Vi skall hyra ut en del av vårt hus för att ballansera ekonomin. Vad bör man då avtala? Jag har tex hört att hyresgästen skall avsäga sig bessitningsrätten för att vi skall kunna terminera en uthyrning.
 
yonna skrev:
Jag låter juristen besvara detta. Men ... även om ni själva har husdjur - skriv in i kontraktet att detta inte tillåts!
En sådan klausul är antagligen inte juridiskt bindande. Man har som hyresgäst lagligt rätt till att ha husdjur. Den rätten kan normalt inte avtalas bort.
 
yonna skrev:
Hm ... om bostaden är på minsta sätt möblerad lär man kunna göra detta

Däremot tror jag inte att en kommunal hyresvärd kan sätta så höga gränser.
Kan iofs tänka mig att det kanske går, om du hyr ut möblerat eller ett rum i din villa. Men det har absolut ingen betydelse om är en privat eller komunal hyresvärd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.