75 711 läst ·
197 svar
76k läst
197 svar
Vad ska man tänka på inför släpvagnsköp?
Idag såg jag en bil vars släp lutade framåt.
Har nu hittat två kärror, egentligen samma modell men det som skiljer är att dragkroksfästet är (thule) jämnsmed ramen, och andra är (fogelsta)ovanpå-monterad vilket annonsörer brukar påpeka är fantastiskt.
Vad tänker ni om detta, är det bättre att den är ovanpåmonterad?
Har nu hittat två kärror, egentligen samma modell men det som skiljer är att dragkroksfästet är (thule) jämnsmed ramen, och andra är (fogelsta)ovanpå-monterad vilket annonsörer brukar påpeka är fantastiskt.
Vad tänker ni om detta, är det bättre att den är ovanpåmonterad?
Ser att jag formulerade mig knasigt. Det är ingen fördel på ett tvåaxlst släp heller men på ett sådant kan höjden spela roll.
Drar jag mitt släp efter volvon sitter kopplingen så lågt att släpet går mer på framhjulen och jag får negativt kultryck. På jeepen har jag monterat kulan lite högre så att jag alltid får lite tryck på kulan av släpets egenvikt. Med last på spelar dessa varianter ingen roll, men när släpet körs tomt så klonkar det i kulkopplingen i det lilla lilla spel som ändå finns där - skitirriterande.
Drar jag mitt släp efter volvon sitter kopplingen så lågt att släpet går mer på framhjulen och jag får negativt kultryck. På jeepen har jag monterat kulan lite högre så att jag alltid får lite tryck på kulan av släpets egenvikt. Med last på spelar dessa varianter ingen roll, men när släpet körs tomt så klonkar det i kulkopplingen i det lilla lilla spel som ändå finns där - skitirriterande.
Längden har inte så stor betydelse om man väljer en 2,50 m kärra, som är vanligast, då man kan fälla baklämmen och på vissa kärror även främre. Däremot bredden är man mera låst vid då de flesta kärrorna är lågbyggda.Mats skrev:
Däremot är det ingen nackdel om de är lite bredare, t.ex. 1,30 då man kan ha förankringsöglor på flaket och dra fast skivor man lastat.
Detta förstod jag inte alls logiken i.
Ett smalt släp kan man alltid lägga ett par reglar tvärs på, och sedan lasta hur brett man vill. Längden däremot är mycket mer kritiskt och inget som går att fixa i efterhand med bibehållet kultryck.
Ett smalt släp kan man alltid lägga ett par reglar tvärs på, och sedan lasta hur brett man vill. Längden däremot är mycket mer kritiskt och inget som går att fixa i efterhand med bibehållet kultryck.
Diskussionen var utifrån att köra skivmaterial som skulle kunna vara 2.70 och därför välja en kärra med flaklängd som klarar det utan fällda lämmar. Utifrån det behovet fungerar ett 2.50 flak alldeles utmärkt med minimal överhäng bak, ev. också fram på vissa kärror.MathiasS skrev:
Köpte själv släp på Bauhaus på 2.5 och 1,4 brett ungefär. Använder släpet ibland dagligen, känns det som. Har fått tillbaka pengarna mångfalt mot om man skulle behöva hyra, tidskrav osv! Bästa köpet jag någonsin gjort tror jag om man ser till avkastning för investerade pengar.
Tips: köp ett släp som man kan sätta bur på. Inte lövgaller, utan högre varianter. Gör enorm skillnad på hur utnyttjbart släpet blir! Man kan lasta så mycket mer!
Tips: köp ett släp som man kan sätta bur på. Inte lövgaller, utan högre varianter. Gör enorm skillnad på hur utnyttjbart släpet blir! Man kan lasta så mycket mer!
thule 270x138 med 1250kg axel och får bära 980kg last. galler, tipp, stått inne och avdragbar moms. handske i samma i nivå med ramen, ej ovanpå.. 183-190cm bred utvändigt.
ska jag slåtill eller vela ännumer
osäker efter det ni sagt om maxa flakmåttet
ska jag slåtill eller vela ännumer
osäker efter det ni sagt om maxa flakmåttet
Krasst sett kommer ditt första inköp bara ge dig insikt i vad du egentligen behöver. Så mest ekonomiskt är nog en billig obromad som du kan sälja till ungefär priset -15% om 2år när du uppgraderar till en Anssems MSX 3000 
Det beror ju på vad man lastar, det finns annat än gipsskivor och reglar i tillvaron för en del. Jag kör ofta 4-hjuling på min kärra. Med lite större hjul än standard har jag bara en centimeters marginal på varje sida på bredden.MathiasS skrev:
Ja det är väl klart. Men nu har jag verkligen ansträngt mig för att inte segla iväg till BE trailers och annat man bara MÅSTE ha för att klara sig och Yrrols behovs grundar sig på lite skivor och reglar och skräp.Norrhyttan skrev:
Nu tycker jag att både du och corre försöker sabba detta.... (insätt valfri smiley här).