61 205 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Och en hobbybilmekanikers misstag kan innebära döda barn i en bilolycka. Så jag ser ingen större skillnad. Vad jag förstått så är det otroligt få dödsfall som beror på hempulad el så det var knappast ett 'stort' problem.J Jodenmarck skrev:
Jag tror sunt förnuft löser det mesta. Självklart motortvättar man inte på sin uppfart med 2 liter lacknafta och högtryckstvätt. Att skölja av bilen med en liten dos bilschampo i varmt vatten dör nog ingen av. Är bilen rejält skitig och läcker olja, då åker man till en bilvårdfirma. 👍
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Fast vad är skillnaden mot ifall man inte haft en bil? Nu har ju bilen hämtat lite skit från vägen som går ut i dagvattnet vid garageuppfarten. Men annars hade ju skiten gått ut i dagvattnet vid vägen. Det enda som bilen gör är ju att flytta lite skit från vägen till garageuppfarten eller var man nu tvättar bilen.M Millanmagia skrev:
Är och var har olika tempus. 😉 Som jag har förstått det var det ett betydligt större problem i elektrifieringens barndom. Numera är vi överens om att problemet är litet.L lbgu skrev:
Hur stort problemet var tidigare vågar jag dock inte gå in på närmare.
2 gånger per år är dock på tok för lite om man vill att bilen ska hålla i många år, rosten tar styggt på bilen när saltet får sitta och gro in sig så länge. Jag jobbar med bilar och ser stor skillnad på likadana bilar som tvättas ofta och sällan.F Fideliox skrev:En högtryckstvätt får ju loss mer skit än lite regn. T ex Bromsdamm, oljerester, asfaltstänk, däckrester, tungmetaller mm. Sen har vi kallavfettning och diverse starka medel. Känns sådär att få ner det till sjön där ungarna sedan badar och folk fiskar.
Jag tvättar bara 2 gånger per år och då kostar jag på det 100kr per gång i tvätthall. Dessutom bekvämare än hemma då jag inte behöver asa ut tvätten osv. Sett över vad en bil kostar i månaden så tycker inte jag det är farligt. Sen absolut kan man ju ha långt till tvätthall och det är ju ett problem. Men någon gång besöker man väl ändå civiliserat område för att handla proviant t ex? Passa på och tvätta då kanske? 🤔
Att det alls är tal om det är ju för att bilismen är en tacksam målgrupp för reglering. Hela opinionsarbetet är redan gjort och området ses som ett miljöproblem bland allmänheten.
Men Naturvårdsverket har ju konstaterat att det är så pass lite påverkan att kommuner inte kan förbjuda biltvätt på gatan utan speciella skäl. Därav att de skriver luddigt om miljöbalken på sina hemsidor.
Men därmed inte sagt att man gott kan ta lite personligt ansvar med typ av medel och så. Men det blir ju lite komiskt stt det är värte att skölja av bilen med slang än att regnvatten gör det...
Men Naturvårdsverket har ju konstaterat att det är så pass lite påverkan att kommuner inte kan förbjuda biltvätt på gatan utan speciella skäl. Därav att de skriver luddigt om miljöbalken på sina hemsidor.
Men därmed inte sagt att man gott kan ta lite personligt ansvar med typ av medel och så. Men det blir ju lite komiskt stt det är värte att skölja av bilen med slang än att regnvatten gör det...