1 262 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vad tänka på vid uthyrning?
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Om ett hus ska hyras ut under en tid, vad bör man tänka på då?
Det vore ju praktiskt om alla abonnemang på vatten, el, telefon, internet odyl kunde fortgå -men kanske det finns fallgropar?
Som tex. telefon. Om hyresgästen skiter i räkningen är ju JAG ansvarig inför telebolaget och hyresgästen inför mig. Man behöver ju inte fundera länge vem som får det svettigt i detta fall om hyresgivaren är en snäll och laglydig människa.
Och hur är det med hemförsäkringen ifall något skulle hända..?
Någon som gjort detta och har koll på paragraferna?
Det vore ju praktiskt om alla abonnemang på vatten, el, telefon, internet odyl kunde fortgå -men kanske det finns fallgropar?
Som tex. telefon. Om hyresgästen skiter i räkningen är ju JAG ansvarig inför telebolaget och hyresgästen inför mig. Man behöver ju inte fundera länge vem som får det svettigt i detta fall om hyresgivaren är en snäll och laglydig människa.
Och hur är det med hemförsäkringen ifall något skulle hända..?
Någon som gjort detta och har koll på paragraferna?
Hyresgästen skall antingen deponera en summa till dig som säkerhet för de kostnader som kan uppstå i samband med uthyrningen, dessa fås tillbaka vid frånflytt, när alla räkningar och skador är avräknade.
Det enklaste för dig är att hyresgästen själv skaffar elabonnemang, telefon m.m.
Allt hänger ju på hur länge du tänkt hyra ut.
Det enklaste för dig är att hyresgästen själv skaffar elabonnemang, telefon m.m.
Allt hänger ju på hur länge du tänkt hyra ut.
När det gäller försäkringen så är det lite frågan hur uthyrningen ser ut. Äger du fastigheten och inte har kvar något lösöre skall du endast ha själva fastigheten försäkrad. Har du lösöre kvar skall du veta att den kan försäkras för brand och yttre stöld men den kommer inte att vara försäkrad ifall din hyresgäst stjäl eller vandaliserar dina saker. Detta är istället något som du får reglera i avtal istället
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Om du hyr ut till "icke närstående" så bedöms huset efter ett tag som näringsfastighet. Kommer inte ihåg riktigt, men jag tror att det sker vid utgången av det tredje året efter uthyrningen startade. I så fall beskattas du högre vid en försäljning.
Tänk också på att marknadsvärdet på huset kan påverkas vid uthyrning....Hyresgäster vårdar inte riktigt på samma sätt som om de hade ägt huset själva...
Tänk också på att marknadsvärdet på huset kan påverkas vid uthyrning....Hyresgäster vårdar inte riktigt på samma sätt som om de hade ägt huset själva...
Klicka här för att svara