Om barnen hade fått sig en elstöt så hade dom märkt det direkt och hojtat till.
Om du inte vill göra något riktigt rätt (riva och göra om) så bör du börja med och täcka ledningarna med något som är elektriskt isolerande. Ex en bit cykelslang. Tryck dit det bara med fingret eller en träpinne. Sedan täcker du med en liten träplatta som dina barn kan göra i skolslöjden.

W Walle Gurra skrev:
att dom inte skulle kunnat förmedlat i ord vad dom ev. hade varit med om.
Jag ser sannolikheten för det som nästintill obefintlig. Och om det mot alla odds skulle ha hänt att de fått en kyss, vad ska du göra åt det nu?

RoTe
Så där är elen i min lägenhet dragen och det ska sitta ett sockeluttag där men man har tagit bort det pga att garderoben inte kunde stå där annars.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Ser ut som det kanske har suttit ett sockeluttag som någon har tagit bort under en renovering? Finns det några uttag som i tråden nedan i ett annat rum? [länk]
Hej!

Tack för ditt meddelande. Ja: det finns flera uttag som ser ut såhär på bifogade bilden - ett till i samma rum, och även ett i rummet bredvid - som också har ett uttag längs med samma vägg så att säga.

Vad kan man då läsa ut av detta?

• Eluttag vid golvlist i ett rum med träparkett och grön vägg, intill en dörr och del av ett rosa gosedjur syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser sannolikheten för det som nästintill obefintlig. Och om det mot alla odds skulle ha hänt att de fått en kyss, vad ska du göra åt det nu?
Hej!

Tack för ditt svar.

Jag tänker att man kanske vill göra en grundlig läkarundersökning om man misstänker att något har hänt, för att kolla att det inte blivit något fel på hjärtat eller dylikt.

Låter dock som på andra svar att man borde ha märkt något om dom kommit åt där och fått en rejäl omgång.

W Walle Gurra skrev:
Hej!

Tack för ditt svar.

Jag tänker att man kanske vill göra en grundlig läkarundersökning om man misstänker att något har hänt, för att kolla att det inte blivit något fel på hjärtat eller dylikt.

Låter dock som på andra svar att man borde ha märkt något om dom kommit åt där och fått en rejäl omgång.
Ta det lugnt nu. Ingen får en stöt genom att peta på en kabel som är oskadd. Dessutom svårt att komma åt det där.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
W Walle Gurra skrev:
Hej!

Tack för ditt svar.

Ring 1177.
"Hej. Det kan vara så att ett eller flera av mina barn har fått en elstöt. När? Ja nån gång de senaste tio åren. Osäker? Ja jag har inte märkt något men man vet aldrig."

Återkom med vad de svarade. Jag är uppriktigt nyfiken på vad sjukvården skulle göra med en sån förfrågan....

• Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
C
W Walle Gurra skrev:
Hej!

Tack för ditt svar.

Jag tror att du kan vara helt lugn. Baserat på bilderna så ser det ut som att kablarna till att börja med är isolerade, dvs inga kardeler synliga. Hade någon ändå lyckats komma åt en strömförande del hade det inte gått obemärkt förbi. Dessutom, om sådan finns, skulle jordfelsbrytaren löst ut. Nej som sagt, du kan vara lugn och släppa det.

Om man tagit bort ett vägguttag typ vad du visar på den senare bilden: kolla om det över huvud taget är spänning i de kablar som du kan se. Använd tex en beröringsfri spänningsprovare som visats tidigare.

Inte omöjligt att man helt enkelt kopplat bort denna gren helt om den inte används, vid centralen.

C Ciella skrev:
Jag tror att du kan vara helt lugn. Baserat på bilderna så ser det ut som att kablarna till att börja med är isolerade, dvs inga kardeler synliga. Hade någon ändå lyckats komma åt en strömförande del hade det inte gått obemärkt förbi. Dessutom, om sådan finns, skulle jordfelsbrytaren löst ut. Nej som sagt, du kan vara lugn och släppa det.
Tack för feedback.

Just det, jordfelsbrytaren såklart också…

Ju mer vi tittar och undersöker - verkar det troligt att det kan vara ett gammalt sockeluttag. Dom flyttade den där garderoben dit när vi flyttade in för 5 år sedan, och skruvade säkert bort det för att få plats med garderoben.

Frågan kvarstår dock: Vad bör göra för att få ordning på det där på bästa sätt.

Du har redan fått svaren.
__
PS. Har du indikationer på spänning i dessa kablar du kan se i gluggen via detta mätinstrument för en hundring, kanske kan vara idé att anlita en elektriker att koppla bort dessa i centralen om de inte fyller någon funktion idag (förmodat bortkopplat uttag som du visat i andra bilder). Borde varit bortkopplat redan i så fall men man vet aldrig.

Redigerat:
C
W Walle Gurra skrev:
Frågan kvarstår dock: Vad bör göra för att få ordning på det där på bästa sätt.
Jag hade tagit bort listen, hittat en träfiberskiva eller parkettskiva med samma tjocklek som parketten, sågat till en passande bit, satt den på plats och satt tillbaka listen. Då har ni möjlighet att montera tillbaka kontaktuttagen i framtiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Du har redan fått svaren.
__
PS. Har du indikationer på spänning i dessa kablar du kan se i gluggen via detta mätinstrument för en hundring, kanske kan vara idé att anlita en elektriker att koppla bort dessa i centralen om de inte fyller någon funktion idag (förmodat bortkopplat uttag som du visat i andra bilder). Borde varit bortkopplat redan i så fall men man vet aldrig.
Ok, super - tusen tack så länge!

Innan vi får hit en elektriker: Hade du limmat, tejpat eller spikat en träbit för att täcka över?

Proppa in en trasa om du är orolig, så länge. Jag hade inte varit orolig alls, det är isolerade kablar vad vi kan se men vad vi inte ser är om eller hur dessa har terminerats, eller om de fortsätter till något vi inte vet efter din beskrivning. Sannolikt är det som du tror att man tagit ett vägguttag ur drift och att man gjort denna gren spänningslös.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.