Hej!

Jag funderar på om det här ens är en lösning som skulle kunna fungera. Problemet är att akrylskivorna till taket inte finns i längre längder än 4,5 meter, men jag vill ändå ha ett rejält takutsprång. Då tänkte jag att man kanske skulle kunna slå två flugor i en smäll – kombinera en dold hängränna med naturligt fall för vattnet, genom att helt enkelt inte täcka hela takytan med akrylskivor.

Har ni sett något liknande tidigare, eller tror ni att det här skulle kunna fungera?

• Modernt uterum med tak av akrylskivor, delvis öppet för att kombinera dolda hängrännor och naturligt vattenfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Datorsimulering av taklösning med akrylskivor och dold hängränna för vattenavrinning. Skivor täcker inte hela takytan.
    Skapa konto
  • Ritning av takkonstruktion med akrylskivor och dold hängränna, visar idé för naturligt vattenskydd trots taklängd på maximalt 4,5 meter.
    Skapa konto
  • Renderad bild av en byggnad med ett tak, där vissa paneler saknas för att skapa ett naturligt fall för vattnet, del av ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Modern veranda med trätrall, hängstol och sittplats. Taket har infällda spotlights och omges av stora glasfönster med mörka ramar.
    Skapa konto
A
Mycket intressant!
Hur går senaste tänket eller är det redan utfört?

Hej!

Projektet inleds i mars/april nästa år.

Jag och min snickare har kommit fram till att vi låter takbalkarna skjuta ut hela vägen ut med takutsprånget för maximal styrka, sedan jackar vi ner en ränna som vi, bygger ett fall med typ plyfa eller liknande och tätar med takpapp. Detta leds sedan bort hela vägen till ena sidan där vi går ner med ränna. Men alla frågetecken är inte helt lösta än.

Rickard.
En liten sak är att det måste finnas en plan B för sånna här lösningar om brunnen/brunnarna sätter stopp. Den vanliga lösningen är bräddavlopp men det viktiga är att vattnet åker någonstans där man kan se det men det inte orsakar skada så man kan nog vara lite kreativ.

Rickard. Rickard. skrev:
En liten sak är att det måste finnas en plan B för sånna här lösningar om brunnen/brunnarna sätter stopp. Den vanliga lösningen är bräddavlopp men det viktiga är att vattnet åker någonstans där man kan se det men det inte orsakar skada så man kan nog vara lite kreativ.
Tack för detta, det låter ju helt rimligt såklart, blir rejäla tyngder också på taket om det fylls på som en bassäng.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.