61 207 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Försumbar vet jag inte. Tänk på t.ex. elektrikerbranschen, där lobbade de igenom att folk knappt får göra något med sina egna privatägda elinstallationer. Där argumenterade de med säkerhet, tvättfirmorna argumenterar med miljö. Båda dessa ämnen är sådant som politiker kan tycka låta bra.Fairlane skrev:
Min erfarenhet är att det inte räcker. Det finns rätt många trådar på forumet som tyder på att jag inte är ensam om den erfarenheten.I Incinerator skrev:
Men det spelar ingen roll, för min poäng är att avtalsvillkoren som Stockholm Vatten och Avfall presenterar är tämligen ogenomtänkta och enligt min mening aldrig skulle hålla vid en prövning, till den del de förbjuder att normala avfettande lösningsmedel som diskmedel och normala "hushållssyror" som exempelvis ättika och citronsyra tillförs avloppet. Sen begriper jag naturligtvis att Stockholm Vatten och Avfall inte är så galna att de skulle dra en avkalkning till domstol, hoppas jag i alla fall...
Jag använder riktig pulver, inga jäkla 3 i 1 tabletter och kör på full effekt inget jäkla snålprogram och har aldrig haft minsta lilla illaluktande i min diskmaskin, aldrig.Alfredo skrev:
Min erfarenhet är att det inte räcker. Det finns rätt många trådar på forumet som tyder på att jag inte är ensam om den erfarenheten.
Men det spelar ingen roll, för min poäng är att avtalsvillkoren som Stockholm Vatten och Avfall presenterar är tämligen ogenomtänkta och enligt min mening aldrig skulle hålla vid en prövning, till den del de förbjuder att normala avfettande lösningsmedel som diskmedel och normala "hushållssyror" som exempelvis ättika och citronsyra tillförs avloppet. Sen begriper jag naturligtvis att Stockholm Vatten och Avfall inte är så galna att de skulle dra en avkalkning till domstol, hoppas jag i alla fall...
Jag vet att det myglas med dessa kontroller och släpps ut orenat vatten, men i en perfekt värld....Claes Sörmland skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Fast det var väldigt länge sen och då var det också ett problem med att folk dog, så jag tycker inte att det är helt jämförbartL lbgu skrev:
Jag med! 👍I Incinerator skrev:
Jag med! 👍 Åtminstone i 75 procent av diskningarna eller något sådant.I Incinerator skrev:
Inte jag heller! 👍I Incinerator skrev:
Inget av det ovan ändrar dock min inställning att en regelbunden körning av maskinvårdsprogrammet med en rejäl slatt citronsyra hjälper till att hålla maskinen ren och kalkfri. Tycker man inte att det behövs, behöver man naturligtvis inte göra det, men jag tycker det är en billig "försäkring" mot att maskinen "sunkar ner sig". Däremot skippar jag helt speciella "maskinrengöringsmedel" då jag uppfattar dessa som löjligt överprissatta.
Med det sagt släpper jag detta sidospår. 😀
Nej, de vil forbyde regnvejr eller lægge en høj skat på det. Iøvrigt, så bragte de samme artikel sidste år (2025) og den kommer såmænd nok også næste år, og næste år osv.P Peter787 skrev:
Det är biltvättbranchen själva som driver detta & det kommer upp varje vår/sommar.
Lika seriöst som att restaurangägarna skulle driva en lag som förbjuder matlagning hemma.
Lika seriöst som att restaurangägarna skulle driva en lag som förbjuder matlagning hemma.
Intressanta synpunkter, jag tackar och tar till mej dessa!Alfredo skrev:
Jag med! 👍
Jag med! 👍 Åtminstone i 75 procent av diskningarna eller något sådant.
Inte jag heller! 👍
Inget av det ovan ändrar dock min inställning att en regelbunden körning av maskinvårdsprogrammet med en rejäl slatt citronsyra hjälper till att hålla maskinen ren och kalkfri. Tycker man inte att det behövs, behöver man naturligtvis inte göra det, men jag tycker det är en billig "försäkring" mot att maskinen "sunkar ner sig". Däremot skippar jag helt speciella "maskinrengöringsmedel" då jag uppfattar dessa som löjligt överprissatta.
Med det sagt släpper jag detta sidospår. 😀
Vi som bor i tätorter betalar redan skatt för regnväder, det kallas "Dagvatten fastighet" och "Dagvatten gata" på VA fakturan.Steen P skrev: