661 läst ·
14 svar
661 läst
14 svar
Vad tycker ni om detta med körkortsålder ?
Ett av förslagen är ju hälsokontroll var femte år när man fyller 70 år och framåt.
Närmar mej 70 år själv och tycker det vore ett bra förslag för att om möjligt minska
olyckor.
https://www.msn.com/sv-se/samhället...1&cvid=6a55fa8e33bd48aeb7858f1a9cea8514&ei=32
Närmar mej 70 år själv och tycker det vore ett bra förslag för att om möjligt minska
olyckor.
https://www.msn.com/sv-se/samhället...1&cvid=6a55fa8e33bd48aeb7858f1a9cea8514&ei=32
Såg faktiskt en incident med en äldre förare när man stod och
pratade med bekanta på en parkering vid en större mataffär idag.
Hörde ett väldans skrapande och då var det en äldre bilförare
som skulle parkera sin större Volvo bredvid den "buren" där
kundvagnarna förvaras.
På sidan av detta utrymme hängde en skräpkorg av större modell
av plåt som Volvon var och skrapade i . Sen backade bilen lite
och tog fart så det vek den vänstra backspegen också 😮
Hen kollade inte på bilen utan gick bara in i affären och handlade.
pratade med bekanta på en parkering vid en större mataffär idag.
Hörde ett väldans skrapande och då var det en äldre bilförare
som skulle parkera sin större Volvo bredvid den "buren" där
kundvagnarna förvaras.
På sidan av detta utrymme hängde en skräpkorg av större modell
av plåt som Volvon var och skrapade i . Sen backade bilen lite
och tog fart så det vek den vänstra backspegen också 😮
Hen kollade inte på bilen utan gick bara in i affären och handlade.
Det är alltid lätt att ropa efter kontroller, förarprov osv, men samhällets kostnad måste vägas mot nyttan - det är inte alltid tydligt at det är en bra idé…. Ett snabbt överslag mha AI med ett läkarbesök i år för alla 70, 75 och 80 åringar kostar närmare en miljard per år.
På plussidan finns förstås några olyckor som inte händer tack vare detta, och en besparing när man hittar sjukdomar tidigare än man kanske annars skulle gjort (sådant kan ju bli rätt stora pengar över hela befolkningen).
Det måste rimligen också ses som ett intrång i privata frågor för individen - man kanske inte vill veta att man är sjuk?
Kan man använda 1MRD till åtgärder i andra åldersgrupper för att få större effekt?
På plussidan finns förstås några olyckor som inte händer tack vare detta, och en besparing när man hittar sjukdomar tidigare än man kanske annars skulle gjort (sådant kan ju bli rätt stora pengar över hela befolkningen).
Det måste rimligen också ses som ett intrång i privata frågor för individen - man kanske inte vill veta att man är sjuk?
Kan man använda 1MRD till åtgärder i andra åldersgrupper för att få större effekt?
Kostnaden för proverna kommer väl drabba individ, inte samhället?MathiasS skrev:
Det är alltid lätt att ropa efter kontroller, förarprov osv, men samhällets kostnad måste vägas mot nyttan - det är inte alltid tydligt at det är en bra idé…. Ett snabbt överslag mha AI med ett läkarbesök i år för alla 70, 75 och 80 åringar kostar närmare en miljard per år.
Jag fick iaf betala ur egen ficka både för synprov och läkarundersökning när jag förnyade mina tunga behörigheter för några år sen.
Att lämna ifrån sig körkortet är alltid ett alternativ för de som inte önskar få "veta att man är sjuk".
Jag ser inga problem alls med att tvinga folk att genomgå detta från en viss ålder för att få privilegiet att tillåtas fortsätta inneha körkort.
Det är tvärtemot vad många verkar tro inte en mänsklig rättighet att få köra bil, är man av orsak eller annan på något sätt olämplig att framföra ett fordon och riskerar att utsätta sig själv och andra runt omkring för fara så bör inte samhället tillåta att man innehar körkort.
Jag har argumenterat för införandet av liknade prover så länge jag kan minnas, jag kan för mitt liv inte förstå att något liknande inte redan är på plats för länge länge sen.
Med samhället avsåg jag här hela kollektivet ink medborgare. Oavsett vem kostnaden drabbar måste det beaktas.K Kasken skrev:Kostnaden för proverna kommer väl drabba individ, inte samhället?
Jag fick iaf betala ur egen ficka både för synprov och läkarundersökning när jag förnyade mina tunga behörigheter för några år sen.
Att lämna ifrån sig körkortet är alltid ett alternativ för de som inte önskar få "veta att man är sjuk".
Jag ser inga problem alls med att tvinga folk att genomgå detta från en viss ålder för att få privilegiet att tillåtas fortsätta inneha körkort.
Det är tvärtemot vad många verkar tro inte en mänsklig rättighet att få köra bil, är man av orsak eller annan på något sätt olämplig att framföra ett fordon och riskerar att utsätta sig själv och andra runt omkring för fara så bör inte samhället tillåta att man innehar körkort.
