75 707 läst ·
197 svar
76k läst
197 svar
Vad ska man tänka på inför släpvagnsköp?
Värt att tänka på är att kolla så du får utnyttja hela lastvikten på en obromsad kärra.
Jag får bara lasta 300kg på släpan när jag drar med min Volvo V70 (fast monterat drag)
Hade jag haft delbart drag hade jag fått lastat så mycket som kärran är godkänd för (450kg)
Jag får bara lasta 300kg på släpan när jag drar med min Volvo V70 (fast monterat drag)
Hade jag haft delbart drag hade jag fått lastat så mycket som kärran är godkänd för (450kg)
Kollade min bil nu, blev deprimerad av dieselskatten men fick då fram:
Vid fall såsom takpannor så hade jag nog kört 1-2 pallar i taget och långsamt eller troligen köpt hemleverans av lastbil.
Men jag är fortfarande kluven, det är likadant på fler forum, två stora grupper där ena är bestämd att bromsat är självklara valet, och andra delen säger att det går bra med obromsat och man slipper kärv.
Min senaste lista:
............................................................ ....maxlast.....bredd...längd...
Obromsad: Brenderup LM0750U...750.... ......540..........138......270....störst, mest lastvikt.
Bromsad: Brenderup L0750..........750..... .....530..........128......258....10cm smalare
Bromsad: brenderup fs1425..........750..... .....535..... ....138......251....högst vikt, men minst flak
Bromsad: brenderup LM0750........750...... ....510..........138......270....störst, men lägt vikt
- Max släpvagnsvikt, kg: 1800
- Max släpvikt kg, obromsad: 750
- Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1320
- Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2070
Vid fall såsom takpannor så hade jag nog kört 1-2 pallar i taget och långsamt eller troligen köpt hemleverans av lastbil.
Men jag är fortfarande kluven, det är likadant på fler forum, två stora grupper där ena är bestämd att bromsat är självklara valet, och andra delen säger att det går bra med obromsat och man slipper kärv.
Min senaste lista:
............................................................ ....maxlast.....bredd...längd...
Obromsad: Brenderup LM0750U...750.... ......540..........138......270....störst, mest lastvikt.
Bromsad: Brenderup L0750..........750..... .....530..........128......258....10cm smalare
Bromsad: brenderup fs1425..........750..... .....535..... ....138......251....högst vikt, men minst flak
Bromsad: brenderup LM0750........750...... ....510..........138......270....störst, men lägt vikt
Redigerat:
I praktiken kan du glömma lastvikten i de släp du jämför, det skiljer 30kg och det kommer du aldrig att kunna beräkna, t.ex. blöt, fuktig eller torr trall, grus, etc.
Alla klarar normala skivbredder och även längden, är det längre kan man lasta med överhäng.
Så det det står mellan obromsad/bromsad och vad du vill betala.
Alla klarar normala skivbredder och även längden, är det längre kan man lasta med överhäng.
Så det det står mellan obromsad/bromsad och vad du vill betala.
Hej .
Köpte för ett par år sedan ett jättebra obromsat släp. Märke fogelsta men finns också på Bauhaus med namn easyline 250 s. Flakmått 250*142 cm . Totalvikt 750 kg och får lasta 590 kg, samt att det har 35 cm s lämmar. Men det bästa är att det har 10 tums hjul vilket gör att jag ej behöver sätta på vinterdäck på det. Däck som är 10 tum och mindre har dispans från vinterdäckskraven. Mvh hans
Köpte för ett par år sedan ett jättebra obromsat släp. Märke fogelsta men finns också på Bauhaus med namn easyline 250 s. Flakmått 250*142 cm . Totalvikt 750 kg och får lasta 590 kg, samt att det har 35 cm s lämmar. Men det bästa är att det har 10 tums hjul vilket gör att jag ej behöver sätta på vinterdäck på det. Däck som är 10 tum och mindre har dispans från vinterdäckskraven. Mvh hans
Jo fast på min kärra satt det friktionsdäck så jag får köra med min året runt också. (Förutsatt att jag fortsätter köra med friktionsdäck på bilen såklart) Tror att det är ganska vanligt att släp levereras med dessa. Inte världens bästa vinterdäck såklart men behöver jag köra på vintern så väljer jag mina tillfällen.obell skrev:Hej .
