N
Hej!

Har precis fått tillträde till vårt hus byggt 1973. Jag vill undersöka noga hur grunden ser ut innan vi flyttar in, så rev golvet i ett sovrum där golvet lutade 1% i två riktningar. Jag har även rivit bort ned till isoleringen på flera andra ställen i huset, där det låg massiva brädor istället för golvspånskivor. Allt ser väldigt torrt och fint ut, normal lukt. Det finns syllpapp under yttervägg, men hjärtväggen vilar på ingjutna spikreglar. Man kan inte se syllen då det ligger reglar utanpå för att stödja golvspånet.

Hela plattan är brun. De ingjutna spikreglarna är också lite brunaktiga. Är plattan behandlad med något? Vad tror ni om grunden? Det ser ut att vara lite utfällningar här och var? Just nu känner jag mig lite dum som rev upp golvet i sovrummet. Jag lutar nog åt att bara skruva i nya reglar längs med de gamla och på så vis justera lutningen.

Det har legat plastmatta och laminatgolv i större delen av huset. Det borde bli bättre framöver om vi lägger parkett och monterar ventilerade lister överallt?

Tacksam för råd! 🙏

• Uppbrutet sovrumsgolv med synlig isolering och reglar, i ett äldre hus byggt 1973. Väggar med bortskavd tapet och sladd längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun betongplatta med trärester och isolering synliga, en del av husets grundkonstruktion från ett rivet golv i ett rum från ett 1973 byggt hus.
    Skapa konto
  • Brun betongplatta med träreglar ovanpå, isolering mellan plattan och reglarna, delvis synligt tapetmönster på väggen ovanför.
    Skapa konto
  • En riven golvyta i ett sovrum med synlig betongplatta och bruna ingjutna spikreglar från ett hus byggt 1973.
    Skapa konto
  • Bilden visar en del av ett golv i ett hus under renovering, med synlig isolering, träreglar och en brun cementplatta med inbäddade träbitar.
    Skapa konto
  • Närbild på en brun betongplatta med träreglar i ett rivet golv, visar isolering och konstruktion från ett hus byggt 1973.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.