MathiasS skrev:
Ja det är väl klart. Men nu har jag verkligen ansträngt mig för att inte segla iväg till BE trailers och annat man bara MÅSTE ha för att klara sig och Yrrols behovs grundar sig på lite skivor och reglar och skräp.

Nu tycker jag att både du och corre försöker sabba detta.... (insätt valfri smiley här).
Nu behöver ju inte en lite större flakyta innebära BE-krav.
Jag försöker bara påtala att en kärra alltid är för liten. Jag svär ofta över detta, och det bär emot att köpa ännu fler kärror (har två).

Man behöver inte köpa två kärror. Jag har en 1,30*2.50 med låga lämmar som är perfekt vårt behov.
Med ett pizzalock och ett lastnät klarar jag vårt behov. Pizzalocket håller det torrt och lastnätet är bra vid färd till soptippen.
Däremot så brukar jag hyra en liknande med höga gallergrindar när jag drar årets tillskott av eklöv till tippen, vilket blir några kubik till en kostnad av 200:-/halvdag. Vid speciella tillfällen har jag hyrt stora cargosläp eller lånat gratisvagn med kåpa på IKEA när man ska dra t.ex. möbler.
Så det kan finnas olika påverkan vid val av kärra samt tillbehör.

AndersS skrev:
Man behöver inte köpa två kärror. Jag har en 1,30*2.50 med låga lämmar som är perfekt vårt behov.
Med ett pizzalock och ett lastnät klarar jag vårt behov. Pizzalocket håller det torrt och lastnätet är bra vid färd till soptippen.
Däremot så brukar jag hyra en liknande med höga gallergrindar när jag drar årets tillskott av eklöv till tippen, vilket blir några kubik till en kostnad av 200:-/halvdag. Vid speciella tillfällen har jag hyrt stora cargosläp eller lånat gratisvagn med kåpa på IKEA när man ska dra t.ex. möbler.
Det där med att hyra och låna gratisvagnar är ju fiffigt om man bor någorlunda centralt. Annars blir det en massa extratid och extramil för att hämta och lämna kärror. Min kompromiss är ett kapellsläp. Hade helst velat ha ett stort flyttsläp och en öppen kärra, men som kompromiss är kapellet bra. Man river det lätt själv på några minuter om man behöver öppet släp, man kan släppa det fram och bak om man behöver lasta långt gods och man kan köra väderkänslig last som möbler även när det regnar - vilket det alltid gör just när man behöver köra möbler.
Det finns förstås massor av argument mot kapell, men för mig är det bästa medelvägen. Sedan har jag ett gammalt öppet släp köpt för 1.200 kronor med hemsnickrade förhöjningslemmar som får ta alla lövhögar, grenar, vedlass, skrot och så vidare.

Det är ju hopplöst att diskutera vilket släp man måste ha om inte kravspecen är väl definierad. Tex är allt ni diskuterat hittills värdelöst för mig för jag måste kunna köra grus/jord i rimlig mängd.

Stor flakyta kan ju vara bra men för den som har behov av att köra byggvaror är längden viktigare än bredden.

Galler är bara relevant för små släp, tycker jag. Med 6kvm yta behövs inte galler. Löv slänger man i säckar och grenar etc drar man ett spännband över.

Kapell som går enkelt att ta av skulle jag gärna ha, det är något jag saknar sedan jag hade en Transit med flak och baklyft. Synd att kapell är så dyrt.

MathiasS skrev:
Det är ju hopplöst att diskutera vilket släp man måste ha om inte kravspecen är väl definierad.
Så är det förstås. Det jag försöker få fram är att kravspecen har en tendens att förändras med tiden. Man tror att man bara ska ha släpet till en specifik uppgift, kanske två, sedan märker man med åren att man behöver det till så mycket mer.
För nio år sedan hade jag aldrig ägt vare sig släp eller pickup. Nu skulle jag inte klara mig en minut utan både-och.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
L
AndersS skrev:
När jag flyttade, och behövde allt torrt, så köpte jag helt enkelt några grövre pressningar på rusta, samt band dem kring kärran. Funkade bra. Även det blir besvärligt i längden. Kostade inte många kronor. Jag, har högt gallernät på min kärra.

Y
Så er erfarenhet är att maximala mått är bättre än lastvikt?

Istället för den finskick 2010, 980kg, 270x138 (1250kg axel)
så såg jag nu en annan Thule: 2011,690kg, 325x152 (förstärkt 1350kg axel)
(låter galet stort, rädd att den blir osmidigt och att det tar emot att använda den)

Alltså större flak, 1år nyare, starkare axel, men lägre godkänd lastvikt - för 4000kr mer...

Redigerat:
Jag hade nog tagit den mindre vagnen. Min upplevelse är att lastvikt är en större begränsning än flakstorleken. Grus, sten, jord och virke kan vara tungt.

325 cm flak är ju perfekt om du ska köra mycket virke, bra längd tycker jag. Men, 700 kg är typ fyra skottkärror sand så har du sådana behov funkar det inte. Räknar du istället på löpmeter virke eller antal gipsskivor så blir det en rejäl hög.

