D09
Har ett wtrailer obromsat. Det stora i dess utbud. Med höga galler runtom och tippbart.. Hur nöjd som helst med att jag införskaffat en kärra. Ovärderligt tillbehör till huset

Det jag saknar på kärran är färdiga lastöglor. Har ju gått bra ändå men ändå irriterande ibland

En släpvagn har också väldigt bra andrahandsvärde, tappar kanske 25% på 5 år. Så behöver man byta vagn efter ett tag så behöver det inte bli dyrt alls, särskilt om man byter begagnat mot begagnat.

Y
D09 skrev:
Har ett wtrailer obromsat. Det stora i dess utbud. Med höga galler runtom och tippbart.. Hur nöjd som helst med att jag införskaffat en kärra. Ovärderligt tillbehör till huset

Det jag saknar på kärran är färdiga lastöglor. Har ju gått bra ändå men ändå irriterande ibland

Du är ju ute och hämtar spillvirke och annat, saknar du inte att kunna fälla ner sidorna för lasta av och på pallar lättare? Fast det är ju i sig bara att lägga en extra pall i botten och bort med grindarna så kan riktiga pallen lastas som om man hade fällt sidorna.

D09
Jag fäller ner baklämmen, öppnar gallret bak och så lastar dom rakt på ( bakifrån )

En lastning tar ca 4-5 min från dess att jag parkerat tills jag lägger in växeln igen och åker :)

Väldigt enkelt att fixa egna lastöglor, tar nån timme så är det klart, gjorde detta på vår Kärra ( 6 st )

• Gilla
D09
  • Laddar…
Y
FS = villa
L = proffs
lm = större flak och last än L.
U=utan broms

..................................totalvikt.... .....lastvikt .......bredd ......längd .........Pris
fogelsta L0750.................750 .............530* ...........128 ..........258*
Brenderup L0750.............750 .............530* ...........128 ...........258* .........17900kr
brenderup fs1425 750......750 ..............535* ...........138** ........250 ..........15600kr
brenderup LM0750..........750 ..............510 ............138** .........270** .......18848..27495 med grindar,bakramp, tipp
Brenderup LM0750U.......750 ..............540 ............138 ............270** .......15781kr
Brenderup LMT750U.......750 ..............530* ...........138 ............270** .......18221kr
Brenderup L0750u..........750 ..............560 .............128 ............258* ........17495 med grindar
brenderup 2260 S.........1000 ..............770*** .........128 ............258* ........ 20831kr
w-t 252 broms ...............750 .............510 .............132* ...........252 ...........18990kr med grindar
w-t 252 ej broms............750 ..............510 .............132* ..........252 ............15990kr med grindar
w-t 252 1000kg............1000 ..............760*** .........132* ...........252 ...........19990kr med grindar

Redigerat:
Beror på ditt behov. Mitt krav var att slulle kunna köra en typ gipsskiva på att då jag håller pp med ett bygge. Skall också köra byggavfall m.m. Jag köpte en ny obromsad kärra fogelsta på kampanj för 14.500 med de höga gallret på. Nackdelen är att den inte är täckt men med ett helkapell, kan köpa för ca 3.000kr. Då har du en i mina ögon helt komplett kärra. Obromsad är bra då det inte fastnar några bromsar.
kolla ditt eget behov och köp kärra efter det. Lycka till.

Jag håller med de andra om att det beror på. Jag måste ställa släpet i en backe. Broms hade varit trevligt, men då hade jag å andra sidan knappast mäktat med att manövrera släpet för hand. De 1,5 åren jag haft släpet har jag aldrig gjort någonting där jag hade behövt ett större. Det har hänt att jag fått åka två varv (till åvc eller i ett annat fall för att köpa golv). Där jag bor är det ett ickeproblem. Om jag haft 5 mil in till stan hade det varit en dealbreaker. Däremot hade det varit bra med ett som lastar lite mer. Sten i olika former är löjligt tungt. Jag har höga lastgrindar. Det hade varit grymt opraktiskt att vara utan för en del transporter och meningslöst för andra. Mitt är högbyggt. Jag gillar det, men hade kunnat leva med ett lågbyggt. Tipp har jag aldrig behövt. Visst hade det underlättat avlastning av massor, men så mycket sånt kör jag inte. Om jag gjort det kunde prioriteringarna sett annorlunda ut.

Jag har ett bromsat släp som tar drygt 700 kg lastvikt, och det är det som är den stora begränsningen på mitt släp. Drygt 20 gipsskivor så är släpet fullt. Eller 30 OSB-skivor, en halv kubik grus, en kubik virke osv. Släpet hade inte behövt vara större men däremot så hade det inte varit fel med högre lastvikt. Hade jag skaffat utökat B-behörighet så hade jag kunnat dra ett släp med 2100 kg totalvikt med min bil, och då hade jag nog lätt kunna lasta ett ton mer. Det hade sparat några rundor.

Ett tyngre släp väger ungefär 500kg tomt så med rätt kort och släp hade du kunnat lasta 1600kg. Mer om du lägger kulor på ett Lööve i alu, men det blir så fånigt dyrt.

Lolight skrev:
Klart att det märks. Men inte så det är värt besväret och kostnaden att köpa en dyrare kärra, samt serva den.
Bra men då är vi överens att det är sådan skillnad mellan bromsad och obromsad kärra att man märker skillnaden. :)
Och precis som jag skrev i tidigare inlägg att det för ts då blir en prisfråga utifrån hur man använder den.
Om det blir dyrare att serva den kan jag inte svara på då min Sävsjö 750 från 2004 inte krävt något sådant ännu. Har själv smörjt dragkoppling och oljad kulspärren, samt bytt en lampa i skyltbelysningen.

Y
Jag frågade en kollega idag om jag skulle köpa en begagnad bromsad, eller en ny obromsad.

Han sa gammal bromsad ifall jag ska köra annat än skräp... Med motiveringen att obromsade är ofjädrade, så kör man finsaker och vägen är ojämn så hoppar lasten.

Stämmer det även på nya kärror såsom Brenderup och Fogelsa, är deras obromsade helt utan stötdämpning?

Nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.