Hej!
Det här är fortsättning på det bygge jag ställde en fråga om här i augusti 2024 (när byggaren utfört markarbetena) men vi håller fortfarande på och bråkar med byggaren om att göra klart - men nu via jurister.

Just nu så tror jag att vår jurist eventuellt håller på och ställer till det för oss. Det är en djävla soppa men "i korthet" är situationen den här:
- Sommaren 2023: mamma och jag anlitar en byggare för att bygga ett hus som mamma ska flytta till. Efter krav från försäkringsbolaget (GarBo) tar byggaren fram en offert och ett entreprenadavtal med fast pris för bygget som vi godkänner. Alla är överens om att det är en god idé: byggaren eftersom han vet hur mycket han kommer att få betalt och mamma och jag (och arkitekten) eftersom vi vet hur mycket vi ska betala.
- Början av 2024: byggaren börjar bygga.
- Början av sommaren 2024: byggaren utför omfattande markarbeten på eget bevåg (gräver bort planteringar, stenläggningar, träd, fridlysta blommor och dessutom planterar de en gröngödslingsväxt som man inte vill ha på tomten; vi har fått en offert från en trädgårdsmästare på att det kommer att kosta runt 400k att återställa) och när vi säger att de måste återställa allt innan vi betalar några fler fakturor vägrar de och säger att vi i stället ska betala en miljon extra i "ÄTA-fakturor" innan de bygger klart.
- Sommaren-hösten 2024: fortsatt bråk med byggaren om det obeställda markarbetet och fakturor. Jag protesterar mot alla deras "ÄTA-fakturor" med långa förklaringar där jag bland annat förklarar för honom hur det fungerar med ÄTA-/tilläggsfakturor i byggbranschen för det verkar han verkar vara insatt i eller förstå. (Inte jag heller från början men en kvart på nätet gav mig all den information som behövs.) Jag ber även om underlag för alla de tillägg han påstår att vi har gjort till offerten/avtalet men får svaret "jag förstår inte vad du menar" och i slutet av sommaren får jag ett märkligt mejl där han säger att jag bara verkar protestera mot allt och att han inte förstår varför.
- Slutet av 2024: jurister kopplas in och byggarens jurist kräver igen att vi ska betala alla deras "ÄTA-fakturor" för att de ska bygga klart (inklusive fakturorna för det obeställda markarbetet), påstår att vi har valt massor med "exklusiva material" och att det är vad som har fått kostnaderna för bygget att öka med en miljon, påstår att offerten/entreprenadavtalet bara är skendokument "för bankerna" och att det finns en muntlig överenskommelse om löpande räkning som åsidosätter dem. När det gäller markarbetet påstår byggarens jurist att det kan bli den här typen av markarbete när det är totalentreprenad (vadå?) och senare att vi har beställt det obeställda markarbetet (hur då?). Byggarens jurist kan inte visa upp något som helst underlag för något av sina påståenden - vilket skulle kunna bero på att inga av dem stämmer.
- Sommaren 2025: vår jurist lämnar flera förslag till uppgörelse till byggarens jurist, som inte vill diskutera dem utan fortsätter bara att hävda att de ska betalt för alla sina "ÄTA-fakturor" (som byggarens jurist trots upprepade begäran inte heller kan lämna några underlag för) för att fortsätta bygga. Till sist säger byggarens jurist att byggaren inte kommer att slutföra bygget. Vår jurist säger att det innebär att de har brutit entreprenadavtalet, vilket innebär att vi inte längre har något avtal och att vi i stället kommer att vända oss till GarBo för att få hjälp med att slutföra bygget via färdigställandeförsäkringen. Byggarens jurist svarar inte ens på det.
- Sommaren 2025: vår jurist kontaktar GarBo för att få hjälp via färdigställandeförsäkringen. En av förutsättningarna för färdigställandeförsäkringen är att avtalet är brutet och GarBo och vår jurist är överens om att byggarens vägran om att bygga klart är tillräcklig grund för att hävda det. GarBo hänvisar oss till en besiktningsman som utför en statusbesiktning. Enligt den ser allt okej ut och det är inte mycket som återstår. Att välja en besiktningsman via GarBo i stället för en oberoende besiktningsman var en dålig idé eftersom han fick instruktioner från dem om vad han skulle utesluta från besiktningen, men det är så dags att inse det nu.
- Hösten 2025: bråk med GarBo om statusbesiktningen och färdigställandeförsäkringen.
- Hösten 2025: samtidigt med bråket med GarBo försöker jag hitta en byggare som kan göra klart (vilket går trögt pga. orsaker) och få till stånd en slutbesiktning (utan byggaren), men där är problemet att byggaren vägrar lämna över alla de intyg som krävs för en godkänd slutbesiktning. Både vår kontrollansvarige och jurist kontaktar byggaren respektive byggarens jurist om dem, men ingen får något svar.
- Senhösten 2025: vår jurist kontaktar byggarens jurist och reklamerar bygget med utgångspunkt från statusbesiktningsprotokollet.
- Slutet av 2025: byggarens jurist säger att om vi genomför en slutbesiktning så kommer de att åtgärda eventuella fel efter den och igen att vi ska betala alla byggarens fakturor som vi enligt byggarens jurist "har vägrat diskutera". Vår jurist säger åt mig att boka en slutbesiktning.

