T tommy.widell skrev:
Kemikalier skall hållas där de kan filtreras och tas om hand om.
Mitt diskvatten med "diskmedelskemikalier" går till markbädden och slutar i naturen. Borde jag sluta diska hemma? Eller blir det farligare om jag tvättar bilen med det i stället för att diska tallrikar? Hur är det med H2O-kemikalierna för den delen?

Eller menar du främst dom där oerhörda mängderna asfalt- och avgaspartiklar som sprids efter vägarna och blir skadliga när de först landar på en bil men är ofarliga om de rinner direkt ner i diket? Eller de kopiösa oljemängder som läcks från bilarna och också tydligen främst hamnar i tvättvattnet och inte efter vägen?

Eller kan man skilja lite mellan vad som släpps ut och i vilken omfattning i ställer för att bara förfasa sig över "kemikalier"?

Vad är det ni inte fattar.
Vatten är ett kretslopp, skitvatten skall inte in i kretsloppet genom att idioter spolar ned kemikalier i dagvattenbrunnar. Ja idioter kallar jag er som på asfalterad tomtuppfart kör biltvätt, avfettning och shampoo som med skitpartiklar från bilen rinner ned rakt i dagvattenbrunn och avrinningssystem.
Vad är det ni inte fattar?
Ställ bilen på grus/gräs -underlag, där kan ni tvätta bilen 1-2 ggr om året utan problem, övriga gånger skall ni till tvätthall som återsamlar och tar hand om skiten.
Vad är det ni idioter inte fattar?

• Haha
  • Gilla
KariHa och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror du överskattar vattenrening på tvättstationer .
Visst de med borsttvätt återanvänder vattnet (kan ngn berätta hur / var i tvättprosessen)
Detta tills det är en hög koncentration av saltvatten 🙂👍😁
Och? Dom är tillåtna, det är vad vi pratar om här, förbud eller?

P PeHeland skrev:
Vad är det ni idioter inte fattar?
Din uppenbara fanatism har jag svårt att förstå.

• Gilla
ettan47 och 5 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du får läsa på lite om hur en 4-taktsmotor fungerar...
Jag är utbildad bilmekaniker och har totalrenoverat ett antal fyrtaktsmotorer i mina dagar, så jag har rätt bra koll faktiskt.

Hur bra koll har du själv ?

P Peter787 skrev:
Katalysatorn tar inte bort olja i droppform, den ska minska gaser, t.ex. kolmonoxid, kväveoxider och gasformer av kolväten.
Jotack, jag vet vad en katalysator är.

Tror du att det sprutar olja i vätskeform ur motorn ? ..och även om det skulle göra det är katalysatorn ca 400-600 grader varm och består av mängder med tunna kanaler, vad tror du händer om det passerar olja där ?

P Peter787 skrev:
Jag tror att biltillverkarna M refererar till har liite bättre koll än du.
Uppenbarligen inte, eller kanske mer troligt så var det i vanlig ordning ett trasigt citat.

Att biltillverkare gärna anger en hög "godkänd" oljeförbrukning beror ENBART på att kunderna inte ska kunna utnyttja sin motorgaranti när motorn börjar dra olja, står det i specifikationen så är det ju inte något fel..

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
RoTe RoTe skrev:
Och? Dom är tillåtna, det är vad vi pratar om här, förbud eller?
TS start handlade om ett förbud .
Det har utvecklats till att en del tror att reningen av tvättvattnet från en biltvättanläggning blir så rent att det går att dricka .
Vad reningen åstadkommer är att fånga upp slam, sand, oljerester och tungmetaller .
Det som är vattenlösligt som salt , kemikalier blir ju kvar .
Återanvänds vattnet så blir bilen tvättad i saltlake .

