61 212 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Förbjudet i många kommuner, men inte åtalbart...
I teorin ja, men inte i praktiken. Vi vet att det sker otaliga gånger varje sommar, men ändå finns det inte ett enda åtal om detta mig veterligen, motbevisa mig gärna.useless skrev:
Och även om det skulle vara så man hanterade överträdelser, går det ju att diskutera om en sådan utredning mm är samhällsekonomiskt välinsvesterade pengar...
Struntar fullständigt i detta och vad lagar säger, jag kommer att fortsätta tvätta bilen hemma på uppfarten…T tommy.widell skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 337 inlägg
Om man jämför alla slags hantverkaryrken / inriktningar så är det enbart elektriker som har 95% företräde (enbart dessa som får pyssla med elrelaterade jobb)L lbgu skrev:
Gör man fel med el så kan folk dö - skadas och saker kan brinna ned .
Ändå skiter vi fullständigt i detta på just detta forum...Tomture61 skrev:
Då antar jag att du vill förbjuda folk att meka med sina bilar. Gör man fel då så kan folk dö.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 337 inlägg
Man behöver ej ngt sertifikat / utbildning eller firma i ryggen för att skruva i ens bil .L lbgu skrev:
Dock är det bra med att ha kunskap om man ska fixa med vissa saker på bilen .
Likväl som det ej krävs körkort för hammare / såg .
Nej, men om du försvarar/accepterar att det ska finnas en massa regler för att hempyssla med elen så är det ju lite ologiskt att du inte tycker att det ska vara liknande regler för hempysslande med bilar.Tomture61 skrev:
Inse att man med samma logik som man hindrar folk att arbeta med sina elanläggningar även skulle hindra folk att meka med sina bilar. Frågan är väl varför något ska förbjudas men något annat liknande ska vara tillåtet. Skulle tro att det är fler som dött i trafiken p.g.a. misstag vid privat bilmekande än vad som dött i elolyckor orsakade av hempulande.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 337 inlägg
Förstår analogin med att meka med sin bil .L lbgu skrev:Nej, men om du försvarar/accepterar att det ska finnas en massa regler för att hempyssla med elen så är det ju lite ologiskt att du inte tycker att det ska vara liknande regler för hempysslande med bilar.
Inse att man med samma logik som man hindrar folk att arbeta med sina elanläggningar även skulle hindra folk att meka med sina bilar. Frågan är väl varför något ska förbjudas men något annat liknande ska vara tillåtet. Skulle tro att det är fler som dött i trafiken p.g.a. misstag vid privat bilmekande än vad som dött i elolyckor orsakade av hempulande.
Bromsarna är livsviktiga , även att hålla på med bränsletillförseln .
Dock är det ej samma risk med att bygga sitt eget VVS mot att hemapula med el .
Som servicetekniker i större delen av mitt liv , vilket även innefattat 400 V skruvande så kan jag långt ifrån allt om el .