5 384 läst · 28 svar
5k läst
28 svar
Vad ska vi ta oss till med kommunerna?
Jag är lite kluven. Jag tycker i princip att man skall få göra vad man vill på sin egen mark så länge det inte stör någon annan eller det råder uppenbar fara för liv och hälsa.
Uppfyller den där kojan de krav som ställs på ett byggnadsverk enligt BVL? Varför inte klassa det som ett konstverk?
Uppfyller den där kojan de krav som ställs på ett byggnadsverk enligt BVL? Varför inte klassa det som ett konstverk?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
I media framstår det ju naturligtvis alltid som att kommunerna önskar råna sina medborgare på enorma summor. Jag vet av egen erfarenhet att så inte är fallet (inte alltid i alla fall). Summorna framstår ju som minst sagt absurda, det kan jag hålla med om.
När ett området har tillräckligt många permanentboende MÅSTE kommunen enligt lag börja leverera tekniskt service såsom kommunalt VA. Att göra detta i efterhand blir i många fall svindyrt, och det finns ju ingen möjlighet att kommunen finansierar det med priset på tomterna, eftersom det är nästan uteslutande sommarstugeområden som blir permanentboenden.
Så vill ni gnälla, gnäll på de riksdagspolitiker att ändra lagstiftningen som tvingar kommunerna att gå denna väg.
När ett området har tillräckligt många permanentboende MÅSTE kommunen enligt lag börja leverera tekniskt service såsom kommunalt VA. Att göra detta i efterhand blir i många fall svindyrt, och det finns ju ingen möjlighet att kommunen finansierar det med priset på tomterna, eftersom det är nästan uteslutande sommarstugeområden som blir permanentboenden.
Så vill ni gnälla, gnäll på de riksdagspolitiker att ändra lagstiftningen som tvingar kommunerna att gå denna väg.
Nu har jag inte några exakta siffror, men läste i "mitt i - Huddinge"(en lokaltidning i sthlm), tror det var 3 veckor sedan.
Där var det uppe debatt för väg/vatten avgifterna för ett område som heter Gladö Kvarn.
Kommunen har beräknat att det skulle kosta 150 miljoner kronor, medans vägföreningen har tagit in ett anbud från ett bolag som ligger ca 50 miljoner under.
När reportern sa detta till den mannen på kommunen de intervjuade så blev svaret "ja... vi kanske ska ta in anbud på det här".
Att de ens inte övervägt att göra det i första taget verkar helt absurt? Luktar lite som att någon på kommunen känner någon som vill anlägga vägar och avlopp för dyra pengar...
Där var det uppe debatt för väg/vatten avgifterna för ett område som heter Gladö Kvarn.
Kommunen har beräknat att det skulle kosta 150 miljoner kronor, medans vägföreningen har tagit in ett anbud från ett bolag som ligger ca 50 miljoner under.
När reportern sa detta till den mannen på kommunen de intervjuade så blev svaret "ja... vi kanske ska ta in anbud på det här".
Att de ens inte övervägt att göra det i första taget verkar helt absurt? Luktar lite som att någon på kommunen känner någon som vill anlägga vägar och avlopp för dyra pengar...
Mycket av felet uppstår iom monopolställningen.
1500:- i avgift för bygganmälan ang vår braskamin.
1500:- för vad?
Dom kan ju inte ens avslå. Jag antar att dom alltså tar 1500:- i avgift för att stämpla ett diarienummer på handlingen och lägga den i arkivet.
Smyg-kommunalskatt skulle jag vilja kalla det.
1500:- i avgift för bygganmälan ang vår braskamin.
1500:- för vad?
Dom kan ju inte ens avslå. Jag antar att dom alltså tar 1500:- i avgift för att stämpla ett diarienummer på handlingen och lägga den i arkivet.
Smyg-kommunalskatt skulle jag vilja kalla det.
Och ett exempel till kan jag ge.
Kommunen skickade direkt ut en räkning för utsättning, innan någon sådan vare sig var beställd eller gjord.
Jag protesterade givetvis direkt. Först var dom rätt kallsinniga, och försökte med att den kostnaden kommer ju ändå förr eller senare.
Men efter en del dividerande tillstod dom att jag har rätt att anlita andra, om dom har lantmäteri eller geodesi kunnande.
