61 205 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Jag får inte en enda fråga om kakor på min telefon.Å Ådi88 skrev:Vad är "kvalificerad bullshit"?
När jag säger att jag inte har tillgång till Carup.se så är det så.
Jag KAN få tillgång till Carup.se om jag godkänner alla COOKIES de vill lägga på min platta men jag har ALLTID vägrat godkänna cookies om det INTE är nödvändiga.
Google har nu en funktion där jag kan gå igenom en lista och ställa om en switch ca 80 ggr för att neka dessa cookies, som många inte ens bryr sig om vad det innebär.
Så vad är dit svar nu då?
Bullshit igen, kanske, k.kh.v.d.
Jag äter inte kakor! 🤮D Dilato skrev:
Jamen då har du väl godkänt alla cookies? Jag har inte godkänt att cookies placeras på min platta/telefon.
Det mesta som går genom Google och många spel som finns på Google Play har denna funktion med val av vilka företag som är godkänd att inhämta information från min platta/telefon och då har du möjlighet att inte godkänna denna inhämtning.
Det kräver att du stänger ca 80 switchar som skall nekas att registrera det du läser, inhämta vilka sidor du är på, sälja ditt beteende på nätet vidare och gud vet vad. Att neka dessa företag åtkomst till din platta/telefon tar för mig ca 5 minuter. Det blir tröttsamt i längden och då deletar jag den websidan eller spelet.
Jag tror att detta har ökat efter META ändrat sina villkor och kräver nu att man betalar för att slippa reklam tex Facebook.
Därför har jag inte Facebook, Instagram eller andra produkter från META.
Detta är mitt sätt att undgå att bidra till Mark Zuckerberg's förmögenhet på $220 billion (Dec 2025) och ökar för varje dag. Hehe.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag läser inte heller på Carup och jag ogillar också sidor där man måste klicka bort mängder med företags cookies, men jag tycker att jag då har två val om när det kommer till att kommentera artikeln som trots allt står där:Å Ådi88 skrev:Jag äter inte kakor! 🤮
Jamen då har du väl godkänt alla cookies? Jag har inte godkänt att cookies placeras på min platta/telefon.
Det mesta som går genom Google och många spel som finns på Google Play har denna funktion med val av vilka företag som är godkänd att inhämta information från min platta/telefon och då har du möjlighet att inte godkänna denna inhämtning.
Det kräver att du stänger ca 80 switchar som skall nekas att registrera det du läser, inhämta vilka sidor du är på, sälja ditt beteende på nätet vidare och gud vet vad. Att neka dessa företag åtkomst till din platta/telefon tar för mig ca 5 minuter. Det blir tröttsamt i längden och då deletar jag den websidan eller spelet.
Jag tror att detta har ökat efter META ändrat sina villkor och kräver nu att man betalar för att slippa reklam tex Facebook.
Därför har jag inte Facebook, Instagram eller andra produkter från META.
Detta är mitt sätt att undgå att bidra till Mark Zuckerberg's förmögenhet på $220 billion (Dec 2025) och ökar för varje dag. Hehe.
- Jag tar reda på innehållet på annat sätt (i detta fall använde jag Google och hittade snabbt hur det stod till med denna önskan om lag)
- Jag låter bli att kommentera något som jag inte har någon aning om vad det är
Och det fungerar för dig tydligen.Fairlane skrev:
Jag läser inte heller på Carup och jag ogillar också sidor där man måste klicka bort mängder med företags cookies, men jag tycker att jag då har två val om när det kommer till att kommentera artikeln som trots allt står där:
Du väljer tydligen ett tredje alternativ, gissar (fel) vem som ligger bakom och kommenterar det. Det är din metod, själv tycker jag inte den är bra.
- Jag tar reda på innehållet på annat sätt (i detta fall använde jag Google och hittade snabbt hur det stod till med denna önskan om lag)
- Jag låter bli att kommentera något som jag inte har någon aning om vad det är
Fortsätt så.
