Service av bromsar och annat står i direkt paritet till hur ofta släpet rullar... framförallt om det rullar på vintern eller inte.

MathiasS skrev:
Mitt släp på bilden ovan närmar sig också tio år. Det har som synes dubbla axlar och borde således vara en mardöm att serva. Det enda jag gjort i form av service, förutom att regelbundet smörja stödhjul och dragstång/påskjutsbroms är att jag

1. En gång har spänt upp bromsarna för att kompensera för slitage
2. En gång (precis nu faktiskt) har bytt gummibälgen på dragstången.

Jag tror att många kraftigt överdriver problemet med att serva bromsade släp.
Jag har haft flera bromsade släp och samtliga har servats betydligt mer än det du beskriver. Samma sak med husvagnarna jag har ägt tidigare. Även svärfars kärra har det bytts bromsprylar på. Delarna är dessutom löjligt dyra.
Givetvis är det så att om man har förutsättningar att bara köra i fint väder och kan förvara släpet inomhus så finns förutsättningar för ett mer problemfritt ägande.
I ts fall skulle jag aldrig fundera på ett bromsat släp öht.

hsd
jag har ett sävsjö från sent70-tal , visst har det vart nåt enstaka rep på det me. de fi.ns fortfarande delar
ett bromsrep.
det är totalvikten som gäller kolla bilens reg.bevis eller via tra.sportstyrelsen
trädgårdsarbete, sällananvänt så finns obromsade med små hjul vilket elimineratr vinterdäcksbehov

Redigerat:
Korvgubbe
Jag håller med Mathias S, inte ens min båttrailer, som har använts vid många sjösättningar i havet (det riktiga, på västkusten) har haft några större problem eller servicebehov.

Korvgubbe skrev:
Jag håller med Mathias S, inte ens min båttrailer, som har använts vid många sjösättningar i havet (det riktiga, på västkusten) har haft några större problem eller servicebehov.
Ot: vad är det för fabrikat på axlarna på trailern? På den vi har på jobbet byter vi minst ett hjullager/år och då håller vi till i vänern.

Välj den kärra som du tror du kommer att ha mest nytta av, dvs när det gäller tippbar, gallergrindar, kåpa, etc.
Min Sävsjö 750 har bara låga lämmar några decimeter, inget annat och storlek ca 130*250. Kör mestadels byggmaterial, till trädgård och soptipp.
Och jag valde bromsar, för har man den fullastad med virke så trycker det på ordentligt att göra en inbromsning och jag drar en hel del till fritidshuset som är det är 15 mil till. Däremot om du kör det mesta i närområdet och 50-sträckor klarar du dig bra utan. Men med 750kg totalt bakom bilen och måste du göra en snabb inbromsning från 80km så märker du stor skillnad mellan bromsat och obromsat.

Behöver jag något speciellt som stort flyttsläp eller med gallergrindar hyr jag det 1-2ggr/år.
Visst skulle jag kunna lånaIKEA/hyra kärra men det är så himla smidigt att alltid ha den tillgänglig.

hsd
:o måste rätta mig ....Bålstasläpet är det jag har ...:o

DeesL skrev:
Service av bromsar och annat står i direkt paritet till hur ofta släpet rullar... framförallt om det rullar på vintern eller inte.
Well, mitt släp rullar väldigt lite på vintern, en handfull gånger, men övrigt tid på året regelbundet/ofta. Det hjälper säkert men inte heller efter vinteruppehållet är det några problem.

Jag gissar att en del av sanningen ligger i hur släpvagnarna är bestyckade. Anssems-vagnarna har delar från Alko som håller hög kvalitet, samma man får om man köper ett mindre kvalitetssläp. Ska man köpa stormarknadssläp är det säkert klokt att hålla sig till obromsade vagnar.

Mattiaz skrev:
Ot: vad är det för fabrikat på axlarna på trailern? På den vi har på jobbet byter vi minst ett hjullager/år och då håller vi till i vänern.
Allt är från Alko.

Den frågan gällde iof korvgubbens inlägg :)

Lite tips från en som skaffade släp för ett år sen.