Varför inte en 1300 kärra när du har bil som får dra det?, man kan ju alltid klassan ner kärran om du byter till en bil som inte får dra lika mycket.Yrrol skrev:Kollade min bil nu, blev deprimerad av dieselskatten men fick då fram:
Sen dragkroken valde jag en av högre viktklass men minns inte för stunden.
Min senaste lista:
Jag har inte riktigt behovet för en storleksmässigt större kärra än dom i 750 klassen.
Tillägget i körkortet vore nog inga problem att ordna men upplever inte att jag har såpass stort behov av det.
Ska jag köra stort och tungt så har jag traktorer och vagnar.
släpkärran till bilen är mer att det ska gå snabbt och lätt till tippen eller ut på småuppdrag.
Tillägget i körkortet vore nog inga problem att ordna men upplever inte att jag har såpass stort behov av det.
Ska jag köra stort och tungt så har jag traktorer och vagnar.
släpkärran till bilen är mer att det ska gå snabbt och lätt till tippen eller ut på småuppdrag.
Klart att det märks. Men inte så det är värt besväret och kostnaden att köpa en dyrare kärra, samt serva den.AndersS skrev:Det får du stå för det påståendet. Har varit med om en incident som slutade lyckligt, dock som passagerare.
Fullastad V70 tillsammans med en också fullastad obromsad kärra, vi fick göra en mycket kraftig inbromsning. Han som körde hade tidigare under ca 20 år haft en större bromsad kärra och nu en obromsad, enligt honom var det stor skillnad på stoppsträckan, han blev lite chockad av skillnaden. Så 1200-1300kg extra last (last/personer i bilen 500kg och kärra 750 kg) trycker på.
Så vad de "proffs" du pratat med säger kanske inte stämmer i alla situationer![]()
Hur ofta kör du med ett släp som väger 750 kg och är obromsat? Om det är mycket sällan, så är obromsat oöverträffat.
Det proffs jag pratat med är, byggare som bara kör lite virke och annat. De lastar sällan tungt. De säger att det är både billigare och smidigare med obromsat. Du kan flytta kärran för hand enklare. Samt att du kan backa smidigare. Samt lägre kostnader totalt.
Problemet är nog att folk överlastar, samt kör betydligt fortare än 80. Då gäller inte längre det jag skrivit.
...och byggarna du pratat med har garanterat "hemleverans" på 90% av byggmaterialet dom använder när det handlar om större kvantiteter. Har man släp själv vill man ju gärna ta hand om det själv, så som vanligt är det inte alltid relevant vad "proffs" tycker.
Bäst blir det ju om man köper det man själv tror sig ha behov av.
Bäst blir det ju om man köper det man själv tror sig ha behov av.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
takpanna Jönåker eleganr väger 3,8 kg / styckYrrol skrev:Kollade min bil nu, blev deprimerad av dieselskatten men fick då fram:
Sen dragkroken valde jag en av högre viktklass men minns inte för stunden.
Min senaste lista:
och en pall är 264 st eller 1003 kg
dvs. överlast ,kolla upp vilka böter det kan ge- det är inte billigt
Ska man köpa takpannor så brukar det bli flera pallar, då låter jag säljarens lastbil köra hem det av flera skäl.hsd skrev:
Nej jag ska bara ut och åka med trädgårdsmaskiner, eller ut och köpa roliga saker från blocket fast mest så är det att den ska agera som vagn till tippen. Jag har en fantastiskt förmåga att samla högar med skräp på gården och vill få en ändring på detta.
Så, jag ska inte köra så tungt, men vill ha en stor kärra av god kvalité så man spontanköpet en mindre, till ett högre pris, och ångrar sig.