Men så blev det i alla fall. En privat firma satt ut huset för nästan halva kostnaden, och killen hade betydligt bättre och coolare utrustning än kommunen.
Det hela hade delvis sin upprinnelse i att året innan hade kommunen satt ut garaget, men nu hade dom plötsligt höjt taxan till fem ggr så dyrt. :O
Kommunen skickade direkt ut en räkning för utsättning, innan någon sådan vare sig var beställd eller gjord.
Jag protesterade givetvis direkt. Först var dom rätt kallsinniga, och försökte med att den kostnaden kommer ju ändå förr eller senare.
Men efter en del dividerande tillstod dom att jag har rätt att anlita andra, om dom har lantmäteri eller geodesi kunnande.
Men så blev det i alla fall. En privat firma satt ut huset för nästan halva kostnaden, och killen hade betydligt bättre och coolare utrustning än kommunen.
Det hela hade delvis sin upprinnelse i att året innan hade kommunen satt ut garaget, men nu hade dom plötsligt höjt taxan till fem ggr så dyrt. :O
Ja, smygskatt är vad det är. Vi betalade 23 000 för vårt bygglov avseende tillbyggnad, rivning av lada samt byggnation av garage. På köpet fick vi en fullständigt luftlandsatt handläggare. Funderar på att begära ut underlaget för den kostnadsberäkningen.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Gör det, men du ska nog veta att underlaget inte är baserat på just ditt ärende utan mera troligen ett schablonsystem. Mera troligt baserad på m2 byggyta eller något motsvarande.Locke skrev:
Det man snarare ska göra är att be om nedlagd arbetstid på ärendet. Timtaxan varierar också stort, men dessa 23 000 lär ju vara någonstans 30-40 arbetstimmar (inkl. fulla overheadkostnader). Det ska vara ett otroligt omfattande ärende om de ska lagt ned så mycket för ett bygglov.
Klagomålen ska du rikta till politikerna, inte till tjänstemännen. Det är politiken som sätter taxan och de behöver få veta hur den korresponderar med verkligheten.
Jag har läst deras dokument som beskriver beräkningen av avgiften - fann det på kommunens webbsida. En väldigt komplicerad skrift. Försökte lite förstrött att räkna på mitt eget ärende med det gick inget vidare.
Beträffande klagomålen håller jag inte helt med dig. Den person (avdelningschefen) som rekryterat denna fullständigt inkompetenta människa har ju begått ett misstag. Man borde (ja, jag vet jag är en fegis
) boka ett möte med denne tjänsteman och ta upp alla dessa konstigheter handläggaren haft för sig.
Men visst - det är politikerna som sitter med makten och drar man det riktigt långt så är det vi väljare som låtit det gå så här långt med överförmynderiet.
Sverige är ett fantastiskt land - men ibland är vi bannemig lite för duktiga.
Beträffande klagomålen håller jag inte helt med dig. Den person (avdelningschefen) som rekryterat denna fullständigt inkompetenta människa har ju begått ett misstag. Man borde (ja, jag vet jag är en fegis
Men visst - det är politikerna som sitter med makten och drar man det riktigt långt så är det vi väljare som låtit det gå så här långt med överförmynderiet.
Sverige är ett fantastiskt land - men ibland är vi bannemig lite för duktiga.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag missförstod dig nog. Inkompetens, dåligt bemötande osv. är ju en självklar chefsfråga på tjänstemannanivå. Jag syftade mer på taxan, som är den huvudsakliga politiska dimensionen. Men även kvalitetsfrågorna som kompetens och bemötande blir ju i slutändan en fråga för politiken, om det är riktigt illa. Det kan behövas någon som ryter till.Locke skrev:Beträffande klagomålen håller jag inte helt med dig. Den person (avdelningschefen) som rekryterat denna fullständigt inkompetenta människa har ju begått ett misstag. Man borde (ja, jag vet jag är en fegis) boka ett möte med denne tjänsteman och ta upp alla dessa konstigheter handläggaren haft för sig.