Men då säger jag "nä, men vänta lite nu ..." till vår jurist. Min uppfattning är att om byggaren plötsligt har fått för sig att de vill slutföra bygget och vill diskutera pengar är det inte längre slutbesiktning som är det mest aktuella. Jag nämner bland annat följande till vår jurist (men mycket längre och mer eftersom jag är "lite" omständlig):
- Vi har inget avtal med byggaren längre. Innan byggaren utför mer arbete på huset måste vi vara överens om att avtalet med fast pris gäller. Om de vill diskutera sina "ÄTA-fakturor" för påstådda tillägg måste de dessutom visa underlag för dem, vilket inte bara är ett villkor för ÄTA-/tilläggsfakturor utan dessutom något som vi har rätt till enligt lag.
- En annan viktig aspekt av att vi inte längre har något avtal med någon byggare är att vi inte längre har någon som ansvarar för bygget när det är klart, vilket (enligt besiktningsmannen) innebär att vi själva får stå för kostnaden för eventuella problem som uppkommer (vi har redan fått problem med "pannan") och att det inte heller går att utföra någon tvåårsbesiktning eftersom det inte finns någon motpart för den. Eventuellt så ställer bristen på ansvarig utförare även till med problem med den tioåriga garantin enligt Konsumenttjänstlagen, men där är jag inte säker.
- En något mindre viktig aspekt att vi inte längre har något avtal med byggaren är att de inte har rätt att vara med på slutbesiktningen eftersom de inte längre är att betrakta som utförare.
- Huset är inte klart (vilket alla är överens om). Jag kan inte se annat än att först måste byggaren slutföra entreprenadavtalet genom att bygga klart, sedan måste de lämna över bygget till oss och vi måste vara överens om att det är utfört enligt entreprenadavtalet och därefter kontaktar vi en besiktningsman som får utföra en slutbesiktning som bekräftar att allt är fackmannamässigt gjort osv. Om vi gör en besiktning nu när huset inte är klart är det inte en slutbesiktning utan bara ytterligare en statusbesiktning.

Vår jurist verkar inte tycka att något av det är viktigt utan säger fortfarande att jag bara ska boka en slutbesiktning.

Min uppfattning är att det skulle vara ett enormt misstag att strunta i det jag har sagt ovan och att det dessutom innebär att vi accepterar byggarens märkliga påstående om att avtalet inte är viktigt utan bara är "för bankerna".

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra eller säga så jag är mycket tacksam för alla synpunkter och förslag.

/Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.