61 200 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Problemet är att oftast finns inget reningsverk mellan dagvatten och vattendragen, dom skickar det rätt ut.M Millanmagia skrev:
Om det ändå skulle finnas, så bräddar dom vid riklig nederbörd = skickar helt orenat vatten förbi reningsverket.
Om du gör detsamma begår du ett miljöbrott, om kommunen gör det är det en oförutsedd olyckshändelse.
Jag har personligen sett bajskorvar och toalettpapper flyta runt i Göta älv vid Eriksberg efter att det varit skyfall i Göteborg..det finns/fanns tyvärr många ihopkopplade avloppsledningar som gör att avlopp blandas med dagvatten.
En annan av MÅNGA sådana händelser...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Miljarder liter avloppsvatten släpptes ut i vattendrag i Halland | SVT Nyheter https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...oppsvatten-slapptes-ut-i-vattendrag-i-halland
Edit: därför blev jag och många andra förbannade när man förbjöd tömmning av septiktank i fritidsbåt i havet, mina 200 liter utspädd kiss/skit är ett brott jämfört med miljarder liter bajsvatten är ok...
Redigerat:
Som alla andra här även du.useless skrev:
Dessutom har jag inte tillgång till Carup.se.
MP kan ju faktiskt ligga bakom Hållbar Biltvätt, lobby organisation?
Så varför är du så lättlurad att tro att allt sker ärligt och utan baktanke. MP ligger bakom mycket skit i samhället som fått oanade konsekvenser när det gäller elpriser. Det görs mycket påverkan i EU för allehanda olika regler och lagar.
Reningen på en gör-det-själv-tvätt fungerar genom att spillvattnet leds från tvättbåset till ett underjordiskt brunnssystem, ofta utrustat med en oljeavskiljare och sedimenteringsbrunnar. Vattnet renas i flera steg genom att utnyttja olika densitet, där tunga partiklar sjunker till botten och olja flyter upp, vilket effektivt tar bort miljöfarliga ämnen som tungmetaller och asfaltrester innan vattnet lämnar anläggningen.Claes Sörmland skrev:
Oerhört olyckligt att koncentrera föroreningarna till enstaka platser för biltvätt. Mycket bättre om biltvättandet sker så utspritt och perifert som möjligt, mycket mindre miljöbelastning.
Vi borde överväga förbud mot kommersiella biltvättar av miljöskäl. Finns ingen anledning att stödja en så nedsmutsande bransch.
"Effektivt" och sedimentation. Host, host.F falkson skrev:Reningen på en gör-det-själv-tvätt fungerar genom att spillvattnet leds från tvättbåset till ett underjordiskt brunnssystem, ofta utrustat med en oljeavskiljare och sedimenteringsbrunnar. Vattnet renas i flera steg genom att utnyttja olika densitet, där tunga partiklar sjunker till botten och olja flyter upp, vilket effektivt tar bort miljöfarliga ämnen som tungmetaller och asfaltrester innan vattnet lämnar anläggningen.