Å Ådi88 skrev:
Som alla andra här även du.
Dessutom har jag inte tillgång till Carup.se.
MP kan ju faktiskt ligga bakom Hållbar Biltvätt, lobby organisation?
Så varför är du så lättlurad att tro att allt sker ärligt och utan baktanke. MP ligger bakom mycket skit i samhället som fått oanade konsekvenser när det gäller elpriser. Det görs mycket påverkan i EU för allehanda olika regler och lagar.
Muppar som hatar bilar ligger knappast bakom hållbar biltvätt m.m.

hsd hsd skrev:
Smart , då uppstår plötsligt en marknad för regnkäder till bilar 🤓
Exakt! Och pengar till staten i form av böter om man missar ;)

M mats.3 skrev:
Muppar som hatar bilar ligger knappast bakom hållbar biltvätt m.m.
Dom älskaaaar elbilar ju?
De måste också tvättas, de tål inte salt, iallafall BYD.

Å Ådi88 skrev:
Dom älskaaaar elbilar ju?
De måste också tvättas, de tål inte salt, iallafall BYD.
Det glömde jag 😁

Om bilar ska skyddas mot flygresa m.m så måste stänkskärmar och ett större avstånd mellan bilar vara ett steg framåt för bilen.

• Gilla
Ådi88
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Avfettningsmedel behövs inte på sommaren när man handtvättar hemma.
Jag tycker det är just på sommaren som asfalten är ny och/eller kletig och ger "asfaltprickar" på bilen.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det är just på sommaren som asfalten är ny och/eller kletig och ger "asfaltprickar" på bilen.
Jag kör tryckspruta och varmt såpvatten och det funkar rätt bra istället för avfettningsmedel men riktigt avfettning är bättre.

T tommy.widell skrev:
Kemikalier skall hållas där de kan filtreras och tas om hand om. Sluta tvätta bilen hemma!!
Nej, det tänker jag inte göra.

..Men jag har noterat din personliga ÅSIKT på en papperslapp som jag arkiverar i runda arkivet.

T tommy.widell skrev:
Oavsett om det rinner ner i en dagvattenbrunn eller ut i naturen så är det inte bra.
Det är inte bra att köra bilen alls om man ska vara sådan.

P Peter787 skrev:
Du kanske ska titta på denna artikeln från Motormännens riksförbund : M
De anger att vissa biltillverkare anger att deras bilar kan dra 0,5 - 0,6 liter motorolja per 100 mils körning.
Cirka hälften av den oljan kan antas förbrännas under förbränningstakten, hälften åker ut under avgastakten utan förbränning.
Så att anta att våra bilar blir duschade med oljedroppar under körning är nog en realitet.
Och naturligtvis sköljs en stor del av denna oljefilm bort av vanligt regn.
Fast om du nu tänker efter lite själv här..

En vanlig oljebytesintervall är 3000mil (longlife), det skulle i ditt skräckexempel innebär att mellan varje service så måste du fylla på bilen med 15-18 LITER motorolja, känner du någon som behöver göra det ?

Oftast behöver man inte fylla på olja alls mellan oljebytena på en frisk bil, och om man behöver det så handlar det om några få liter.

..Sen om bilen ändå förbrukar olja så är det inte riktigt så att den sprutar ut i avgasröret, den förbränns först i cylindrarna och sen passerar den en katalysator..

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
känner du någon som behöver göra det ?
Någon audiägare kanske... 😱

Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Någon audiägare kanske... 😱
Nåja, jag har haft en sådan BMW, dvs den drog lite mindre olja än bensin, och det luktade inte hallonsaft att åka bakom mig ... 😮

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, jag har haft en sådan BMW, dvs den drog lite mindre olja än bensin, och det luktade inte hallonsaft att åka bakom mig ... 😮
Till mitt försvar ska sägas att jag velade just mellan Audi och BMW när jag skrev inlägget. 😂

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Man kan ju börja med att förbjuda salt på vägarna om man är så rädd för allt biltvättande.

kashieda kashieda skrev:
Nu har jag inte själv byggt någon biltvätt, så jag har inte läst på om regelverket, men visst fan finns det krav på viss filtrering av tvättvattnet, så att det inte går rakt ut i avlopp eller dagvatten?

Det kallas liknelse, men det kanske var lite svårt att greppa ett sånt koncept.
Jo, biltvättar har miljökrav på sig och filtrering och deponi av kemikalier och oljor. Som jag förstår det återanvänds även samma vatten för upprepade tvättar, det sparar alltså på vatten nu när vi har brist på vatten i flera delar av landet. Själv tvättar jag regelbundet bilarna och minns inte sist jag besökte en tvättanläggning. Jag anser att den väsentliga skillnaden mellan att låta tvättvattnet rinna ut i en dagvattenbrunn respektive att låta det sjunka ner i en grusbelagd parkeringsplats utan dagvattenavledning är helt avgörande för miljöpåverkan.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
GlennB GlennB skrev:
Fast om du nu tänker efter lite själv här..

En vanlig oljebytesintervall är 3000mil (longlife), det skulle i ditt skräckexempel innebär att mellan varje service så måste du fylla på bilen med 15-18 LITER motorolja, känner du någon som behöver göra det ?

Oftast behöver man inte fylla på olja alls mellan oljebytena på en frisk bil, och om man behöver det så handlar det om några få liter.

..Sen om bilen ändå förbrukar olja så är det inte riktigt så att den sprutar ut i avgasröret, den förbränns först i cylindrarna och sen passerar den en katalysator..
Du får läsa på lite om hur en 4-taktsmotor fungerar...
Katalysatorn tar inte bort olja i droppform, den ska minska gaser, t.ex. kolmonoxid, kväveoxider och gasformer av kolväten.

Jag tror att biltillverkarna M refererar till har liite bättre koll än du.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.