L lbgu skrev:
Fast då borde det ju räcka med att förbjuda användning av vissa kemikalier vid privattvätt av bil. Själv tvättar jag bara med vatten/borste, så jag tillför inga extra kemikalier utan flyttar bara lite smuts från vägarna till min tomt..
Då spolar du bara av bilen. Du tvättar den inte.

K Kasken skrev:
Tur att man satt ner när man läste....
Vilken chock att en lobbyorganisation försöker kräva lagstiftning att det ska göras olagligt att inte nyttja deras medlemmars tjänster.... Fruktansvärt svårtippat 🙄
Som Elföretagen

L Ludde67 skrev:
Kravet: Förbud mot biltvätt hemma i ny lag | Carup.se [länk]
Samma tugg varje år.Tjänar dem verkligen inte tillräckligt för att köra samma vatten på bilar i biltvättar?

• Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Oavsett så kan vi nog vara överens om att det var betydligt lättare för en person att få tillstånd att pyssla med sin privata elanläggning förr än vad det är idag (efter 2017).
Nej, det är ingen som helst skillnad.

Å Ådi88 skrev:
MP ligger säkert bakom detta, som alltid när det gäller nedstängningar, och miljökrav som inte är logiska.
Skiten finns ju redan på vägarna.
Läste du inte artikeln? Det är en branschorganisation för biltvättsföretag, föreningen Hållbar Biltvätt, som ligger bakom.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läste du inte artikeln? Det är en branschorganisation för biltvättsföretag, föreningen Hållbar Biltvätt, som ligger bakom.
No

Å Ådi88 skrev:
No
Ändå hade du åsikter om den?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Korrekt. Det är reningsverken som belastas.
Problemet är att oftast finns inget reningsverk mellan dagvatten och vattendragen, dom skickar det rätt ut.

Om det ändå skulle finnas, så bräddar dom vid riklig nederbörd = skickar helt orenat vatten förbi reningsverket.

Om du gör detsamma begår du ett miljöbrott, om kommunen gör det är det en oförutsedd olyckshändelse.

Jag har personligen sett bajskorvar och toalettpapper flyta runt i Göta älv vid Eriksberg efter att det varit skyfall i Göteborg..det finns/fanns tyvärr många ihopkopplade avloppsledningar som gör att avlopp blandas med dagvatten.

En annan av MÅNGA sådana händelser...

Screenshot_2026-04-28-19-05-47-303_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Miljarder liter avloppsvatten släpptes ut i vattendrag i Halland | SVT Nyheter https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...oppsvatten-slapptes-ut-i-vattendrag-i-halland

Edit: därför blev jag och många andra förbannade när man förbjöd tömmning av septiktank i fritidsbåt i havet, mina 200 liter utspädd kiss/skit är ett brott jämfört med miljarder liter bajsvatten är ok...

Redigerat:
useless useless skrev:
Ändå hade du åsikter om den?
Som alla andra här även du.
Dessutom har jag inte tillgång till Carup.se.
MP kan ju faktiskt ligga bakom Hållbar Biltvätt, lobby organisation?
Så varför är du så lättlurad att tro att allt sker ärligt och utan baktanke. MP ligger bakom mycket skit i samhället som fått oanade konsekvenser när det gäller elpriser. Det görs mycket påverkan i EU för allehanda olika regler och lagar.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Kvalificerad bullshit.

useless useless skrev:
Vad händer om man parkerar bilen hemma och det börjar regna?
Förmodligen kräver virkeshandlarna lag på att du måste ha garage eller carport.

Å Ådi88 skrev:
Hur kommer du in på byggahus.se utan internetanslutning?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oerhört olyckligt att koncentrera föroreningarna till enstaka platser för biltvätt. Mycket bättre om biltvättandet sker så utspritt och perifert som möjligt, mycket mindre miljöbelastning.

Vi borde överväga förbud mot kommersiella biltvättar av miljöskäl. Finns ingen anledning att stödja en så nedsmutsande bransch.
Reningen på en gör-det-själv-tvätt fungerar genom att spillvattnet leds från tvättbåset till ett underjordiskt brunnssystem, ofta utrustat med en oljeavskiljare och sedimenteringsbrunnar. Vattnet renas i flera steg genom att utnyttja olika densitet, där tunga partiklar sjunker till botten och olja flyter upp, vilket effektivt tar bort miljöfarliga ämnen som tungmetaller och asfaltrester innan vattnet lämnar anläggningen.

Claes Sörmland
F falkson skrev:
Reningen på en gör-det-själv-tvätt fungerar genom att spillvattnet leds från tvättbåset till ett underjordiskt brunnssystem, ofta utrustat med en oljeavskiljare och sedimenteringsbrunnar. Vattnet renas i flera steg genom att utnyttja olika densitet, där tunga partiklar sjunker till botten och olja flyter upp, vilket effektivt tar bort miljöfarliga ämnen som tungmetaller och asfaltrester innan vattnet lämnar anläggningen.
"Effektivt" och sedimentation. Host, host.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Avfettningsmedel.
Avfettningsmedel behövs inte på sommaren när man handtvättar hemma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.