J Jodenmarck skrev:
Viss skillnad på vattenslang & elkabel med starkström.
Fast det handlar om att intresseorganisationer får igenom lagar som de tjänar pengar på. Tänk om bilmekanikerna fick igenom ett förbud för folk att meka med bilar för att det sker någon/några olyckor varje år som beror på att någon hemmamekare gjort någon miss. Eller någon som byter hjul och glömmer att dra åt så hjulet lossnar på motorvägen och har ihjäl någon. Det handlar om att lobbygrupper på olika sätt påverkar politiker att stifta lagar i deras intresse.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tänk om bilmekanikerna fick igenom ett förbud för folk att meka med bilar
Jag är nästan förvånad att det ännu inte har förbjudits. Men snart är vi nog där... 😢

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Fast det handlar om att intresseorganisationer får igenom lagar som de tjänar pengar på. Tänk om bilmekanikerna fick igenom ett förbud för folk att meka med bilar för att det sker någon/några olyckor varje år som beror på att någon hemmamekare gjort någon miss. Eller någon som byter hjul och glömmer att dra åt så hjulet lossnar på motorvägen och har ihjäl någon. Det handlar om att lobbygrupper på olika sätt påverkar politiker att stifta lagar i deras intresse.
Jag tycker inte elektrikerkravet är ens nära jämförbart. Där fanns det ändå ett stort problem, som gjorde att man införde ett system för att hantera behörigheter, för över 100 år sen. Skulle man komma med samma krav idag är det inte säkert att man fått igenom det i den utsträckning som idag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Organisationen kanske skulle börja med att ta bort underspolningen på biltvättar.
För om det nu kommer ut en massa olja med tvättvattnet, så är den största delen säkert från just underspolning.
Eller ännu bättre, se till att biltillverkarna inte tillverkar dåliga tätningar så motorerna börjar läcka olja.

Lite moment 22 är att de flesta självtvättar inte tillåter kallavfettning.I en borsttvätt ska man inte använda det för att borstarna blir förstörda.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Men just starkström är skillnad.
Hempul kan resultera i förstörda villor och innebrända barn.

Men själva lobbygrupper på detta vis är fel.
Den här tror jag betalar tidningar/ siter att framhäva ämnet.
Nu kommer detta dock aldrig bli ett stopp för biltvätt hemma , då den branchen omsätter för mycket pengar som genererar till stadskassan.
Mekonomen/biltema/Jula/Meguiars /sonax osv osv

Sen om det är farligt för blommorna är en annan sak , cigaretter är ännu farligare , men det ger klirr i stadskassan.

L Ludde67 skrev:
Kravet: Förbud mot biltvätt hemma i ny lag | Carup.se [länk]
..o som av en händelse så är det biltvättsföretagens lobbyorganisation som, helt oväntat🤣, fåttmediautrymme i MSM för att driva opponionen🤑

L Ludde67 skrev:
Vansinne. Ytterligare ett sätt att inskränka friheten, skapa intäkter hos biltvättarna och använda miljön som ursäkt.

L Ludde67 skrev:
Idioti, nästa blir väl förbud att tvätta håret med schampo hemma 🤮🕳️🥊

K Kasken skrev:
Tur att man satt ner när man läste....
Vilken chock att en lobbyorganisation försöker kräva lagstiftning att det ska göras olagligt att inte nyttja deras medlemmars tjänster.... Fruktansvärt svårtippat 🙄
Bra med ett förbud. Jag har en granne som tvättar bilen på uppfarten varje dag. Han borde läggas in på psyket.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hej!

Helt rimligt förslag om vattnet med olika kemikalier, motorolja/gummipartiklar/bromsdamm (giftiga, cancerframkallande tyvärr) skulle hamna orenat i älvar/sjöar/hav.
Det gäller den kummulativa effekten på miljön.
Därför tvättar jag aldrig bilen hemma, bara enstaka gånger med vatten. Jag visste det redan 15 år sedan när jag bodde i Ungern att man bör undvika det för miljöns skull.

Vänlig hälsning,

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tycker sådana förslag borde förbjudas

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Skräll att dom som säljer tjänsten biltvätt vill att folk ska sluta hemma och tvingas betala för att tvätta hos dom.

Precis som med luftvärmepumpar med snabbkopplingar som Jula bl.a sålde en gång i tiden.
Vart ett jäkla liv från alla servicetekniker (troligen pga förlorade installationsjobb) att det skulle förbjudas.

Sedan i samma veva gick installationskostnaderna upp rejält på pumparna 😅

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad händer om man parkerar bilen hemma och det börjar regna?
Förutsätter att du aldrig parkerar ute utan att du som bilägare självklart har byggt ett garage med oljeavskiljare som du alltid parkerar i.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det någon länk till artikeln?
Det är helt Okej om dom som har kommit med lagen står för kostnaden för att tvätta den på en biltvätt, eller håller vägarna damm och smutsfria , för skiten på bilarna kommer från vägarna. Ordnar de gratis biltvätt kommer alla utan problem att låta bli att tvätta hemma.

• Gilla
Saintus
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker inte elektrikerkravet är ens nära jämförbart. Där fanns det ändå ett stort problem, som gjorde att man införde ett system för att hantera behörigheter, för över 100 år sen. Skulle man komma med samma krav idag är det inte säkert att man fått igenom det i den utsträckning som idag.
Stort problem? Du verkar ha gått på lobbygruppens propaganda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.