Alfredo Alfredo skrev:
Vilket trams, tycker jag.
Det är ytterligare en skitlag som man ska bryta mot!

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är du den sista folkpartisten?
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Det finns betydligt värre saker som är lagligt.

• Gilla
ettan47
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Kravet: Förbud mot biltvätt hemma i ny lag | Carup.se [länk]
Vansinne. Tvätta på, spelar ingen roll vad du gör, det har ändå minimal påverkan på totalen. Även om alla tvättar hemma på uppfarten så skulle inte det ge några större utslag alls på totalen.

Visst. Man skall kanske inte köra kallavfettningen som är petroleumbaserad eller andra aggressiva medel. Men om jag tvättar bilen på uppfarten så är det ju inte ens ekvivalent med att köra bilen i störtskur.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Det är inte ens en lag...

• Gilla
ettan47
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Jag förutsätter att man då samtidigt ställer krav på alla kommuner att erbjuda vettiga tvättmöjligheter där man kan tvätta bil, husvagn m.m. med rätt förutsättningar.
Gratis också

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Jag tvättar min bil max en gång per år (modellår 2022 första tvätten efter 3 år) då det är ett meningslöst arbete den blir ju smutsig direkt i alla fall. Jag tänker fortsätta med det trots att jag bor inom strandskydd. Min miljöbelastning med en års tvätt är ju minimal jämfört med tvätt tokarna som tvättar varje vecka.
Det köper jag. Jag har en granne som har 3 bilar som denne tvättar varje vecka. Precis utanför en dagvattenbrunn.

Kattuna99 Kattuna99 skrev:
Det köper jag. Jag har en granne som har 3 bilar som denne tvättar varje vecka. Precis utanför en dagvattenbrunn.
Var är problemet? En vältvättad bil kräver mindre kemikalier för att bli och hållas ren.

Låt grannen tvätta och fråga om han kanske kan ta din bil också.

• Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
Om man nu går på linjen att det är rester från väg och forson som.andamlas på bilen som är värst så blir det ju same-same oavsett hur ofta bilen tvättas. Samma mängd föroreningar i olika stora portioner. 🤷

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
Jag har renoverat bilar, de flesta utan katalysator.
En katalysator fungerar inte så bra när den är kall eller om man kör med högre varvtal, typ på motorväg, och vad händer då?,
oljan som sitter på cylinderväggen åker delvis ut från cylindern under avgasfasen.
Jag har också ägt/äger nyare bilar och oljeförbrukningen är hög, antagligen beroende på tillverkarnas försök att minimera bränsleförbrukningen genom att minimera friktionen i t.ex. kolv-cylinder kontaktytorna, och då åker oljan ut med avgaserna.
Att du vet bätte än Motormännenens Riksförbund är imponerande.
Dessutom var det inte ett citat, det var en länk till deras artikel om Audis motormodell 2.0 TFSI som tydligen uppvisar en abnormt hög motoroljeförbrukning.

Mänden blir detsamma men han han syftade antagligen på att han inte behövde några kraftigare medel vid varje tvättillfälle men i slutändan är det nog samma sak förutom att han förbrukar mycket mer vatten.
U Ursidae skrev:
Om man nu går på linjen att det är rester från väg och forson som.andamlas på bilen som är värst så blir det ju same-same oavsett hur ofta bilen tvättas. Samma mängd föroreningar i olika stora portioner. 🤷

A AndersS skrev:
Precis det som kommunen ger som rekommendation.
[länk]
Tycker Robert Dimmlich kan bocka sig frsmåt då ska hag tvätta röven med högtryck....

Utterliggare någon idiot som sks försöjapissa in revir för egen vinning.....

• Gilla
Jonis2
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Tja
Beror ju på hur ofta man tvättar och var man bor. Och om man fattar att man inte kan använda rengöringsprodukter hur som helst.

Jag bor precis vid en vattentäkt för en hyfsat stor stad. Att som grannen tvätta bilen varje helg med en massa produkter inkl massor med avfettning som skadar vattenmiljöer extremt mkt är ju onödigt. Tvättvattnet rinner i direkt till ett dike och sedan rakt ut i vattentäkten. Vi behöver ju vårat dricksvatten.

Eftersom många verkar tro att man kan lämna sina renoverings sopor, smörjolja och sin gamla toalett vid lokala sopstationen för plast och tidningar så är det tydligt att väldigt många är väldigt korkade och saknar kognitiv förmåga att sköta detta, då klarar de inte heller av att fatta att tvättar jag bilen där det inte sker någon rening alls utan allt bara rinner ut i sjövattnet där jag bor så måste jag avstå de flesta/alla rengöringsprodukter på tomten. Hur kan detta vara svårt att fatta, även för sura gamla gubbar?/
Vh
Surgubben.

• Gilla
Jonis2 och 2 till
  • Laddar…
Tja, tror att så länge vi alla tar hänsyn till mark och miljö utan onödigt starka kemikalier så blir det nog bra.
Men sädesärlan är ganska säker på vad han tycker

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
"– Vi är väldigt stora motståndare till att tvätta hemma. Det är olämpligt helt enkelt. Spillvattnet går ner i brunnarna och direkt ut i dricksvattnet, och där ska det inte vara."
Här i kommunen får man tvätta bilen hemma men inte på gatan eller på uppfarten om den är asfalterad (då vattnet rinner ner i gatubrunnar och sedan ut i Mälaren).

"– Många tror att det är kemikalierna som är det värsta. Men det är egentligen oljor och tungmetaller som har värst effekter på den allmänna hälsan."
Då får vi sluta köra bil eller ha bilen stående utan tak när det regnar.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.