Jag tror det är torsionsfjädring i dom flesta nyare släpkärror.
Min obromsade tiki trailer hoppar inget nämvärt i 110km/h utan last.
Den gjorde det första resan från affären till däckmojen (skulle skaffa vinterdäck) , han påstod att det var 9kg lufttryck i sommardäcken då han mätte.:eek:

L
Yrrol skrev:
Jag frågade en kollega idag om jag skulle köpa en begagnad bromsad, eller en ny obromsad.

Han sa gammal bromsad ifall jag ska köra annat än skräp... Med motiveringen att obromsade är ofjädrade, så kör man finsaker och vägen är ojämn så hoppar lasten.

Stämmer det även på nya kärror såsom Brenderup och Fogelsa, är deras obromsade helt utan stötdämpning?
Jag skulle säga att de hoppar mindre är en bromsad. Mest pga att bromsade är gjorda för tyngre laster, samt då ofta också har en stötdämpare. Stötdämpare gör faktiskt både bilar och kärror mer stötiga. Det enda de är bra på är att förhindra att bilen eller kärran börjar gunga. Men det funkar inte bra om du inte har mycket last.

Y
Lät som en passande beskrivning för när han sa det så tänkte han på sina erfarenheter att köra sina båtar.obromsad vs bromsad båttrailer.

Några grind-kandidater jag hittat på blocket som jag funderar lite på, medan jag hoppas på att en Brenderup ska dykaupp;

Bromsad....Thule L751..................2012.....14500kr....750kg/510kg...258x128cm

obromsad...Fogelsta FS1425.........ny........13900kr.....750kg/575kg...250x138cm

bromsad....okänd...beg nybesiktad............7900kr......950kg/?...........255x130cm

bromsad....Thule lL751..................2010....14000kr....750/510kg........258x128cm

bromsad....sävsjösläpet ssel750....2013.....16900kr...750/530kg........250x130cm

Lite status, besiktade i förra veckan vår Sävsjö SSEK750-bromsad, inköpt 2004. Utan anmärkning.
Alla mindre kärror som ts är intresserad av hoppar olastade om vägen är ojämn, däremot märks det mera eller mindre beroende av hur stor bilen är, dvs vikt och motorstyrka på dragbilen. Drar själv med en Volvo V70 med dieselmotor och lite över 200hk, samt 450Nm, och det märks inte mycket att ha vår kärra lastad efter den.
Så det är inget du behöver ta hänsyn vid val av bromsad eller obromsad kärra.

På många äldre kärror med stötdämpare har man plockat bort dem för att fjädringen/gummit i bakaxeln ska motioneras och inte ska kärva ihop vilket har varit ett vanligt problem. Inget som besiktningen har något emot, däremot ihopkärvade bakaxlar blir det anmärkning på.

Redigerat:
Yrrol skrev:
Jag frågade en kollega idag om jag skulle köpa en begagnad bromsad, eller en ny obromsad.

Han sa gammal bromsad ifall jag ska köra annat än skräp... Med motiveringen att obromsade är ofjädrade, så kör man finsaker och vägen är ojämn så hoppar lasten.

Stämmer det även på nya kärror såsom Brenderup och Fogelsa, är deras obromsade helt utan stötdämpning?
Mitt obromsade släp har bladfjädrar.

Y
Nu dök det upp en sliten Trailergruppen/Gisebo. 900/650kg. Bromsad.

Men jag funderar på om man kommer ångra sig att satsa på ett större flak mot standarden.
Denna är (Inv lastyta):1.52x2.58

Att det skulle bli jobbigt med bredare släp?

Andra kandidaterna
* Fogelsta FS1425 = 138x250
* Thule IL 751 eller L751 = 128x258
* Blyss BL 7526 = 126x265

Spontant så är det sällan bredden som begränsar utan att det man lastar är längre än 2,5m.
Men det är ju bara 20cm bredare så det är ingen skillnad att hantera en sådan kärra.
Tycker att det är enklare att t.ex. backa med en lite bredare släpvagn då den syns bättre i backspeglarna. Det svåraste är en smal med låga lemmar och bred bil, man har svårt att se när den viker av.
Vad ser du för problem med att den är 20 cm bredare?

peternicklas
Yrrol skrev:
Nu dök det upp en sliten Trailergruppen/Gisebo. 900/650kg. Bromsad.

Men jag funderar på om man kommer ångra sig att satsa på ett större flak mot standarden.
Denna är (Inv lastyta):1.52x2.58

Att det skulle bli jobbigt med bredare släp?

Andra kandidaterna
* Fogelsta FS1425 = 138x250
* Thule IL 751 eller L751 = 128x258
* Blyss BL 7526 = 126x265
Denna är (Inv lastyta):1.52x2.58. Jag anser att denna lastyta är bra, bredden gör även att släpet får ungefär samma bredd som bilen. Mycket lättare att backa med den.

Ett släp kan aldrig bli för stort. Eller, jo ... det finns förstås ytterligheter, men generellt är det alltid lite för smalt och lite för kort. Oavsett storlek.
Som med garage, de är alltid lite för små.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Y
Enligt fordonsuppgifter så är min volvo 181 cm bred medan denna kärran är 198cm.

Inte så sugen på en kärra som sticker utanför bilen men man kanske mäter på olika sätt, axlarna på bilar och totalbredd på kärror?

Det är rätt lagom, med backspeglar så kommer du upp i samma bred.

Yrrol skrev:
Enligt fordonsuppgifter så är min volvo 181 cm bred medan denna kärran är 198cm.

Inte så sugen på en kärra som sticker utanför bilen men man kanske mäter på olika sätt, axlarna på bilar och totalbredd på kärror?
Det är klart att det är smidigt med en vagn som är exakt lika bred som bilen, men det är till 100% en vanesak. När du kört 10 vändor med släpet kommer du inte tänka på att det är bredare utan automatiskt ta ut svängen lite extra.

Yrrol skrev:

Med det resonemanget kan du ju aldrig köra med husvagn. Men det är förstås ingen förlust... Nåja, jag skulle gärna ta en bredare kärra än den jag har.

Det är lättare att backa med en bredare vagn, jag har ett helsike med min smala vagn och firmabilen, vagnen syns inte alls om den står rakt bakom bilen, man får svänga och flaxa mellan speglarna och hoppas att vagnen vikt sig åt rätt håll, att bilen i sig själv är dålig att backa släp med gör inte saken bättre, lång hjulbas och kort överhäng.

Angående köpråd av vagn. Köp en utrangerad hyrvagn, dom håller en helt annan kvalite än det nya skräp i tunnplåt som säljs för privatbruk. Runt 15" brukar dom kosta på Blocket nyservade med nya bromsar mm.

hsd
kvarndammen brukar sälja hyrsläp
kvd.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.