentsvariant.
Kräver förstås 1-2 grundningar och 2-3 topplackeringar, men sen är man "hemma". Det är absolut toppklass på Bonas produkter.
T ex:
https://sturebymaskiner.se/produkt/forsaljning/ytbehandlingar/lack/bona-white-primer-grundlack/
https://sturebymaskiner.se/produkt/forsaljning/ytbehandlingar/lack/golvlack-bona-mega/

• Gilla
nino
  • Laddar…
O O skrev:
Tänk oxo på att det finns golvlack med och utan UV-skydd. Samt att det aldrig skadar att lägga på ett par lager extra. Både för UV-skydd och slitstyrka.

Trevlig kväll du oxo.
Ha det gott!
Tack
Vi fick med uv skydd, så får vi se vad det är värt!
Jag har ju inte gjort ngt själv. Golvslipare till allt.

Appropå utseendet med vita pölar så sa våra tonåringar, som aldrig bryr som om sådant här, spontant att det såg märkligt ut med pölarna med vit färg.
Återkommer när det löst sig och vi fått ett klart resultat.

Fd golvslipare här
Du menar det vita som är mellan brädorna?
Man lägger på oljan, polerar ut den. Överskott kommer då att hamna där det är som lägst.
Man vill helst inte kliva in på den nya oljade och polerade ytan.
Nästan omöjligt att undvika sånna pölar med olja när det inte är ett golv som ligger tätt ihop.
Hade man penslat ut oljan så hade det blivit vitt hela vägen, vilket iof kanske hade varit bättre.
Är det på många ställen?

• Gilla
Per Per
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fd golvslipare här
Du menar det vita som är mellan brädorna?
Man lägger på oljan, polerar ut den. Överskott kommer då att hamna där det är som lägst.
Man vill helst inte kliva in på den nya oljade och polerade ytan.
Nästan omöjligt att undvika sånna pölar med olja när det inte är ett golv som ligger tätt ihop.
Hade man penslat ut oljan så hade det blivit vitt hela vägen, vilket iof kanske hade varit bättre.
Är det på många ställen?
Det är ju överallt typ varannan bräda. Det är ju fortfarande blött under en tunn hinna med lack, jag trodde att de skulle torka up överskottet. Jag fattar att det lägger sig där det är lite lägre och att man kunde torka upp det delvis innan lacken. Jag fattar att det är svårt med springor men om golvet är torrt att gå på men oljan är blöt då kunde man torka upp det värsta överskottet…det som nu sprack och hamna i strumpan istället??
IMG_6237.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok ja det där borde man kunnat gjort bättre

• Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
Ok
Ansv golvläggare skall fixa de mest framträdande skarvarna. Kommer sannolikt bli sådär.
På ovanvåning skippade vi extra färg och lade på 1-2 lager extra lack som har tonen extravit. Blev jättebra.

Kan tycka att golvläggarna borde kunnat detta …
Allt annat kanon. Fint slipat, jämnt, lackning jättefin, infärgning …. haveri.

Pust

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.