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
RoTe
TS start handlade om ett förbud .
Det har utvecklats till att en del tror att reningen av tvättvattnet från en biltvättanläggning blir så rent att det går att dricka .
Vad reningen åstadkommer är att fånga upp slam, sand, oljerester och tungmetaller .
Det som är vattenlösligt som salt , kemikalier blir ju kvar .
Återanvänds vattnet så blir bilen tvättad i saltlake .
Tråden handlar om förbjud mot biltvätt hemma. Blir det ett förbud får man lösa det i legala anläggningar. Sedan skiter jag fullständigt i hur dom renar sitt vatten bara dom är lagliga att tvätta bilen i. Hänger du med?

• Gilla
PeHeland
  • Laddar…
Tomture61
RoTe RoTe skrev:
Tråden handlar om förbjud mot biltvätt hemma. Blir det ett förbud får man lösa det i legala anläggningar. Sedan skiter jag fullständigt i hur dom renar sitt vatten bara dom är lagliga att tvätta bilen i. Hänger du med?
Nope , köper ej ditt resonemang .
Varför tycker en del att det ska tvättas enbart i en biltvätt , tom. ha det som lagkrav .
Detta när anläggningar som återanvänder vattnet till slut tvättar i saltlake .
Denna saltlake går inte ens att få bort saltet i en kommunal reningsanläggning .
Samma sak med de som ej återanvänder tvättvattnet , detta ang saltet (vägsaltet från vägen)
En del har 5-10 mil till en biltvätt , är ju meningslöst att ens tvätta bilen då , detta om det blir lagkrav att tvätta i tvätthall .
Jag som tvättar bilen hemma på min grusade parkering med lååångt till dagvattenavlopp .
Tycker då detta är idiotiskt att ha som lagkrav .

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Nope , köper ej ditt resonemang .
Vilket resonemang har jag? Jag har ju för fan inte skrivit något?! Jag säger OM det blir det tråden handlar om. Du måste skärpa din läsförståelse. Därför avslutar jag vår diskussion här.

Tomture61
RoTe RoTe skrev:
Vilket resonemang har jag? Jag har ju för fan inte skrivit något?! Jag säger OM det blir det tråden handlar om. Du måste skärpa din läsförståelse. Därför avslutar jag vår diskussion här.
Udda människa du är .
Jag tycker att det ej ska bli ett f...t lagkrav .
Jag kommer ej att bara passivt godta ett sådant förslag .

RoTe RoTe skrev:
Blir det ett förbud får man lösa det i legala anläggningar
Folk som inte är genomängsliga lär fortsätta att tvätta bilen själv.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
L lbgu skrev:
Folk som inte är genomängsliga lär fortsätta att tvätta bilen själv.
Vet du hur många grannar som anmäler varandra? Läs på om "Jantelagen".

Unikt namn
Kör 15mil och tvätta bilen för miljöns skull? 💪💪

• Gilla
  • Haha
ettan47 och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vet du hur många grannar som anmäler varandra? Läs på om "Jantelagen".
Är du rädd för dina grannar? Även om grannen ringer polisen lär risken vara nära noll att de åker ut och om de ändå gör det så är antagligen tvättningen avslutad. Det är de som är livrädda för det du beskriver som jag anser vara genomängsliga.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
L lbgu skrev:
Är du rädd för dina grannar? Även om grannen ringer polisen lär risken vara nära noll att de åker ut och om de ändå gör det så är antagligen tvättningen avslutad. Det är de som är livrädda för det du beskriver som jag anser vara genomängsliga.
Nej jag bor inte i Villa så jag bryr mig inte men jag vet nära bekanta som blivit anmälda till höger och vänster för precis allt och även om dom inte blir "fällda" så är det ett skapligt arbete att kämpa för sin rätt mot kommun och andra instanser. Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av hur det är att vara på mottagande änden av anmälningar mot dig, din familj och dina fastigheter. Så du kanske ska ta och chilla lite med din kaxiga attityd?

Edit, du verkar inte förstå att man kan anmäla för annat än biltvätt, trots att det är biltvätten man stör sig på. Orosanmälan är mycket poppis kan jag meddela... För att ge grannen en "känga"...

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.