60 474 läst ·
470 svar
60k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Nu har jag inte läst hela tråden men jag läste en del av artikeln:L Ludde67 skrev:
"Att tvätta bilen på uppfarten kan snart vara ett minne blott i Sverige. Nu kräver branschen ett totalförbud.
– Det skulle vara bra om staten visar en tydlighet mot detta och lagstiftar, säger Robert Dimmlich på föreningen Hållbar Biltvätt och som är vd för Sveriges servicestationer."
Inga lagstiftare alltså.
Då är det väl mer rimligt att om detta lagstiftas att staten ålägger branschen att tillhandahålla gratis tvättplatser för de som vill tvätta bilen själv!P-plats skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det är så Carup jobbar. De skriver en rubrik som någon triggar på och postar en länk på olika forum och så tjänar man pengar på att folk klickar...I Incinerator skrev:Nu har jag inte läst hela tråden men jag läste en del av artikeln:
"Att tvätta bilen på uppfarten kan snart vara ett minne blott i Sverige. Nu kräver branschen ett totalförbud.
– Det skulle vara bra om staten visar en tydlighet mot detta och lagstiftar, säger Robert Dimmlich på föreningen Hållbar Biltvätt och som är vd för Sveriges servicestationer."
Inga lagstiftare alltså.
Alla länkar till Carup, Marcus Oscarsson etc ska man helt enkelt undvika, det finns ingen anledning att stötta sånt.
Att tvätta på gatan så att tvättvattnet rinner ner i dagvattenbrunnarna är inte tillåtet där jag bor men inne på tomten är det tillåtet om inget tvättvatten når dagvattenledningarna.E Ekna skrev:Jag tycker spontant att det låter som en god ide. Jag ser gärna att alla som tvättar av bilen på gatan slutar med det, några har gjort det efter påpekande att smutsvattnet rinner direkt ned till badplatsen utan någon som helst filtrering, men inte alla.
Jag tänker mig att alla håller med om att det är bra att vi begränsar utsläpp av oljor/tungmetaller i livs-, dricks- och badvatten, frågan är hur man gör det effektivast. Jag är inte främmande för att lagstiftning är en effektiv och gångbar väg framåt.
Nu tvättar alla här inne såklart bara sin bil en gång om året med en biologisk barriär emellan, tumme upp, men så tycks långt ifrån alla göra.
Vilket man gör genom ständiga kontroller.Claes Sörmland skrev:
Därför att miljöproblemet är just petroleumprodukternas eller tungmetallernas koncentrering. Och det vanliga sättet att ta hand om problemet är att spä ut det. Om man inte skapar höga koncentrationer från början skapar man således inget mlijöproblem som behöver hanteras.
Centrala biltvättar skapar således miljöproblem som måste hanteras.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Det är väl det som är lagen just nu; Att du måste ta hand om ditt tvättvateen, antingen genom att du har mjuka ytor som filtrerar det, eller om du har egen avloppsbrunn med rening/filter - du får inte släppa ut tvättvatten i vanliga dagvattenbrunnar.D Dilato skrev:
Hoppas inte detta förslag går igenom; det blir också en konstig lagstiftning med massa specialfall: Får man tvätta en båt ? Ett altantak ? En motorcykel? En Cykel ? Kan jag tvätta en motor (utan tillhörande bil ? Osv
Just nu är lagen "heltäckande"; Dvs tvättningen är inte en issue, det är att du inte får släppa ut miljöfarliga ämnen.
Sen går många kommuner ut med att det är olämpligt med just biltvätt, och i tex min kommun, Järfälla, brukar dom bifoga 50 kr rabatt på en tvättstation som uppmuntran att inte tvätta på uppfarten (de flesta uppfarter är hårdbelagda i den kommunen - nära storstad)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det är väl inte ens uppe för diskussion någonstans, så risken är väl försumbar.klaskarlsson skrev:
Själv har jag ett förslag, alla som äger en bil ska betala mig 10 kr varje månad för den. Jag kanske ska tipsa Carup om mitt förslag...
Själv hoppas jag mitt förslag går igenom, men jag misstänker att jag är rätt ensam om det. 😉
Jäkla trams att låta egenintressenter få köra lobby på sånt som egentligen inte fyller något syfte.
"Att laga mat hemma kan snart vara ett minne blott i Sverige. Nu kräver branschen ett totalförbud mot matlagning i hemmet för att minimera onödigt matsvinn."
– Det skulle vara bra om staten visar en tydlighet mot detta och lagstiftar, säger Anna Lindqvist på föreningen Hållbar Mathantering och som är vd för Sveriges restaurangförbund."
"Att laga mat hemma kan snart vara ett minne blott i Sverige. Nu kräver branschen ett totalförbud mot matlagning i hemmet för att minimera onödigt matsvinn."
– Det skulle vara bra om staten visar en tydlighet mot detta och lagstiftar, säger Anna Lindqvist på föreningen Hållbar Mathantering och som är vd för Sveriges restaurangförbund."
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Alla föroreningar man kan peka på vill man såklart förbjuda om man kan. Det här är ju typ bara budskap som man skapar en sanning om som har en ganska liten påverkan rent konkret. Man kan såklart peka på en massa saker om att det är bättre att få föroreningar på ett och samma ställe där det finns en dokumentation på att här renas det. Jättebra. Men rent generellt så klarar naturen av väldigt mycket föroreningar helt själv också men det finns inget myndighetsgodkännande på det............
Även breda däck ska orsaka en massa fina partiklar när de vrids runt och dubbdäcken behövs för att göra rispor i halt underlag så att de odubbade däcken får bättre grepp, så börja inte med en massa onödiga förbud.M MagHam skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
”Nu blir det förbjudet att klippa gräset hemma! På grund av många olyckor varje år med gräsklippare så föreslår nu Anders Gräs, ordförande i Trädgårdsskötselsföretagens intresseorganisation ett totalförbud ”D Dkvist skrev:Jäkla trams att låta egenintressenter få köra lobby på sånt som egentligen inte fyller något syfte.