Huset det gäller är ett torp från 1800-talet med nedervåning på ca. 30 kvm och 1 rum och kök. Ett uttag ska utöver de på nedervåningen dras upp till våning 2. Den nuvarande elen är installerad vid olika tidsperioder under 1900-talet. Det mesta är väldigt gammalt med metallhöljen över kablarna. All el är utanpåliggande vilket även den nya elen ska vara. Utöver eluttag och strömbrytare så finns även 3 st direktverkande el-element.
Jag är fundersam främst över arbetskostnaden Har inte fått svar på vilket timpris de har än, men när jag räknar på ett timpris på 800 kr inkl moms, liten kommun i Södra Norrland, så blir det 67,5 timmar. Låter inte det mycket för mitt lilla hus?
Kommer att ta in fler offerter men är intresserad av vad som kan vara rimligt.
Jag är fundersam främst över arbetskostnaden Har inte fått svar på vilket timpris de har än, men när jag räknar på ett timpris på 800 kr inkl moms, liten kommun i Södra Norrland, så blir det 67,5 timmar. Låter inte det mycket för mitt lilla hus?
Kommer att ta in fler offerter men är intresserad av vad som kan vara rimligt.
Fick svar nu angående timpriset, 540 kr exklusive moms. Det blir då alltså 80 arbetstimmar, 2 hela veckor. Tar det så lång tid?unki skrev:
Huset det gäller är ett torp från 1800-talet med nedervåning på ca. 30 kvm och 1 rum och kök. Ett uttag ska utöver de på nedervåningen dras upp till våning 2. Den nuvarande elen är installerad vid olika tidsperioder under 1900-talet. Det mesta är väldigt gammalt med metallhöljen över kablarna. All el är utanpåliggande vilket även den nya elen ska vara. Utöver eluttag och strömbrytare så finns även 3 st direktverkande el-element.
Jag är fundersam främst över arbetskostnaden Har inte fått svar på vilket timpris de har än, men när jag räknar på ett timpris på 800 kr inkl moms, liten kommun i Södra Norrland, så blir det 67,5 timmar. Låter inte det mycket för mitt lilla hus?
Kommer att ta in fler offerter men är intresserad av vad som kan vara rimligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
För det första så bör du få specat var dte skall vara uttag. Med den spec vi ser på offerten, så skulel du kunna få ett uttag i rummet, och kanske ett i hela köket utöver spis och kylskåpsuttag.
Om man räknar ut hur många uttag och brytare det skall vara i hela huset, och provar att sätta grovt en timme per sådan apparat för att klamra kabel och montera apparaten (vilket känns lite i överkant), och någras timmar för centralen. Så kanske man får en grov uppskattning. Man skall komma ihåg att vissa kabeldragningar kan vara från centralen i ena änden av bygganden till andra änden, med en klammer per 15 - 20 cm. Andra kablar kan vara 2m från en kopplingsdosa till en brytare.
Även materialet kan man behöva undersöka lite, jag skulle prova att se var man hamnar om man räknar ca- 200 - 250 kr per uttag/brytare inkl. kablar och klammers etc Elcentralen, kanske 5000 kr (bör vara billigare).
Om man med dessa beräkningar hamnar väldigt off i förhållande till offerten, så skulle jag nog ta in fler, eller diskutera/förhandla.
Om man räknar ut hur många uttag och brytare det skall vara i hela huset, och provar att sätta grovt en timme per sådan apparat för att klamra kabel och montera apparaten (vilket känns lite i överkant), och någras timmar för centralen. Så kanske man får en grov uppskattning. Man skall komma ihåg att vissa kabeldragningar kan vara från centralen i ena änden av bygganden till andra änden, med en klammer per 15 - 20 cm. Andra kablar kan vara 2m från en kopplingsdosa till en brytare.
Även materialet kan man behöva undersöka lite, jag skulle prova att se var man hamnar om man räknar ca- 200 - 250 kr per uttag/brytare inkl. kablar och klammers etc Elcentralen, kanske 5000 kr (bör vara billigare).
Om man med dessa beräkningar hamnar väldigt off i förhållande till offerten, så skulle jag nog ta in fler, eller diskutera/förhandla.
80 timmar är en vecka för två gubbar, inkl restid.
Hur mycket jobb med mätarskåp, servis, central?
Lägg till rivningen också så hamnar vi nog där.
Hur mycket jobb med mätarskåp, servis, central?
Lägg till rivningen också så hamnar vi nog där.
Rimligt pris om det är inkl materialunki skrev:
Huset det gäller är ett torp från 1800-talet med nedervåning på ca. 30 kvm och 1 rum och kök. Ett uttag ska utöver de på nedervåningen dras upp till våning 2. Den nuvarande elen är installerad vid olika tidsperioder under 1900-talet. Det mesta är väldigt gammalt med metallhöljen över kablarna. All el är utanpåliggande vilket även den nya elen ska vara. Utöver eluttag och strömbrytare så finns även 3 st direktverkande el-element.
Jag är fundersam främst över arbetskostnaden Har inte fått svar på vilket timpris de har än, men när jag räknar på ett timpris på 800 kr inkl moms, liten kommun i Södra Norrland, så blir det 67,5 timmar. Låter inte det mycket för mitt lilla hus?
Kommer att ta in fler offerter men är intresserad av vad som kan vara rimligt.
Om du är osäker så ta offert från annat företag och jämför
Tack för ditt svar. Bra att ha något att utgå från 😊H hempularen skrev:För det första så bör du få specat var dte skall vara uttag. Med den spec vi ser på offerten, så skulel du kunna få ett uttag i rummet, och kanske ett i hela köket utöver spis och kylskåpsuttag.
Om man räknar ut hur många uttag och brytare det skall vara i hela huset, och provar att sätta grovt en timme per sådan apparat för att klamra kabel och montera apparaten (vilket känns lite i överkant), och någras timmar för centralen. Så kanske man får en grov uppskattning. Man skall komma ihåg att vissa kabeldragningar kan vara från centralen i ena änden av bygganden till andra änden, med en klammer per 15 - 20 cm. Andra kablar kan vara 2m från en kopplingsdosa till en brytare.
Även materialet kan man behöva undersöka lite, jag skulle prova att se var man hamnar om man räknar ca- 200 - 250 kr per uttag/brytare inkl. kablar och klammers etc Elcentralen, kanske 5000 kr (bör vara billigare).
Om man med dessa beräkningar hamnar väldigt off i förhållande till offerten, så skulle jag nog ta in fler, eller diskutera/förhandla.
Klicka här för att svara


