Vad tycker ni: Är det rätt eller fel att Ebba Busch vinner i Mark o Miljödomstolen.
Strandskydds dispenslotteriet att få ha två bryggor + gästhus vid vattnet?
Kommunen gav dispens. länsstyrelsen överklagade och undanröjde dispensen. Nu ger Mark och miljödomstolen Ebba busch rätt att anlägga två bryggor plus gäst hus på den omtvistade villan.?
https://www.expressen.se/ekonomi/bo..._ffz9wAm6xRujy_Ig0_aem_y24OcdZHxgStGcIkeGY20w
Strandskydds dispenslotteriet att få ha två bryggor + gästhus vid vattnet?
Kommunen gav dispens. länsstyrelsen överklagade och undanröjde dispensen. Nu ger Mark och miljödomstolen Ebba busch rätt att anlägga två bryggor plus gäst hus på den omtvistade villan.?
https://www.expressen.se/ekonomi/bo..._ffz9wAm6xRujy_Ig0_aem_y24OcdZHxgStGcIkeGY20w
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att strandskyddet i sin nuvarande form är överdrivet strikt och ser att det bör vara möjligt både för dej och mej och många andra att bygga brygga eftersom Ebba får..
Gästhus vet jag inte om det behöver vara strandnära, för egen del skulle jag hellre uppföra båthus med bastu och enklare övernattningsmöjlighet i strandkanten om strandskyddet inte hindrade mig.
Gästhus vet jag inte om det behöver vara strandnära, för egen del skulle jag hellre uppföra båthus med bastu och enklare övernattningsmöjlighet i strandkanten om strandskyddet inte hindrade mig.
Det var väl mer att länsstyrelsen i detta fall missade i sin bedömning av strandskyddet och var för strikt. Man får skärpa sig och se över sina interna rutiner och kompetens så att man inte fattar felaktiga beslut igen helt enkelt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 205 inlägg
Jag tycker att framför allt Expressen verkar fått saker om bakfoten – igen. Det handlar inte om strandskyddsdispens utan om renovering av två befintliga bryggor. Länsstyrelsen verkar iofs. fått flr sig att den ens var så förfallen att den inte skulle få renoveras, och eventuellt även att någon del av anläggningen inte skulle varit från före -75.
Men för tidningen handlar det uppenbarligen inte om juridik, utan precis som med själva fastighetsförvärvet (som var helt uppenbart att det skulle gå hennes väg) så är nyheten Ebba Busch. Vad hon gjorts eller drabbats av är sekundärt.
Det vore bättre om någon kunde lägga upp eller länka till domen snarare än vad en skvallerjournalist skrivit.
Men för tidningen handlar det uppenbarligen inte om juridik, utan precis som med själva fastighetsförvärvet (som var helt uppenbart att det skulle gå hennes väg) så är nyheten Ebba Busch. Vad hon gjorts eller drabbats av är sekundärt.
Det vore bättre om någon kunde lägga upp eller länka till domen snarare än vad en skvallerjournalist skrivit.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 205 inlägg
Här hade jag fel. Det är ett dispensärende då bryggorna ska ersättas, inte renoveras.Nötegårdsgubben skrev:
Det är målnummer M 5673-25 från mark- och miljödomstolen i Nacka tingsrätt. Jag har läst domen, men tänker inte lägga upp hela här.
Men kärnan i beslutet är
MMD skrev:
Det verkar vara ett vettigt beslut. Båda bryggorna fanns på platsen även om de var i dåligt skick.
Vi har gjort en likande visserligen renovering av en liten brygga som börjat rasa men det räckte med renovering för oss.
Men det finns förstås olika intressen som tas upp i artikeln. Att kustlinjer som där jag bor som är attraktiva helt privatiseras och att allmänheten inte har tillgång/stängsutetycker jag är ett stort problem, av flera skäl, bla av demokratiska och rättvise skäl, tillgång till vatten och kust. Jag tycker att allemansrätten är ngt av det bästa vi har. Frihet att röra sig i fjäll skog och hav. Fantastiskt.
Där vi bor har många grannar smygprivatoserat allmänn mark, dragit om gångstigar från vattnet till andra sidan sina fastigheter, satt upp häckar etc etc. Kommunen som är synnerligen konservativ har valt att inte agera på detta.
Samtidigt, vi är nästan de enda som är på bryggan. Det ligger massor med bryggor och fina båtar men nästan aldrig att man ser någon där.
Verkar lite slarvigt av Länstyrelsen men det kanske var så att tavlan och annat bla dök upp som bevisning när det blev allvar iom Markdomstolen ?
Tänk vad en enkel husmåleri tavla kan vara värd !
Vi har gjort en likande visserligen renovering av en liten brygga som börjat rasa men det räckte med renovering för oss.
Men det finns förstås olika intressen som tas upp i artikeln. Att kustlinjer som där jag bor som är attraktiva helt privatiseras och att allmänheten inte har tillgång/stängsutetycker jag är ett stort problem, av flera skäl, bla av demokratiska och rättvise skäl, tillgång till vatten och kust. Jag tycker att allemansrätten är ngt av det bästa vi har. Frihet att röra sig i fjäll skog och hav. Fantastiskt.
Där vi bor har många grannar smygprivatoserat allmänn mark, dragit om gångstigar från vattnet till andra sidan sina fastigheter, satt upp häckar etc etc. Kommunen som är synnerligen konservativ har valt att inte agera på detta.
Samtidigt, vi är nästan de enda som är på bryggan. Det ligger massor med bryggor och fina båtar men nästan aldrig att man ser någon där.
Verkar lite slarvigt av Länstyrelsen men det kanske var så att tavlan och annat bla dök upp som bevisning när det blev allvar iom Markdomstolen ?
Tänk vad en enkel husmåleri tavla kan vara värd !
Man ska ha klart för sig att bedömningarna i såna här fall är just det - bedömningar. Det är inte helt ovanligt att olika instanser kommer till olika slutsatser när två utfall är möjliga utifrån praxis och vägledningar. Ibland måste någon bara sätta ner foten. Det är så systemet är uppbyggt. En ev. överklagan till MÖD kan återigen rendera ett omvänt utfall.
Klicka här för att svara