Förbjudet i många kommuner, men inte åtalbart...

S star_daddy skrev:
Förbjudet i många kommuner, men inte åtalbart...
Om det kan bevisas att du släppt ut förorenat vatten i dagvattensystemet är det ett åtalbart brott mot miljöbalken.

useless useless skrev:
Om det kan bevisas att du släppt ut förorenat vatten i dagvattensystemet är det ett åtalbart brott mot miljöbalken.
I teorin ja, men inte i praktiken. Vi vet att det sker otaliga gånger varje sommar, men ändå finns det inte ett enda åtal om detta mig veterligen, motbevisa mig gärna.

Och även om det skulle vara så man hanterade överträdelser, går det ju att diskutera om en sådan utredning mm är samhällsekonomiskt välinsvesterade pengar...

T tommy.widell skrev:
Kemikalier skall hållas där de kan filtreras och tas om hand om. Sluta tvätta bilen hemma!! Oavsett om det rinner ner i en dagvattenbrunn eller ut i naturen så är det inte bra.

Här kommer lite länkar för att utbilda er:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Struntar fullständigt i detta och vad lagar säger, jag kommer att fortsätta tvätta bilen hemma på uppfarten…

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
G
E ettan47 skrev:
Struntar fullständigt i detta och vad lagar säger, jag kommer att fortsätta tvätta bilen hemma på uppfarten…

useless useless skrev:
Vad händer om man parkerar bilen hemma och det börjar regna?
Vite 10000kr om dagen till dess du byggt minst carport, levererad av ett biltvättsföretag.

Tomture61
L lbgu skrev:
Jag pratar om lagen som kom för ca. 10 år sedan som tvingar folk att anlita elfirmor för att utföra elarbeten hemmet som är mer komplicerade än att byta trasiga säkringar. Den var helt uppenbart ett beställningsjobb från elföretagarbranschen för att de skulle kunna tjäna mer pengar..
Om man jämför alla slags hantverkaryrken / inriktningar så är det enbart elektriker som har 95% företräde (enbart dessa som får pyssla med elrelaterade jobb)
Gör man fel med el så kan folk dö - skadas och saker kan brinna ned .

RoTe
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man jämför alla slags hantverkaryrken / inriktningar så är det enbart elektriker som har 95% företräde (enbart dessa som får pyssla med elrelaterade jobb)
Ändå skiter vi fullständigt i detta på just detta forum...

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Då antar jag att du vill förbjuda folk att meka med sina bilar. Gör man fel då så kan folk dö.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Tomture61
RoTe RoTe skrev:
Ändå skiter vi fullständigt i detta på just detta forum...
Har själv haft elektriker hos mig för hus / garage byggena .
Så jag skiter inte I detta .
Blir så illaluktande då ......

Tomture61
L lbgu skrev:
Då antar jag att du vill förbjuda folk att meka med sina bilar. Gör man fel då så kan folk dö.
Man behöver ej ngt sertifikat / utbildning eller firma i ryggen för att skruva i ens bil .
Dock är det bra med att ha kunskap om man ska fixa med vissa saker på bilen .

Likväl som det ej krävs körkort för hammare / såg .

J JeJö skrev:
Det bör vara tillåtet om man inte använder miljöfarliga rengöringsprodukter och vanligt kranvatten
Janne 76
Varför inte vanligt kranvatten?

Alfredo Alfredo skrev:
Om du är på väg till återvinningscentralen är det OK. 😂
Knappast om du är företagare (för då får du nog inte transportera det farliga själv utan spec utbildning)

Man behöver ej ngt sertifikat / utbildning eller firma i ryggen för att skruva i ens bil .
Dock är det bra med att ha kunskap om man ska fixa med vissa saker på bilen .
Nej, men om du försvarar/accepterar att det ska finnas en massa regler för att hempyssla med elen så är det ju lite ologiskt att du inte tycker att det ska vara liknande regler för hempysslande med bilar.

Inse att man med samma logik som man hindrar folk att arbeta med sina elanläggningar även skulle hindra folk att meka med sina bilar. Frågan är väl varför något ska förbjudas men något annat liknande ska vara tillåtet. Skulle tro att det är fler som dött i trafiken p.g.a. misstag vid privat bilmekande än vad som dött i elolyckor orsakade av hempulande.

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Nej, men om du försvarar/accepterar att det ska finnas en massa regler för att hempyssla med elen så är det ju lite ologiskt att du inte tycker att det ska vara liknande regler för hempysslande med bilar.

Inse att man med samma logik som man hindrar folk att arbeta med sina elanläggningar även skulle hindra folk att meka med sina bilar. Frågan är väl varför något ska förbjudas men något annat liknande ska vara tillåtet. Skulle tro att det är fler som dött i trafiken p.g.a. misstag vid privat bilmekande än vad som dött i elolyckor orsakade av hempulande.
Förstår analogin med att meka med sin bil .
Bromsarna är livsviktiga , även att hålla på med bränsletillförseln .
Dock är det ej samma risk med att bygga sitt eget VVS mot att hemapula med el .

Som servicetekniker i större delen av mitt liv , vilket även innefattat 400 V skruvande så kan jag långt ifrån allt om el .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.