Jag har tankt pa det har med bygglov forut nar jag talat med maklare. Det verkar som att vissa kommuner har battre bygglovsansvariga an andra kommuner. Skulle det inte vara lage for nagon engagerad och tekniskt kunnig person att lagga upp en site som rankar kommuners bygglovshantering? Med recensioner, text och siffror. Det finns liknande rankingsystem for till exempel tandlakare i staden jag bor, och daliga tandlakare blir inte langlivade har vill jag lova! Det ligger ju i kommunernas intresse att ha sa bra rykte som mojligt eftersom de alla vill locka invanare. Man skulle till och med kunna gora det till en mediahandelse och sjalv samla in material (kvalitativa och kvatitativa intervjuer med byggare runt om i Sverige) och slappa en lista en gang i kvartalet. Denna lista skulle man kunna trycka som bok och salja i bokhandeln eller ocksa skulle man kunna salja annonsplats pa siten for att finansiera det.
Till de tre basta kommunerna kan man ge en pokal eller ett pris, typ den "Gyllene Stampeln" som kommunerna sedan kan anvanda i sin egen marknadsforing. Forhoppningsvis leder detta till att kommunerna borjar tavla om vem som ligger hogst upp pa listan och det leder till en okad proffesionalering av handlaggare och metoder. Kommunerna kan profilera sig som "generosa nar det galler till ombyggnader" eller "snabba handlaggningar" eller "fritt fram for hoga hus" eller vad de nu vill saga. Om media blandas in blir det annu mer uppmarksammat och intresset leder till att hela trasket som vi idag dras med kanske kan rojas upp.
For hur kul ar det att forst hitta en kommun man vill bo i, sedan hitta en tomt, sedan bestamma vilket sorts hus man vill bygga och efter att man gjort allt det fa reda pa att i just den kommunen har dom ett rotagg till bygglovshandlaggare? Eller att det i grannkommunen gar pa halva priset och halva tiden?
Till de tre basta kommunerna kan man ge en pokal eller ett pris, typ den "Gyllene Stampeln" som kommunerna sedan kan anvanda i sin egen marknadsforing. Forhoppningsvis leder detta till att kommunerna borjar tavla om vem som ligger hogst upp pa listan och det leder till en okad proffesionalering av handlaggare och metoder. Kommunerna kan profilera sig som "generosa nar det galler till ombyggnader" eller "snabba handlaggningar" eller "fritt fram for hoga hus" eller vad de nu vill saga. Om media blandas in blir det annu mer uppmarksammat och intresset leder till att hela trasket som vi idag dras med kanske kan rojas upp.
For hur kul ar det att forst hitta en kommun man vill bo i, sedan hitta en tomt, sedan bestamma vilket sorts hus man vill bygga och efter att man gjort allt det fa reda pa att i just den kommunen har dom ett rotagg till bygglovshandlaggare? Eller att det i grannkommunen gar pa halva priset och halva tiden?
Med tanke på personalomsättningen på en normal kommuns bygglovsavdelning (arkitektkontor och byggföretag är snabba på att locka till sig bra bygglovskunnigt folk, tro mig) så skulle en sådan ranking behöva göras om minst en gång i kvartalet. En kommun som är bra i mars kan vara mycket sämre i september.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Har vi några inlägg i detta ämne?
Kan återknyta till mitt inlägg om arbeten som inte läggs ut på upphandling.
En chef har blivit omplacerad då han lämpligen har lagt ut jobb för 50 miljoner kronor till sin kollega och nämndeman, som även driver entrepenadfirma. Detta utan att följa lagen om offentlig upphandling.
Chefen blir omplacerad pga "hög arbetsbelastning" inte pga sin totala ignorans mot kommunens medborgare.
En chef har blivit omplacerad då han lämpligen har lagt ut jobb för 50 miljoner kronor till sin kollega och nämndeman, som även driver entrepenadfirma. Detta utan att följa lagen om offentlig upphandling.
Chefen blir omplacerad pga "hög arbetsbelastning" inte pga sin totala ignorans mot kommunens medborgare.
Jag har inte varit aktiv i tråden på länge nu.
Men kommunernas övergrepp i kraft av monopol och rätten att ensidigt diktera villkoren har absolut inte slutat, det fortsätter i ökad omfattning.
https://www.byggahus.se/forum/vatte...va-taxor-knacker-folks-halsa.html#post2593812
Men kommunernas övergrepp i kraft av monopol och rätten att ensidigt diktera villkoren har absolut inte slutat, det fortsätter i ökad omfattning.
https://www.byggahus.se/forum/vatte...va-taxor-knacker-folks-halsa.html#post2593812