Jag tycker att obromsat fungerar väldigt bra, skönt att slippa serva och hålla efter. Har inte upplevt att det jag kör (virke, skivor, åkgräsklipparen, skräp och allehanda bös) behöver broms men det är såklart olika.

Gallergrindar är grymt bra.

Bytte ut krokarna på lastnätet mot karbinhakar. Skönt att slippa stå och svära med stelfrusna fingrar när nätet har trasslat ihop sig.

Har en extra slitskyddsplywood i botten så att man kan vända på den om man behöver lite torrare på brädgården och har slarvat med borstningen förra gången (händer rätt ofta).

Jätteskönt med släp! Trodde aldrig jag skulle använda det så ofta som jag faktiskt gör. Bästa köpet efter... eh, kompressorn.

L
AndersS skrev:
Välj den kärra som du tror du kommer att ha mest nytta av, dvs när det gäller tippbar, gallergrindar, kåpa, etc.
Min Sävsjö 750 har bara låga lämmar några decimeter, inget annat och storlek ca 130*250. Kör mestadels byggmaterial, till trädgård och soptipp.
Och jag valde bromsar, för har man den fullastad med virke så trycker det på ordentligt att göra en inbromsning och jag drar en hel del till fritidshuset som är det är 15 mil till. Däremot om du kör det mesta i närområdet och 50-sträckor klarar du dig bra utan. Men med 750kg totalt bakom bilen och måste du göra en snabb inbromsning från 80km så märker du stor skillnad mellan bromsat och obromsat.

Behöver jag något speciellt som stort flyttsläp eller med gallergrindar hyr jag det 1-2ggr/år.
Visst skulle jag kunna lånaIKEA/hyra kärra men det är så himla smidigt att alltid ha den tillgänglig.
Nej, man märker inte stor skillnad på ett bromsat och ett obromsat. Det är mest något som de som köpt bromsat inbillar sig.
Lastvikterna på ett obromsat släp är så låga, att marginalerna är stora.

Jag rekar alla att köpa obromsat släp, som inte verkligen behöver lasta mer än vad du får lasta på ett obromsat släp.

Och alla de proffs jag talat med som bara kör lite lättare saker säger samma sak. De kommer köpa obromsat nästa gång.

engs
Wendigo skrev:
Gallergrindar är grymt bra.

Bytte ut krokarna på lastnätet mot karbinhakar. Skönt att slippa stå och svära med stelfrusna fingrar när nätet har trasslat ihop sig.
Om man har gallergrind rekommenderar jag även en karbinhake så man kan haka fast den i öppet läge.
Är bra dels om vagnen inte står helt rakt och den vill svänga igen samtidigt som man lossar/lassar.
Men inte minst vid t.ex. återvinningsstationen så man inte riskerar att den svänger iväg på bilen bredvid och orsakar lackskador eller så på denna.

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Lolight skrev:
Nej, man märker inte stor skillnad på ett bromsat och ett obromsat. Det är mest något som de som köpt bromsat inbillar sig.
Lastvikterna på ett obromsat släp är så låga, att marginalerna är stora.

Jag rekar alla att köpa obromsat släp, som inte verkligen behöver lasta mer än vad du får lasta på ett obromsat släp.

Och alla de proffs jag talat med som bara kör lite lättare saker säger samma sak. De kommer köpa obromsat nästa gång.
Det får du stå för det påståendet. Har varit med om en incident som slutade lyckligt, dock som passagerare.
Fullastad V70 tillsammans med en också fullastad obromsad kärra, vi fick göra en mycket kraftig inbromsning. Han som körde hade tidigare under ca 20 år haft en större bromsad kärra och nu en obromsad, enligt honom var det stor skillnad på stoppsträckan, han blev lite chockad av skillnaden. Så 1200-1300kg extra last (last/personer i bilen 500kg och kärra 750 kg) trycker på.
Så vad de "proffs" du pratat med säger kanske inte stämmer i alla situationer ;)

500pannor last på en bromsad släp märks definitivt skillnad på. Fråga alla som behövt bromsa i köer i stan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.