Kan då jag fortsätta på mitt sätt och uppmana dig att inte läsa mina inlägg i framtiden då har vi löst detta problem som DU skapat. 😆
Du kan blockera mina inlägg på samma sätt jag kan göra med dina. 😝🤪
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Skulle tro att biltvättar kjedjan saluför att de renar vattnet till 100 pocent men om miljöförvaltning sökulle göra oanmäölt besök skulle sanningen förmodligen vara en helt annan
Som jag tolkar inslaget så är det avloppsvatten som rinner över sina bräddar när det regnar för mycket och reningsverket inte har kapacitet att hantera. Svårt att bedöma hur mycket som är avloppsvatten och hur mycket som är regnvatten. Finns ett behov av att bygga ut kapaciteten. Tycker inte det ursäktar att du ska tömma din fritidsbåt direkt i havet, troligtvis är koncentrationen betydligt större av bajsvatten,D Dilato skrev:Problemet är att oftast finns inget reningsverk mellan dagvatten och vattendragen, dom skickar det rätt ut.
Om det ändå skulle finnas, så bräddar dom vid riklig nederbörd = skickar helt orenat vatten förbi reningsverket.
Om du gör detsamma begår du ett miljöbrott, om kommunen gör det är det en oförutsedd olyckshändelse.
Jag har personligen sett bajskorvar och toalettpapper flyta runt i Göta älv vid Eriksberg efter att det varit skyfall i Göteborg..det finns/fanns tyvärr många ihopkopplade avloppsledningar som gör att avlopp blandas med dagvatten.
En annan av MÅNGA sådana händelser...
[bild]
Miljarder liter avloppsvatten släpptes ut i vattendrag i Halland | SVT Nyheter [länk]
Edit: därför blev jag och många andra förbannade när man förbjöd tömmning av septiktank i fritidsbåt i havet, mina 200 liter utspädd kiss/skit är ett brott jämfört med miljarder liter bajsvatten är ok...
Besök gärna Ryaverket när du har möjlighet eftersom du bor i Göteborg. Vi har ett modernt reningsverk, däremot stora brister i många ledningar på vägen dit :-/ Något de berättar om på en guidad tur.
Jag bor inte i Göteborg längreM Millanmagia skrev:Som jag tolkar inslaget så är det avloppsvatten som rinner över sina bräddar när det regnar för mycket och reningsverket inte har kapacitet att hantera. Svårt att bedöma hur mycket som är avloppsvatten och hur mycket som är regnvatten. Finns ett behov av att bygga ut kapaciteten. Tycker inte det ursäktar att du ska tömma din fritidsbåt direkt i havet, troligtvis är koncentrationen betydligt större av bajsvatten,
Besök gärna Ryaverket när du har möjlighet eftersom du bor i Göteborg. Vi har ett modernt reningsverk, däremot stora brister i många ledningar på vägen dit :-/ Något de berättar om på en guidad tur.
Jag är väl införstådd med hur det fungerar, jag har sprungit mycket på ryaverket som it konsult.
Set är patetisk när ansvariga säger att det är ju utspätt på några dagar.
Utsläpp från fritidsbåtar är bildligt talat en piss i oceanen jämfört med de tusentals kubik som kommunerna släpper ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I Tokyo med snart 40 miljoner invånare har man infört "spoltoaletter" överallt därför att man inte kan ta hand om 40 miljoner gånger fem meter toapapper varje dygn. Och dessa fungerar fantastiskt bra, eftersom de är japanska...G giro skrev:Snart ska man förbjuda att skita hemma, eller kraven ska stå inte mer en ett kilo skit.om man kollar hur mycket vatten ,el och andra resurser användaer utan att ta hänsyn av naturen eller vanliga människor de stora företag använder då skulle man ha en "fransk revolution " snart i landet.att folk är så upptaget att titta på Netflix ,fotboll eller telefonen att de inte upptäcker att de blir bokstavligt knullad av oligarkernas .
Jag vet en som tvättar sin bil varje dag på villauppfarten. Inte för att hålla bilen ren, utan för att få slänga käft med förbipasserande (han bor ensam).Sebbe_art skrev:
Själv tvättar jag bilen i en automatstation, men inte för miljöns skull utan för att min SUV är så hög att jag inte når talet utan en trappstege. Och de sprutar bilen full med tvättvax oavsett om man betalat för det eller ej. Alla taxiförare åker dit också...
Det är klar att detta otyg skall stoppas!
I De flesta kommuner är det idag inte tillåtet, skyll inte på att du inte kan åka till tvätthall där kemikalierna tas om hand.
Vad gör alla bilägare som bor i lägenhet?
Det handlar om att värna om miljö och framtid!
I De flesta kommuner är det idag inte tillåtet, skyll inte på att du inte kan åka till tvätthall där kemikalierna tas om hand.
Vad gör alla bilägare som bor i lägenhet?
Det handlar om att värna om miljö och framtid!