Jag har argumenterat för införandet av liknade prover så länge jag kan minnas, jag kan för mitt liv inte förstå att något liknande inte redan är på plats för länge länge sen.
Jag har för egen del ingen bestämd uppfattning om detta. Jag kan se fördelar med ett införande, men jag kan också se att det kan ha dramatisk påverkan på äldres livssituation. Det kan vara helt avgörande att i maklig takt ta sig till affären och handla själv eller träffa andra. De flesta äldre saktar ner och anpassar sig medvetet eller omedvetet till sin oförmåga att köra som de gjorde för 30 år sedan.
Jag förstår absolut vad du menar, men...MathiasS skrev:
Med samhället avsåg jag här hela kollektivet ink medborgare. Oavsett vem kostnaden drabbar måste det beaktas.
Jag har för egen del ingen bestämd uppfattning om detta. Jag kan se fördelar med ett införande, men jag kan också se att det kan ha dramatisk påverkan på äldres livssituation. Det kan vara helt avgörande att i maklig takt ta sig till affären och handla själv eller träffa andra. De flesta äldre saktar ner och anpassar sig medvetet eller omedvetet till sin oförmåga att köra som de gjorde för 30 år sedan.
Personligen anser jag att de risker som det innebär att tillåta halvblinda äldre individer som riskerar att klappa ihop vilken sekund som helst i hjärtattack, stroke, krampanfall, eller vad som helst inte vägs upp av motiveringen att de äldre måste kunna åka o handla o hälsa på folk...
Då ser jag hellre att den som tvingas lämna ifrån sig lappen av medicinska skäl blir berättigad kanske subvention på hemkörning av matvaror, eller kollektivtrafik. Kanske skulle det gå att inkl även denna grupp inom reglerna för färdtjänst?
Jag förstår precis vilka utmaningar det kan innebära för någon att tvingas lämna ifrån sig körkortet.
Men att argumentera för att de äldre bör få fortsätta ha körkort trots att de inte längre uppfyller de medicinska kraven är enligt mig att angripa problemet från helt fel håll.
Detta är ju tyvärr något som gäller oss alla och uppenbarligen finns det även 49-åringar som tycker de ser så dåligt i mörker att de helst avstår. Ska vi då införa ett dagljus-körkort för @Mugmaz? Och vad gör vi med alla yngre människor som bara är skitdåliga på att köra bil men som ändå får köra i 40 år till utan kontroll - kanske ska vi ha förarprov vartannat år för att sålla lite?K Kasken skrev:
Jag provocerar lite för att visa att det inte är så svartvitt. Och, jag tror du gravt underskattar värdet för äldre att kunna ta hand om sig själva.
När vi tar körkort är den enda check som görs att vi ser något. Det kanske räcker med det då? Dessutom är det väl redan så att läkare måste rapportera problem som har påverkan på förmågan att köra?K Kasken skrev:
Körkort med olika villkor är ju inget nytt, det finns det ju redan en hel del. Nya flugan att bara ha behörighet att köra automatväxlade bilar t.ex, eller att man måste använda sina glasögon om man behöver ha glasögon för att uppnå synkraven.MathiasS skrev:
Detta är ju tyvärr något som gäller oss alla och uppenbarligen finns det även 49-åringar som tycker de ser så dåligt i mörker att de helst avstår. Ska vi då införa ett dagljus-körkort för @Mugmaz? Och vad gör vi med alla yngre människor som bara är skitdåliga på att köra bil men som ändå får köra i 40 år till utan kontroll - kanske ska vi ha förarprov vartannat år för att sålla lite?
Jag provocerar lite för att visa att det inte är så svartvitt. Och, jag tror du gravt underskattar värdet för äldre att kunna ta hand om sig själva.
När vi tar körkort är den enda check som görs att vi ser något. Det kanske räcker med det då? Dessutom är det väl redan så att läkare måste rapportera problem som har påverkan på förmågan att köra?
Så helt orimligt är det inte alls att de som har dåligt mörkerseende enbart tillåts köra i dagsljus.
De som är fullt friska men bara är odugliga på att köra bil bör trafikpolisen uppmärksamma och ta körkortet för, i en perfekt värld. Bara på vägen till o från jobbet möter jag varje dag flera stycken som uppvisar kör-beteende som mycket tydligt visar att de är fullkomligt olämpliga körkortsinnehavare.
Ang fortbildning så anser jag att även det vore på sin plats.
Tillståndet att köra yrkesmässig trafik kräver ju sen länge 40tim fortbildning var 5te år.
Trafikregler och lagar ändras titt som tätt, det är på inget sätt orimligt med fortbildning för att behålla körkortet.
Personligen anser jag att det vore på sin plats att alla fick göra om teoriprovet med några års mellanrum för att få behålla körkortet.
35-50års åldern är ju de som i minst antal är vållande till trafikolyckor.Mugmaz skrev:
Är det några som sticker ut så är det definitivt 18-25år åldern.
Inte pensionärer, speciellt om vi pratar dödsolyckor.
Klicka här för att svara