Yrrol skrev:
Så er erfarenhet är att maximala mått är bättre än lastvikt?
Generellt skulle jag säga det, i alla fall med mina behov. Jag kör möjligen lite sandlådesand och liknande på släpkärra. Behöver jag jord och grus är det oftast i sådana mängder att det blir med lastbil.

Yrrol skrev:
Istället för den finskick 2010, 980kg, 270x138 (1250kg axel)
så såg jag nu en annan Thule: 2011,690kg, 325x152 (förstärkt 1350kg axel)
(låter galet stort, rädd att den blir osmidigt och att det tar emot att använda den)

Alltså större flak, 1år nyare, starkare axel, men lägre godkänd lastvikt - för 4000kr mer...
En kombination av de bägge hade ju varit maräng. Här går jag mot mina tidigare principer och väljer den med mindre flak, just för att 690 kg lastvikt inte är mycket att hurra för - speciellt inte med ett så pass stort flak, då vill man ju kunna nyttja det fullt ut.

• Gilla
corre
  • Laddar…
700 kg =~ 1 kubik virke. Det innebär att du får på 31 st 5m 145*45-reglar på 690-kg-släpet. Gör man ett lite större byggprojekt så innebär det här att lastvikten gör att du kan bli tvungen att åka några extra varv till brädgården.

Ska du inte ha kapell är ju galler givet, oavsett stort eller litet flakmått lastar du ju otroligt mycket mer och mycket fortare samt behöver säkra mkt mindre. Och gallret går ju att lyfta av lätt vid behov. på ett släp m låga lemmar tar du inte mycket ris med dig, även om du packar/spänner ner/packar/spänner om. Precis samma manöver kan du ju göra m galler, bara det att du slipper spänna emellan, räcker att hoppa upp o trampa rundor lite. Viktigt att lasta ris på rätt håll dock så att man inte "låser" det i släpen när man trampar.

Ska du köra tungt, tex grus eller sten är ju bara lastkapacitet intressant, då kommer aldrig volymen att vara intressant. Men du kommer inte att få med dig mkt grus lagligt i vilket fall, rör det sig om mängder är det bättre m inhyrd lastbil/traktor o vagn då.

pelpet skrev:
700 kg =~ 1 kubik virke. Det innebär att du får på 31 st 5m 145*45-reglar på 690-kg-släpet. Gör man ett lite större byggprojekt så innebär det här att lastvikten gör att du kan bli tvungen att åka några extra varv till brädgården.
Utkörning är ju smidigt annars om man handlar mycket. Jag fick hem en lastbil med drygt sex ton byggmaterial nyligen, fasen så prisvärt. Någon annan får packa och emballera allt, allt var stiligt inplastat så det inte blev panik att få in under tak trots ruskväder, med kranen gick lossningen galant och paketen hamnade där man ville ha dem.
Nä, släp är bra för småskubb. Ska man handla mycket så betalar man för hemkörningen, om man inte har en egen kranbil.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Hemkörning kan mycket riktigt vara bra, men det är ofta inte gratis. Jag jämförde kostnaden för ett 70-tal gipsskivor mellan min lokala Karl Hedin och Byggmax, och om jag minns rätt skilje det nästan 2000 kr. För hemkörningen hade jag fått lägga på 700kr till till Karl Hedin.

För dessa 2700 kr hade jag alltså besparat mig arbetet att åka två rundor till byggmax (totalt 12 km) och jobbet att lasta på skivorna. Kanske totalt 3h jobb, högt räknat. Alltså skulle jag få "betala" 900kr/h för den hemkörningen.

Att bära in skivorna fick jag såklart göra själv ändå.

pelpet skrev:
Hemkörning kan mycket riktigt vara bra, men det är ofta inte gratis.
Självklart inte, men även tid är pengar. Jag betalade strax över 2.000 kronor för att få lite mer än 6.000 kilo material hemkört fyra mil. Då slapp jag även plocka allt material på brädgården och lasta på släp, plus all milkostnad och körtid som gått åt till 9-10 vändor med släpkärran. Då det ingick isolering var lasset ganska skrymmande, hela lastbilen var fullpackad.
Dessutom var materialet som sagt välemballerat och tre pallar gipsskivor kunde stå ute ett tag utan att jag behövde få ångest för att regnet hängde i luften.

Det här lasset skulle alltså kostat mig 8x10 mil med bil och kärra - 80 mil i 80 km/h är bara det tio timmar som jag kan spendera på annat. Plus tid för lastning och lossning. Och enbart bränslekostnaden äter upp halva prislappen på utkörningsavgiften, ska man räkna faktisk milkostnad på bilen så blir det en brakförlust på att köra hem allt själv.

Så, det är självklart en bedömning från fall till fall. Ska jag bara ha en pall gips och inget mer så tar jag släpkärran och handlastar. Samma om jag bara ska ha några hundra löpmeter regel. Men någonstans går gränsen.

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.